Bezlusterkowce — X rewolucje w fotograficznych aparatach cyfrowych
Ponieważ szczytem technicznym były kiedyś lustrzanki i aparaty dalmierzowe które z uwagi na wielkość oraz ilość dodatkowego osprzętu powodowały że aby wybrać się na sesję należało wszystko schować do odpowiednio wielkiej torby. A czasach fotografii analogowej najwięcej miejsca zabierały klisze ze względu na to że standardowo można było wykonać około 9‑36 zdjęć w zależności od wielkości użytego filmu. Zaczęto myśleć nad czymś co by zredukowało wielkość aparatów ale dawało taką samą jakość obrazu. Aparat fotograficzny stawał się przyjezdny dla zwykłego "pstrykacza", ale zasada działania pozostała taka sama:
| obiektyw/ostrość obrazu | przysłona/ilość rejestrowanego światła | migawka/czas naświetlania | element światłoczuły |
Zmieniono konstrukcje tak aby zminiaturyzować urządzenie rejestrujące obraz i aby ułatwić jego obsługę wprowadzono matryce zapisujące obraz w postaci cyfrowej. Obecnie nadal ceni się „Lustrzanki” za jakość „Obrazu” i nadal targa się ze sobą zestaw powodujący zwyrodnienie kręgosłupa. Zestawy są pakowane albo do specjalistycznych toreb fotograficznych w których każdy element jest odseparowany lub w podobnie zbudowanych plecakach - ale czy tak musi być?Po czym poznać sprzęt "fotografa PROFESJONALNEGO" ?
Właściwie to pytanie powinno brzmieć: "a kto to jest fotograf profesjonalny?" To taki człowiek który zarabia wykonując zdjęcia swoim aparatem. Niby proste ale nie do końca. Z niezrozumiałych powodów niektórzy ludzie twierdzą że aby być profesjonalistą należy mieć "wielką torbę na odpowiednie body i zestaw słoików". Oczywiście nie jest to mowa o pani Lodzi z bazaru, tylko o lustrzance i obiektywach. Fotograf to nie osoba która naciska na przycisk w aparacie i wynajduje po dniu pstrykania jedną lub 2 fotki z kilkuset z całego dnia. Fotograf to człowiek który świadomie stara się zapisać obraz który widzi, ten obraz musi nieść ze sobą konkretny przekaz. Jakość obrazu im lepsza tym bardziej jest ceniona przez firmy reklamowe i redakcje. Lecz tak naprawdę jakość zapisanego obrazu na zdjęciu zależy od kilku czynników. Błędem jest wykazywanie na pierwszym miejscu sprzętu, bo to nie sprzęt robi zdjęcia tylko fotograf. Aparat fotograficzny rejestruje to co widzimy, ale dopiero poznanie możliwości jakie daje to urządzenie i skuteczne wykorzystanie tej wiedzy podczas wykonywania zdjęć powoduje że zdjęcia mają w sobie coś co czyni je nie powtarzalnymi. Profesjonalni fotografowie działają w wielu dziedzinach, z których każda stwarza swoje własne unikalne wymagania i ma inną specyfikę.
Bezlusterkowce - X REWOLUCJE w fotograficznych aparatach cyfrowych
I w tym miejscu pojawiają się rewolucje związane z firmą FujiFilm, która już od 80 lat zajmuje się produkowanie sprzętu fotograficznego. Ale dopiero od 2010 roku wprowadza konsekwentnie nowoczesny sprzęt którego rejestrowany obraz dorównuje lustrzankom – choć budowa aparatów jest inna niż w lustrzance.
[image=20140915-04] Stawiając na odciążenie fotografa Fuji postanowiło wejść na rynek z "bezlusterkowcami", czyli aparatami wykonanymi z materiałów dających bardzo dużą trwałość i niezawodność w każdej sytuacji. Z wymienną optyką która zaspokoi potrzeby każdego fotografa. Ale również z funkcjami takimi jak profil barwny "Velvia", "Pruvia" oraz "Chrom" znanych z analogowych klisz produkowanych przez firmę FujiFilm i dającymi kolorystykę na fotografii odpowiadającą tym kliszom. Aparaty z systemu "X" są niedużych rozmiarów a każdy model ma za zadanie ułatwić pracę fotografa. Większość tych aparatów ma dostępne funkcje "wyjęte na zewnątrz" w postaci manualnych pokręteł, dzięki czemu nie musimy szukać ustawień zagłębiając się w menu na cyfrowym ekranie. Najlepiej widać to na funkcjonalnej obudowie jednej z najnowszych produktów Fuji Film: X‑30 lub T100
Mały kompaktowy rozmiar, możliwość wymiany optyki, łatwe i szybie dostosowanie do potrzeb fotografa oraz zastanego światła. Współpraca z oświetleniem studyjnym powoduje że można te aparaty wykorzystywać praktycznie do wszystkich zastosowań.
[item][/item]
Tam skarb Twój gdzie serce Twoje - Matryce
- czyli element zapisujący obraz w postaci różnic potencjału na poszczególnych fotoelementach zapisują nam barwę światła. Opis jednego pixla obrazu standardowo był sczytywany z kostki 4 naprzemiennie ułożonych elementów. (1 element koloru czerwonego, jeden element koloru niebieskiego oraz 2 elementy koloru zielonego) system ten niby sprawował się dobrze, lecz w niektórych przypadkach powodował pojawianie się efektu "Moiar" czyli paskowania na elementach gdzie powinien być jednolity kolor lub nakładania się na siebie równoległych linii. Firma Fuji już nie jednokrotnie wprowadzała innowacyjne rozwiązania choć by
Matryca o nazwie Super CDD EXR wprowadzona w 2008r.
[image=CCD_Sensor] - standardowe kwadratowe komórki zastąpiono oktagonalnymi z przesunięciem linii, dodatkowo można było wykorzystać jeden z 3 trybów fotografowania.- •dużej rozdzielczości
- •dużej dynamiki
- •dużej czułości i niskich szumów.
Tryb dużej czułości i niskich szumów
Filtr Bayera jest tak "przebudowany", że zawsze dwa sąsiednie piksele mają filtr tego samego koloru. To pozwala na tzw. binning, czyli odczytywanie ładunku z dwóch pikseli jako z jednego punktu obrazu. Wiadomo, że szumy matrycy są tym mniejsze im większa jest powierzchnia pojedynczego piksela, a więc odczytywanie jednoczesne dwóch pikseli zmniejsza szumy i pozwala uzyskać lepsze zdjęcia w słabym świetle. W trybie zwiększonej czułości matryca ma rozdzielczość 6 MP ale nie występuje przekłamanie kolorów gdyż odczytywane są parami piksele pokryte filtrem o tym samym kolorze.
Tryb dużej dynamiki odczytu
W czasie trwania naświetlania matrycy, czyli gdy migawka jest otwarta, co drugi piksel jest odczytywany po czasie znacznie krótszym od czasu ekspozycji. Jest to równoważne krótszemu naświetlaniu co drugiego piksela. W ten sposób unika się prześwietlenia tych pikseli nawet w bardzo silnym świetle. Pozwala to na poprawne zarejestrowanie zarówno obszarów słabo oświetlonych jak i tych bardzo mocno oświetlonych. W konsekwencji podnosi to dynamikę odczytu. Wg FujiFilm dynamika może być większa do 8x.
Tryb dużej rozdzielczości
W tym trybie matryca wykorzystywana jest "normalnie". 12MP rejestruje obraz i jedynie algorytm odtwarzania kolorów (demozaikowania) jest inny niż dla matrycy z klasycznym filtrem Bayera,
matryca X‑Trans CMOS II - stosowana obecnie w bezlusterkowcach
odziedziczyła swą architekturę i właściwości po niezwykle wydajnej matrycy stosowanej w cenionym flagowym modelu FUJIFILM X‑Pro1.
[image=X-trans_CemosIII] Zastosowanie technologii BSI (podświetlanie od spodu) umożliwiło pomyślne wprowadzanie pikseli detekcji fazowej do układu matrycy. Nie tylko nie zakłóciło to dużej sprawności w zakresie obsługi wysokich czułości, ale przede wszystkim zapewniło błyskawiczne działanie "AF" – autofokus to system automatycznego ustawiania ostrości w aparatach fotograficznych. Na matryce od góry przychodzą mikro soczewki powodujące że więcej światła dostaje się do foto elementu. Pod soczewkami jest filtr barwny który został oparty o standardowe 4 komórki z filtrami barwnymi lecz rozłożone losowo , przy powiększeniu wygląda tak jak by było dziewięć komórek rejestrujących obraz lecz rozmieszczenie pikseli rejestrujących jest na przemian obracane o 90 stopni co powoduje obniżenie się występowania efektu "Moiar". Sprawia to, że matryca może bezpośrednio uchwycić wysoką rozdzielczość obrazu przenoszonego przez obiektyw. Wykorzystując także wyższą sprawność procesora EXR Processor II, obliczane są czynniki optymalizacji modulacji obiektywu (Lens Modulation Optimizer - LMO), co pozwala na kompensację rozmycia obrazu wynikającego z aberracji i dyfrakcji, gdy światło przechodzi przez obiektyw i w efekcie uzyskanie obrazu o wyjątkowej ostrości. Daje to możliwość uchwycenia obrazu o większej dynamice, czyli nic nam się nie chowa w zacienionych miejscach.
Kolejne "nowości"- czyli to co wymusza rynek na producentach.
Do aparatów X‑30 Fuji Film zagościł system WiFi dzięki czemu możemy ekspresowo wysłać zrobione zdjęcie na telefon, komputer lub drukarkę. Zdjęcia mogą być automatycznie zapisywane na urządzeniach magazynujących podłączonych do sieci WiFi (BackUp). Można za pomocą aplikacji zarządzać przez telefon aparatem. I jak to bywa zwiększono ilość zapisywanych zdjęć przez wymianę podzespołów na bardziej energooszczędne oraz na silniejszy i pojemniejszy akumulator. w T‑100S Można też robić zdjęcia w trakcie ładowania aparatu przez kabel USB. Również wyświetlacz może być teraz obracany w kilku płaszczyznach.
Bym zapomniał dopisać rzecz bardzo ważną, Aparaty firmy Fuji Film są oparte o bagnet wymiennej optyki typu "X" . na załączonym obrazku widać że każdy znajdzie coś dla siebie bo zestaw dostępnych szkieł jest imponujący.
Na zakończenie kilka zdjęć
robionych nowymi aparatami Fuji Film podczas darmowych warsztatów połączonych z możliwością darmowego przetestowania aparatów marki Fuji Film .