MSI Radeon R9 270X - jakość za niską cenę?
01.03.2014 | aktual.: 29.05.2014 16:09
Nie jestem Graczem "PRO" - po prostu gram bo lubię i czasem w ten sposób odreagowuję cały tydzień drukowania na ploterze solwentowym. Najczęściej grywam w FPS ze stajni EA Games - czyli Battlefield i Medal of Honor.
Dlaczego akurat ta karta graficzna mnie zainteresowała ?
Bo była najtańsza z całej serii (865zł), bo ma 4GB RAM i to DDR5 Typ Łącza PCI Express 3,0 x16 i do tego szynę danych 256bit a w komentarzach był taki kwiatek :
Troche zaryzykowałem kupując, bo niewiele o niej wiedziałem. Ale musze przyznac, ze jestem zachwycony! Bardzo cicha i wydajna karta! Dobre możliwosci OC. W BF4 na ULTRA w trybie OC karty (uwaga!!!) od 80‑110 FPS'ów. zazwyczaj koło 90. przyjemny soft z trzema trybami pracy. Wygrywa z GTX760
No i wygląda przyzwoicie :
Mając starego Geforce GTX 460 mogłem tylko pomarzyć o osiągach które by pozwalały na grę przy minimalnych detalach, oraz na stałe pokazywanie się 30klatek na sekundę. (To już jest wystarczające by oko ludzkie widziało płynny ruch.) Ale gdy nam się mimo to zacina gra w jakimś magicznym miejscu to człowieka krew zalewa i powoli chce coś z tym zrobić. Zaczynam się denerwować zamiast relaksować i co tu zrobić ?
… może w szachy 3D?
W sumie to jest wyjście - kupić nową kartę graficzną która będzie miała wystarczający zapas mocy obliczeniowej aby obsłużyć Battlefield4. A może dołożyć jeszcze troszkę i pomyśleć o przyszłości. No właśnie ale jak wygląda przyszłość ?
DirectX 11.2 to stara technologia rozwijana prawie od początku równocześnie z OpenGL. W kartach graficznych AMD mamy troszkę inną technologię – MANTLE to API, podobnie jak DirectX albo OpenGL i służy jako pomost między kartą graficzną, a oprogramowaniem. Jednak w odróżnieniu od wymienionych przed chwilą API, Mantle ma w dużo lepszym stopniu wykorzystać moce drzemiące w naszych pecetach. Zwłaszcza gdy możemy wykorzystać architekturę akceleratorów graficznych o nazwie Graphics Core Next , gdzie mamy do czynienia ze słabszym procesorem i powstaje tak zwane wąskie gardło wynikające z narzutu API czy nieefektywnego dzielenia obliczeń na wątki.
W sumie to miałem do wyboru karty graficzne : MSI GF GTX760 2GB DDR5 256bit PCI‑e
lub
MSI Radeon R9 270X 4GB 256 PCI‑E GDDR5 Gaming
Co mnie skłoniło do wypróbowania Radeona ?
Była już mowa o potworach które zdobyły pola walk w Battlefield4 z rodziny AMD.
Czas na coś mniejszego ale także ze wsparciem MANTLE, znajdujące się na końcu łańcuszka. Bo to właśnie cała seria Radeonów z linii R9 dla których przygotowano architekturę GCN, na niej bazują Radeony 290X, 290, 280X, 270X i 270 . Bardzo wydajne układy robią użytek z rewolucyjnej technologii AMD Eyefinity, która pozwala poszerzyć zakres obrazu generowanego o kolejne monitory przy rozdzielczości 4K. Jeśli już przestaliśmy wojować możemy zapuścić coś miłego dla ucha lub oczka wtedy kolejna inteligentna technologia ZeroCore sprawia, że gdy nie potrzebujemy dużej mocy obliczeniowej do generowania kolejnych klatek obrazu, zużycie prądu jest minimalne. System chłodzenia Twin Frozr IV składa się w dużej mierze z aluminium, które obejmuje większą część karty oraz rurek (heat pipe) odprowadzających ciepło. Ciepło z GPU odprowadzane jest przez te rurki w sposób zaprojektowany przez MSI, nazwaną technologią SuperPipe. SuperPipe oddaje ciepło dwukrotnie szybciej niż zwykłe ciepłowody. MSI dostarcza wszystkich nowych technologii sterowania przepływem powietrza na Twin Frozr. Zaprojektowane dwa, duże wentylatory rozpraszają natychmiastowo ciepło.
Bla bla bla bla …. koniec tego techno bełkotu.
Może teraz o samej karcie graficznej:
Wymiary : 260x129x38mm – czyli zajmuje nam 2 sloty
waga : 757g.
Maksymalna rozdzielczość : 2560x1600
taktowanie rdzenia : 1030MHz,
- Silent mode 1050MHz
- Gaming mode 1080MHz
- OC mode 1120MHz częstotliwość RAMDAC : 400MHz
taktowanie pamięci : 5600MHz
Procesory Strumieniowe 1280
Zasilanie doprowadzają dwa gniazda 6‑pinowe.
Pobór Mocy : w spoczynku 16Wat przy obciążeniu do 180Wat
Zalecany Zasilacz : 500WAT lub więcej !!!
Wyjścia : HDMI
DVI-D
DVI -I
Display Port
Troszkę Bęchmarków na zakończenie:
i jeszcze z Star Swarm :
== Hardware Configuration ================================= GPU: AMD Radeon R9 200 Series CPU: GenuineIntel Intel(R) Core(TM) i5‑2400 CPU @ 3.10GHz Physical Cores: 4 Logical Cores: 4 Physical Memory: 8566247424 Allocatable Memory: 140737488224256 ===========================================================
== Configuration ========================================== API: Mantle Scenario: ScenarioFollow.csv User Input: Disabled Resolution: 1920x1080 Fullscreen: True GameCore Update: 16.6 ms Bloom Quality: High PointLight Quality: High ToneCurve Quality: High Glare Overdraw: 16 Shading Samples: 64 Shade Quality: Mid Deferred Contexts: Disabled Temporal AA Duration: 16 Temporal AA Time Slice: 2 Detailed Frame Info: Off ===========================================================
== Results ================================================ Test Duration: 360 Seconds Total Frames: 15875
Average FPS: 44.10 Average Unit Count: 4320 Maximum Unit Count: 5562 Average Batches/MS: 626.93 Maximum Batches/MS: 3142.50 Average Batch Count: 16505 Maximum Batch Count: 145767 =========================================================== =========================================================== Oxide Games Star Swarm Stress Test - ©2013 C:\Users\tppw1918\Documents\Star Swarm\Output_14_04_14_1611.txt Version 1.10 04/14/2014 16:11 ===========================================================
== Hardware Configuration ================================= GPU: AMD Radeon R9 200 Series CPU: GenuineIntel Intel(R) Core(TM) i5‑2400 CPU @ 3.10GHz Physical Cores: 4 Logical Cores: 4 Physical Memory: 8566251520 Allocatable Memory: 140737488224256 ===========================================================
== Configuration ========================================== API: DirectX Scenario: ScenarioFollow.csv User Input: Disabled Resolution: 1920x1080 Fullscreen: True GameCore Update: 16.6 ms Bloom Quality: High PointLight Quality: High ToneCurve Quality: High Glare Overdraw: 16 Shading Samples: 64 Shade Quality: Mid Deferred Contexts: Disabled Temporal AA Duration: 16 Temporal AA Time Slice: 2 Detailed Frame Info: Off ===========================================================
== Results ================================================ Test Duration: 360 Seconds Total Frames: 9760
Average FPS: 27.11 Average Unit Count: 3890 Maximum Unit Count: 5368 Average Batches/MS: 448.48 Maximum Batches/MS: 1079.55 Average Batch Count: 17918 Maximum Batch Count: 97838 =========================================================== =========================================================== Oxide Games Star Swarm Stress Test - ©2013 C:\Users\tppw1918\Documents\Star Swarm\Output_14_04_14_1603.txt Version 1.10 04/14/2014 16:03 ===========================================================
== Hardware Configuration ================================= GPU: AMD Radeon R9 200 Series CPU: GenuineIntel Intel(R) Core(TM) i5‑2400 CPU @ 3.10GHz Physical Cores: 4 Logical Cores: 4 Physical Memory: 8566251520 Allocatable Memory: 140737488224256 ===========================================================
== Configuration ========================================== API: Mantle Scenario: ScenarioFollow.csv User Input: Disabled Resolution: 1920x1080 Fullscreen: True GameCore Update: 16.6 ms Bloom Quality: High PointLight Quality: High ToneCurve Quality: High Glare Overdraw: 16 Shading Samples: 64 Shade Quality: Mid Deferred Contexts: Disabled Temporal AA Duration: 16 Temporal AA Time Slice: 2 Detailed Frame Info: Off ===========================================================
== Results ================================================ Test Duration: 360 Seconds Total Frames: 14547
Average FPS: 40.41 Average Unit Count: 4293 Maximum Unit Count: 5439 Average Batches/MS: 848.61 Maximum Batches/MS: 3831.84 Average Batch Count: 23063 Maximum Batch Count: 133757 ===========================================================