Lampa błyskowa „reporterska" z wodotryskiem?
Każdy kto kupił kiedyś aparat fotograficzny wie że to co rejestruje matryca, to światło odbite od sceny która jest widoczna przed obiektywem. Aby zdjęcie było dobrej jakości potrzebne jest odpowiednie oświetlenie, dla tego aparaty wyposaża się w wbudowane lampy światła błyskowego. W pewnym sensie jest to udogodnienie, bo nie musimy targać ze sobą reflektorów doświetlających scenę, lecz ma to też wadę.
Światło z lampy wbudowanej działa tylko na określoną odległość i tylko w pewnym zakresie sceny.
Można to sprawdzić robiąc zdjęcie "rodzinne" przy odległości 3 metrów od grupy osób oraz przy odległości 5 m a najlepiej jeszcze dalej, ot choć by i 10m. Zauważymy że wraz z wzrostem odległości tracimy światło które się po prostu rozprasza. Gdy "Moc" którą posiadają wbudowane lampy jest za słaba, wtedy sięgamy po dodatkowe źródła światła. [list]Do wyboru mamy: [item]światło stałe czyli najróżniejsze żarówki, halogeny oraz ostatnio modne świetlówki i panele LED.[/item][item]Światło błyskowe które emitują lampy reporterskie, żarówki błyskowe, lampy studyjne.[/item][/list]Ponieważ czasem robię zdjęcia reporterskie z imprez rekonstrukcyjnych postanowiłem zakupić coś co będzie można przewozić razem z aparatem w torbie. Jeszcze lepiej gdy lampa będzie wyzwalana przez sterownik który posiadam , a który już opisywałem - RF-603C
[list] Wybór padł na Lampę błyskową reporterską firmy Chińskiej [image=logo_YN]
YONGNUO YN‑560 IV Speedlite
[/list]
Cena : około 330zł + akumulatorki dokupić należy osobno
w cenie otrzymujemy lampę błyskową, pokrowiec miękki na lampę, nóżkę plastikową oraz instrukcję w postaci książeczki a wszystko to zapakowane w twardy kartonik. Lampa jest wzorowana na lampach błyskowych produkowanych przez firmę Canon z serii SpeedLite.
[list] [item]BUDOWA:[/item][image=YN-560-IV-Speedlite]
[item]kolor czarny, plastik[/item]
[item]stopka wzmacniana metalowa. [/item][item] Panel LCD z opcją podświetlania[/item][item] możliwość włączenia sygnalizatora dźwiękowego z panelu [/item][item]posiada diodę sygnalizującą włączenie lampy oraz gotowość do wyzwolenia błysku[/item] [item]Wymiary: 60x190x78mm[/item] [item]Waga: 350g.[/item] [item]Zasilanie: 4 baterie AA z możliwością podpięcia battery Pack . [/item][item] Synchronizacja na tylną kurtynę migawki - rear-curtain [/item] [item] Gniazdo PC [/item] [item]8-stopniowa regulacja siły błysku w trybie manualnym: full, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32, 1/64, 1/128[/item][item]
Tryby pracy: Manualny,TX, Multi, S1, S2, RX [/item] [item]ruchoma głowica w dwóch płaszczyznach [/item] [item] zoom w zakresie 24‑105mm, tryb Multi[/item] [item]gniazdo zasilania zewnętrznego[/item][item]Wmontowany dyfuzor i odbłyśnik
[/item] [item]W pełni zintegrowany sterownik YN‑560TX pozwalający na sterowanie lampą YN‑560III [/item] [item] Wbudowany odbiornik radiowego sygnału wyzwalaczy RF‑602, RF-603 I RF-605
[/item][/list]
magiczna "Liczba przewodnia 58"
- to jeden z parametrów lampy błyskowej termin określa po prostu, z jakiej maksymalnie odległości (w metrach) ustawiona "na wprost" lampa naświetli nam poprawnie obiekt zdjęcia przy czułości filmu/matrycy 100 ISO i otworze względnym obiektywu f/1.0. (Należy przy tym pamiętać, że siła światła spada proporcjonalnie do kwadratu odległości, więc podniesienie czułości ze 100 ISO do 200 ISO oznacza wzrost maksymalnego zasięgu lampy o 1,4 (w przybliżeniu pierwiastek kwadratowy z dwóch). A zatem 58m@100ISO ~ 81m@200ISO.) Co w połączeniu z zoomem daje ogromne możliwości doświetlenia w trudnych warunkach oświetleniowych.
Brak sterowania TTL oznacza że przed wykonaniem zdjęcia musimy sami ustawić odpowiedni kąt padania światła dzięki ruchomej głowicy w 2 płaszczyznach. Dodatkowo możemy z panelu ustawić zoom odpowiadający używanemu obiektywowi w zakresie 25, 28, 53, 50, 70, 80 i 105mm. Nie zapominając o sile błysku z zakresu 1/1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32, 1/64, 1/128.
Tryby pracy
[list] [item]
Manual
- działa gdy mamy podłączoną do aparatu lampę błyskową przez gorącą stopkę, lub przewód synchronizacji PC, wyzwolenie błysku następuje po ręcznym zwolnieniu migawki przeciekiem na aparacie lub wężykiem. [/item][item]
TX
- Lampa posiada zintegrowany sterownik YN‑560TX dzięki któremu może zarządzać innymi lampami. Mogą to być lampy YN‑560 III, YN‑560 IV, jak również lampy TTL, które są podpięte do wyzwalacza YN‑622 i połączone sterownikiem YN‑622-TX jako przekaźnik między YN‑560 IV, a YN‑622. [/item][item]Multi
- pozwala wykonać określoną liczbę błysków oraz sprecyzowanie częstotliwości ich występowania, wyzwolenie błysku następuje tak samo jak w przypadku trybu manual. Często ten tryb jest wykorzystywany do wykonywania zdjęcia przedmiotu bądź ludzi w trakcie ruchu, przy dłuższym czasie naświetlania rejestruje się obraz doświetlony przez lampę w kilku błyskach.[/item][item]
S1
- tryb lampy "slave" wyzwalanej przez wbudowana fotcele, następuje w momencie gdy fotocele zarejestruje błysk innej lampy przewodniej - np. wbudowanej w aparat. (lampa nie musi być podłączona do aparatu)[/item][item]
S2
- tryb "slave" działa na drugi błysk. (Niektóre aparaty przy wbudowanej lampie mają tzw., "przedłbyski" na podstawie których aparat dobiera sobie odpowiednią wartość błysku głównego tak by scena była dobrze doświetlona.)[/item][item]
RX
- tryb wyzwalania radiowego. Lampa posiada również wbudowany odbiornik wyzwalaczy radiowych RF‑602 i RF-603 pracujący na częstotliwości 2,4GHz. Dzięki temu lampa komunikuje się z nadajnikami bez potrzeby podłączania odbiornika na dystansie do 100m. Wyzwalacz działa na 16 kanałach oraz 3 grupach roboczych, dzięki czemu może być wykorzystywany nawet wtedy, gdy w pobliżu znajdują się wyzwalacze innych fotografów.[/item][/list]
Podsumowanko
Jeśli szukasz Lampy błyskowej do zastosowań zarówno amatorskich jak i profesjonalnych to warto zainteresować się możliwościami tej lampy. Lampa świetnie sprawdzi się jako doświetlenie sceny w trybie slave, bądź jako światło główne z jednoczesnym sterowaniem innymi lampami, np. YN‑560III. A przy zastosowaniu sterowników wyzwalaczy radiowych RF‑602 i RF-603, może być nawet stosowana jako sterownik dla wyzwalania lamp studyjnych.
Plusy
[item]cena -niższa od firmowych lamp Canona[/item][item]działa w trybie slave zarówno radiowo jak i po przewodzie synchronizacji PC[/item][item]steruje błyskiem innych lamp[/item][item]działa prawie z każdym aparatem wyposażonym w sanki (oprócz Sony i Minolty)[/item]
Minusy
[item]cena - mogła by być niższa :)[/item][item]wolno się ładuje, zwłaszcza przy słabych akumulatorkach[/item][item]nie mogę nigdzie dokupić Battery Pack'a[/item][item]brak synchronizacji TTL z aparatem[/item][item]działa prawie z każdym aparatem wyposażonym w sanki (oprócz Sony i Minolty)[/item] informacje częściowo pobrane z witryny http://www.mitoya.pl