Cyfrowy Polsat - apogeum
09.11.2015 22:25
Tak wiem - poprzedni wpis miał być ostatni. Ale... nie mogę. Bo chyba każdy musi poznać jak działają firmy telekomunikacyjne w Polsce. Niestety - ja dałem się namówić na szybki Internet LTE (z jednej strony wyjścia nie miałem, z drugiej jednak - mogłem wziąć Internet na kartę, bez abonamentu). Jednocześnie poniższy wpis jest jakby usprawiedliwieniem mojej nieobecności na blogu. Sami zobaczcie czy przy takiej prędkości można normalnie pracować? I produkować wpisy?
A taką własnie prędkość oferuje mi... Cyfrowy Polsat (ukłony dla Pana Solorza-Żaka):
Jednocześnie Cyfrowy Polsat w podpisanej umowie zobowiązał się do:
Cyfrowy Polsat zobowiązuje się dołożyć należytej staranności w celu zapewnienia prawidłowej jakości świadczonych Usług zgodnie z warunkami umowy, obowiązującymi przepisami prawa oraz obowiązującymi standardami technicznymi.
Co to są te standardy techniczne?
No właśnie ciężko mi powiedzieć (ale mam nadzieję, że pomożecie mi w tym) bo standard LTE mówi o:
- maksymalna szybkość w dół łącza w warstwie radiowej 100 Mb/s przy szerokości kanału 20 MHz
- maksymalna szybkość w górę łącza – 50 Mb/s przy szerokości kanału 20 MHz
- opóźnienie małych pakietów < 5 ms
Rozumiem, że są to wartości maksymalne. I, że czysto teoretyczne, ale ja w domu chciałbym mieć chociaż 10% tych wartości. Zresztą sami zobaczcie:
Co na to Cyfrowy Polsat?
W odpowiedzi zgłoszenie zarejestrowane pod numerem sprawy SP/xxxx/xx/xx/xxxxx, dotyczące braku możliwości korzystania z usług Internetowych uprzejmie informujemy, że Pańska lokalizacja znajduje się w obszarze zasięgu sygnału sieci Cyfrowego Polsatu, natomiast we wskazanej przez Pana lokalizacji zarejestrowano wzrost liczby użytkowników korzystających z najbliższego nadajnika, co może powodować spadek prędkości transferów (od stopnia obciążenia zależy m.in prędkość pobierania oraz wysyłania). W przypadku dalszych problemów proponujemy skorzystanie z anteny zewnętrznej i eksperymentalne dobranie jej położenia w celu uzyskania najlepszego poziomu sygnału. Dodatkowo wyjaśniamy, iż analiza czynników, którą mógł podjąć Cyfrowy Polsat po swojej stronie wykazuje, że Spółka wywiązuje się z podjętego zobowiązania, świadcząc usługę dostępu do Internetu na Pana rzecz prawidłowo i zgodnie z warunkami obowiązującej Strony Umowy.
No i ręce mi opadły
[Ironia]Cyfrowy Polsat wywiązuje się z umowy bardzo dobrze.[/Ironia] Każe mi kolejny raz opłacać osobę, która przyjdzie i pomacha anteną (pomimo, że zasięg jest ok - więc do tej osoby pretensji mieć nie mogę). Mało tego - oni świadczą usługę prawidłowo i zgodnie z warunkami obowiązującej Strony Umowy. Pkt 1 (cytowany powyżej) wymienionej umowy twierdzi że z należytą starannością wykorzystując Infrastrukturę bla, bla, bla... Czyli cytując klasyka ta umowa to "**uj, kupa i kamieni kupa"
[img=marek] Źródło
Skoro nie z umowy to jak ich [gnoić] gonić
Przeczytajcie jeszcze raz powyższy fragment. Ten o przeciążonej infrastrukturze. A co na to Cyfrowy Polsat na swojej stronie Internetowej (do której dostęp mam tylko z komórki)?
- na pobranie dużych plików (np. filmów HD) musisz już czekać godzinami, z LTE zajmie to zaledwie kilka minut
- możesz swobodnie dzielić się ze znajomymi plikami, wysyłasz, a po chwili ktoś ogląda lub słucha
- minimalne opóźnienie (ok. 10 ms) - bez przeszkód korzystasz z aplikacji wymagających transmisji obrazu i głosu w czasie rzeczywistym: wideo chat, TV HD, gry on-line - bez szumów, zakłóceń i buforowania
- duża pojemność sieci - LTE to koniec problemów z korzystaniem z Internetu w godzinach szczytu - dzięki nowoczesnej technologii w tym samym czasie z usługi może korzystać znacznie większa grupa użytkowników.
Źródło: http://www.cyfrowypolsat.pl/oferta/internet/technologia-lte.cp
Pomijając punkt pierwszy i drugi (bo są one tak marketingowe, że marketingowiec chyba płakał jak je pisał) docieramy do punktu 3. Opóźnienie 10ms - rękę do góry osoby, które osiągnęły takie opóźnienie w LTE. Ja wiem, że są łącza, które mają opóźnienia 3ms do redakcji, ale LTE od rodzimych dostawców raczej się do nich nie zalicza (nawet biorąc pod uwagę, że to ponad 3 razy większe opóźnienie). No i ostatni punkt, chyba najważniejszy. Duża pojemność sieci, a u nich nadajnik przeciążony...
Kolejny raz okazuje się, że technologie reklamowane jako umożliwiające szybką i bezproblemowa pracę, a także cyfryzacje terenów niedostępnych dla konwencjonalnych dostawców usług Internetu (kablowych/światłowodowych, tak wiem, jestem staroświecki) zderzają się z biznesem. Niestety, nie jestem sam z moim problemem, ale właściciel, czy prezes firmy mają to gdzieś. Ich nie interesuje dobro klienta czy społeczeństwa, a ich czcze gadanie o nowoczesnej wsi czy cyfryzacji terenów trudno dostępnych jest jedynie marketingowym bełkotem. Dzięki takiemu gadaniu mogą sporo zarobić, być może dostać jakieś dopłaty. Niestety - ja, jak i paru innych, którzy przejechali się na tym operatorze, a może także i takich których ta seria wpisów przestrzegła - więcej z tej infrastruktury nie skorzystamy. Słabo świadczona usługa, brak wykwalifikowanej kadry, a także złe podejście do sprawy klienta sprawia, że klienci często stają się klientami jednorazowymi.
Jak Żyć
Ja już przeszedłem do Play. I mam zasięg 4 sieci! :) Do połączenia wykorzystuje Tetering, a dzieki AP z HotZlotu mam wifi w całym domu. Ale już niedługo... ah, to niespodzianka, może nie będę teraz zapeszać, ale być może już w tym roku i ja do pracy będę miał 3ms :)