100 lat muzyki z Polskim Radiem i kontynuacja ze streamingiem
W Polsce pierwszą audycję radiową nadano 1 lutego 1925 na falach średnich (385 m) ze studia w Warszawie przy ulicy Narbutta, które przypominało lożę masońską. Ściany i sufit studia wybite były grubą i mocno sfałdowaną materią, podłoga wyłożona grubym dywanem, okna szczelnie przysłonięte. 3 tygodnie później warszawska prasa zaczęła drukować programy radiowe, ale oficjalny początek istnienia Polskiego Radia datuje się dopiero na 18 kwietnia 1926 roku z nadaniem audycji słowno-muzycznej poświęconej Fryderykowi Chopinowi, chociaż za start uznaje się zapowiedź Janiny Sztompkówny z rozpoczęciem słowami:. Halo, halo Polskie Radio Warszawa, fale 480. Miało to miejsce na pierwszym piętrze budynku Towarzystwa Kredytowego Ziemiańskiego przy Kredytowej, ale antena była na Narbutta. W 1927 Polskie Radio pierwsze na świecie rozpoczęło międzynarodową wymianę programów, ale utrzymywało własne chóry, zespoły kameralne i orkiestry. Najsłynniejsza była Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Warszawie .
W podobnym czasie, bo 21 marca 1924 zaistniał szwedzki publiczny nadawca radiowy. Swoją oficjalną działalność zainicjował 1 stycznia 1925 z transmisją kościelną. Według notki w Wikipedii było już 40 tysięcy potencjalnych odbiorców. Powstała wówczas również własna orkiestra i chór szwedzkiego radia. Transmisje ich koncertu z okazji święta Trzech Króli stały się ważną tradycją w Szwecji, gdzie 6 stycznie jest wolnym od pracy dniem świątecznym. Wikipedia podaje, że w kościele rzymskokatolickim jest to święto nakazane, a we wczesnym chrześcijaństwie dzień ten obchodzony był jako "Boże Narodzenie". Teraz w tym dniu koncertem w sztokholmskiej Berwaldhallen i bezpośrednią transmisją z niego rozpoczęto świętowanie jubileuszu szwedzkiego radia i jego orkiestry oraz chóru. Temat szwedzkich transmisji poruszony został szerzej we wpisie pt Berwaldhallen w domu z FLAC i SR P2.
Podana w Wikipedii liczba odbiorników przy szwedzkiej inauguracji może wydawać się zaskakująca. Bardzo możliwe, że słuchano już radia z zagranicy. Duńczyk Valdemar Poulsen w 1907 przeprowadził transmisję muzyki, która była słyszalna w odległości 600 km. Nowojorska Metropolitan Opera 3 lata później nadała swoją pierwszą transmisję radiową, w której zaśpiewał Enrico Caruso. Fale radiowe z USA nie docierały do Szwecji, ale z Danii już tak, a od 1922 także regularne transmisje BBC. W 1923 powstała również Berlińska Radiowa Orkiestra Symfoniczna.
To potwierdza, że radio szybciej od płyt trafiało z muzyką do szerszej publiczności, co zostało poruszone we wpisie pt 2 procesy przetwarzania przy odtwarzaniu muzyki.
Obecnie Polskie Radio nadaje już w programie II z jakością nazwaną przez BBC Sound HD, czyli z Advanced Audio Coding 320 kbps i próbkowaniem 48 kHz. Ten format był dostępny od wielu lat w Szwecji i jest o tym w tekscie pt. BBC Sound HD free from Swedish Radio 2.
Z myślą o słuchaniu muzyki z transmisji radiowych udostępnianych w sieci są konfiguracje PC4uMusic Reciver. Temat jest pośrednio poruszony np pt Analogowe radio FM jest od dawna cyfrowe
Odbiór transmisji muzyki w strumieniu np Spotify może się powszechnie kojarzyć, jako nowa oferta z radiem
Nie jest to właściwe zaszufladkowanie. Jest to nowa forma dystrybucji nagrań z muzyką, tak jak wcześniej z płytami, a także taśmami magnetofonowymi. Oferta radiowa jest w czasie rzeczywistym i mogą to być nagrania, ale nie można ich posłuchać w innym czasie, jak było z muzyką dystrybuowaną na nośnikach. Pozwala na to natomiast streaming, ale konieczny jest do tego dostęp do Internetu, co w jakiś sposób wiąże się z opłatą za to i jest to pierwszy etap w dystrybucji.
Pośrednio ten temat poruszony jest szerzej we wpisie pt Audycja radiowa pozostaje dla muzyki po zmianie w podcast i wspomniane tam przeżycie z nagraniem Edith Piaf było tylko w danej chwili, na które składała się częściowo również zapowiedź prowadzącego audycję. Natomiast nagraniem z głosem Piaf dostarczanym w strumieniu można tak samo jak z płyty, czy taśmy delektować się w dowolnej chwili.