Koniec udowadniania, że nie jesteś robotem. reCAPTCHA już to wie, bo widzi co robisz
Możemy pożegnać interaktywne testy mające udowodnić, czy stronę odwiedza człowiek. Nowa wersja zabezpieczenia reCAPTCHA nie będzie przeszkadzać nam w przeglądaniu stron. Zamiast tego będzie monitorować zachowanie na stronie i automatycznie decydować, jak należy się w tej sytuacji zachować.
13.05.2018 19:53
W dobiegającym końca tygodniu mnóstwo produktów firmy Google dostało nowości i system zabezpieczeń reCAPTCHA nie został w tyle. Podczas konferencji dla programistów zaprezentowana została nowa wersja – reCAPTCHA v3 – całkowicie usuwająca uciążliwe, interaktywne wyzwania, które człowiek pokonuje bez problemu, ale bot już niekoniecznie. Stosowanie zabezpieczeń przed botami jednak odbija się negatywnie na użytkownikach. Oznaczanie znaków drogowych na fragmentach zdjęć ani trochę nie ułatwia korzystania ze stron, zwłaszcza jeśli liczy się czas. Zabezpieczenia reCAPTCHA są skuteczne, ale po wypełnieniu kilku formularzy odechciewa się korzystania z komputera.
Zamiast tego podczas sesji na stronie analizowane będzie zachowanie odwiedzającego i stosowany będzie system punktowania jego działań. „Dobre” interakcje z dużym prawdopodobieństwem można przypisać człowiekowi, więc będą dostawały ocenę 1,0. Czynności charakterystyczne dla botów będą dostawały ocenę 0,0.
Śledzony będzie między innymi ruch kursora po stronie, zapewne też sposób wpisywania danych (w końcu boty piszą szybko i się nie mylą) czy kolejność odwiedzania odnośników. Czas spędzany na stronach także może być brany pod uwagę – w końcu i tak jest mierzony na większości portali przez Google Analytics. Szczegółów zabezpieczeń niestety nie znamy, ale jest sporo czynników, które mogą wskazywać na człowieczeństwo przeglądającego stronę. Zapewne będą płynnie dostosowywane, w miarę rozwoju botów i znajdowania błędów.
reCAPTCHA v3 jest już dostępna w wersji beta i można testować nowe zabezpieczenia na swoich stronach. Dokumentacja została opublikowana w przewodniku dotyczącym zabezpieczeń reCAPTCHA, właściciele stron mogą zarejestrować swoje domeny do testów.
Efektem ubocznym korzystania z nowej wersji reCaptcha jest to, że nie będzie zaburzała analiz na stronach. Łamigłówki serwowane przy wypełnianiu formularzy czy pobieraniu plików nie będą już przeszkadzać przy mierzeniu czasu spędzonego na stronie i tras między podstronami. Skorzystają więc po równo odwiedzający i autorzy stron.