[Python] cz.1 | Czym jest Python?
07.12.2011 | aktual.: 08.12.2011 15:28
Witam.
Zapewne mieliście już styczność z Pythonem, a jeśli jeszcze nie do końca wiecie do czego on służy i jakie ma możliwości to bardzo dobrze trafiliście aby się tego dowiedzieć.
Python
Jest interpretowanym, obiektowym językiem programowania najczęściej używanym w środowiskach Uniksowych z powodu większej ilości dostępnych bibliotek i integracji z systemami Uniksowymi.
Bardzo często używany jest do pisania mniejszych aplikacji desktopowych i serwerowych oraz stron internetowych.
Należy do jednych z łatwiejszych języków programowania które można nauczyć się w miarę szybkim czasie, pomimo to dysponuje bardzo dużymi możliwościami.
Podstawową zaletą Pythona jest to, że przy mniejszym nakładzie pracy można osiągnąć w przybliżeniu bardzo podobny efekt jak przy użyciu C/C++
Kto używa Pythona?
Ze względu na bardzo dużą elastyczność, liczbę dostępnych bibliotek, stabilność, szybkość i niezawodność język ten używany jest przez wiele różnych dużych projektów i firm.
A teraz do rzeczy; - Google - YouTube - CIA - Portage (menadżer pakietów w Gentoo Linux) - Openshot (edytor wideo) - RedHat - Yahoo - Civilization 4 - Blender - Battlefield 2 - Miro - i wiele innych
Zastosowanie
Python posiada liczne zastosowania, można w nim napisać program dla komputerów biurkowych, aplikację serwerową, stronę internetową, grę 2D/3D czy też aplikację na smartfona (najlepiej z Androidem).
Biblioteki pythona
Wbudowanych, gotowych do zaimportowania bibliotek jest bardzo dużo, a oprócz nich można zainstalować jeszcze więcej ręcznie bądź poprzez menadżer pakietów dostępny w systemie operacyjnym.
Popularne biblioteki: - GTK (interfejs graficzny) - QT (interfejs graficzny) - Curl (interfejs graficzny) - wxWidgets (interfejs graficzny) - pyGame (tworzenie gier 2D i 3D oraz aplikacji interaktywnych) - SQLite (bazy danych) - MySQL (bazy danych) - postgresql (bazy danych) - GNU Gettext - APT (zarządzanie pakietami w Debianie i pochodnych) - Portage (zarządzanie pakietami w Gentoo Linux) - MPD (sterowanie odtwarzaczem muzyki "MPD") - DBUS (komunikacja międzyprocesowa) - Threading (wielowątkowość aplikacji) - OpenGL (obsługa grafiki 3D przy użyciu OpenGL) - WinAPI (interfejs systemu Windows) - Bluez, Blueman i Bluetooth (obsługa Bluetooth) - Wicd (Obsługa interfejsów sieciowych) - Scapy (manipulacja pakietami, tworzenie i wysyłanie pakietów, sniffing) - BeautifulSoup (parsowanie HTML) - PDF (generowanie dokumentów PDF) - OpenID (wygodny system uwierzytelniania) - OpenSSL (szyfrowanie SSL/TSL) - OpenAL (biblioteka audio) - OpenCL (przetwarzanie GPU) - Django (framework służący do tworzenia stron internetowych) - NumPy (obliczenia numeryczne) - OpenCV (przetwarzanie obrazów)
Wymienione powyżej pozycje nie są bezpośrednio nazwami bibliotek pythona a nazwami oryginalnymi od których pochodzą.
W dalszych częściach poznacie podstawy samego języka oraz bibliotek które znam i będę mógł Wam wytłumaczyć ich działanie w teorii i na przykładach.