Crysis Remastered z ray tracingiem na obecnych konsolach. Nagranie pokazuje, jak to możliwe
Nowa wersja klasyku Crysis pokazuje, że ray tracing jest możliwy na konsolach obecnej generacji – Xbox One X i PlayStation 4 Pro. Wydawałoby się, że technologia ta jest możliwa wyłącznie na kartach Nvidia RTX z rodziny Turing oraz konsolach nowej generacji, Xbox Series S/X i PS5, a jednak Crytek pokazał, że nie tylko.
09.09.2020 11:52
Ekipa Digital Foundry miała okazję zagościć w siedzibie niemieckiej firmy i na własne oczy zobaczyć, jak Xbox One X radzi sobie z ray tracingiem w czasie rzeczywistym. Oczywiście jego implementacja jest nieco inna niż technologii RTX lub DirectX Ray Tracing, ale sam fakt stworzenia trybu raytracingowego na obecnej generacji konsol jest fasynujący.
Crysis Remastered: Console Ray Tracing Analysed on Xbox One X!
Warto na początku zaznaczyć, że technologia w Crysis Remastered nie jest oparta o rozwiązanie sprzętowe. Ray tracing w grze Crytek na Xbox One X i PS4 Pro jest software'owy, a przez to mocno obciążający te konsole.
Podczas gdy standardowy tryb graficzny na Xbox One X wyciąga pełne 4K (2160p) przy 30 FPS, włączenie ray tracingu sprawia, że rozdzielczość spada do (dynamicznego) 1080p. Na PS4 Pro z kolei, gdzie gra wyciąga maksymalnie 1800p / 30 FPS, ray tracing sprawia, że rozdziałka idzie w dół nawet poniżej 1080p.
Aby ray tracing był na tych konsolach w ogóle możliwy, programiści Cryteka musieli zdefiniować jakie elementy będą mogły służyć za zródła światła rozpraszanego w czasie rzeczywistym oraz w jaki sposób tego dokonają. Poszczególne elementy świata zostały pokryte wokselami, które umożliwiają wprowadzenie ray tracingu.
To programiści w swoim silniku uprzednio definiują, które fragmenty świata mogą zostać poddane ray tracingowi – dlatego też nie wszystkie jego elementy zapewniają śledzenie ruchu i odbić światła w czasie rzeczywistym. Z racji tego, że technika ta mocno obciąża procesor, obiekty poddane temu procesowi są jedynie przetwarzane w 540p.
Technologia Cryteka jest oparta na demonstrowanym w 2019 rozwiązaniu z demem "Noir" i używa trójkątów (a nie stożków, jak w RTX) do rozpraszania światła. API CryEngine pozwala na zastosowanie ray tracingu niezależnie od układu graficznego. Co ciekawe, aby uzyskać rozsądnej jakości rezultat na Xbox One X/PS4 Pro twórcy musieli użyć także algorytmów do odszumiania obrazu. Gra ma swoją premierę (PC, Xbox One, PS4) 18 września 2020 r.