Jak zablokować UnBlocka? Tajemniczy polski sposób na AdBlocka nie będzie skuteczny
Zmagania z mechanizmami blokowania reklam jak do tej pory niewieledały wydawcom serwisów internetowych. Co gorsze, zostały teżocenioneprzez przedstawicieli Komisji Europejskiej jako naruszająceprywatność internautów i w świetle unijnych dyrektyw, po prostunielegalne. Media donoszą dziś jednak z entuzjazmem o nowym polskimwynalazku, który miałby „ominąć działanie” przeglądarkowychblokerów i wypełnić strony reklamowymi treściami. Czy jednakentuzjazm ten nie jest przedwczesny?
09.05.2016 | aktual.: 11.05.2016 10:06
Firma Cloud Technologies, sądząc po tym, co podaje na swojejstronie, pracuje nad mechanizmami łączącymi analizę Big Data,maszynowe uczenie, algorytmy sztucznej inteligencji oraz rozmaitetechniki internetowego marketingu. Jej najnowszym dziełem jestrozwiązanie o nazwie UnBlock, które już niebawem ma zostaćopatentowane – najpierw w Polsce, a następnie na innych rynkach,na których wydawcy internetowi nie bardzo sobie radzą z blokowaniemreklam.
Niestety kompletnie nic na temat działania UnBlocka nie wiadomo.W publikacji na łamach Antywebu, który napisał o tym jakopierwszy, można przeczytać, że to „rozwiązanie oparte na BigData, które będzie w stanie unieszkodliwić działanie wtyczekantyreklamowych zainstalowanych wewnątrz przeglądarek”.Pomieszanie z poplątaniem, z użyciem modnego buzzwordu – blokeryreklam to zwykle nie wtyczki lecz rozszerzenia (i to nie jest tylkoakademickie rozróżnienie), nie są one instalowane wewnątrzprzeglądarek, lecz raczej „na nich”. Niezależnie jednak odtego, czym faktycznie UnBlock jest, efekt ma być jasny: wyświetleniereklamy nawet u tych, którzy próbują ją zablokować AdBlockiemczy innym tego typu rozszerzeniem. W dodatku reklama taka ma byćjednocześnie sprofilowana pod kątem zainteresowań internauty, mimoże Unblock ma zapewnić pełną anonimowość internauty.
Inne zapewnienia są nie mniej sprzeczne: z jednej strony reklamymają „w żaden sposób nie spowalaniać działania stron, którebędą odwiedzane”, z drugiej mają być w ten sposób dostarczanespersonalizowane, oskryptowane reklamy typu programmatic buying orazreklamy wideo.
Reszta opublikowanych wyjaśnień to w zasadzie typowe PR-owedeklaracje, które koło wyjaśnień nawet nie stały, ale trudno siętemu dziwić, skoro to taki wynalazek, który właśnie czeka naotrzymanie ochrony patentowej, to zaciemnianie sytuacji (przyjednoczesnym wzbudzaniu zainteresowania) musi być naturalnymelementem strategii firmy. Pewien trop daje jednak wypowiedź p.Piotra Prajsnara, szefa Cloud Technologies, który stwierdził:
Jak zablokować UnBlocka?
Zainteresowani technikami webowymi i przeglądarkami kojarzązapewne mechanizm WebSocket, zapewniający dwukierunkowy kanałkomunikacji na jednym gniazdku i pozwalający dzięki temu płynnie„rozmawiać” przeglądarce z serwerem w czasie rzeczywistym. Jeston niezależny od HTTP i wspierany przez wszystkie nowoczesneprzeglądarki.
Najprawdopodobniej w pewnej fazie swojego działania Unblockwykorzystuje właśnie komunikację po WebSocket, korzystając zfaktu, że rozszerzenia przeglądarek nie mogą monitorować tejformy ruchu internetowego. Wbrew temu, co twierdzi CloudTechnologies, nie jest pierwsze w omijaniu blokerów – taką usługęświadczy od ponad roku np. firma RevDefender.
Jednak i na tę metodę jest sposób: bloker reklam mógłbywstrzykiwać mały skrypt, podmieniający przeglądarkowąimplementację websocketa przez atrapę. Kwestia ta zostałarozpoznana już m.in. przed deweloperów popularnego uBlocka,zaproponowane tam rozwiązaniaotwierają drogę do ujawnienia połączeń po websockecie blokerowi– i co za tym idzie, możliwości zastosowania statycznych lubdynamicznych filtrów.
Czy zatem UnBlock okaże się rozwiązaniem zupełnie nadaremnym?Naszym zdaniem tak. Żadne „technologiczne czary” nie sprawią,że przeglądarki zaczną działać niezgodnie ze specyfikacjąstandardów otwartych technologii webowych. A te stoją po stronieużytkownika: to nie zamknięty Flash, w kontekście któregopraktycznie niczego nie można było zrobić.