Kupon 500 zł na zakupy w Biedronce to podstęp. Ktoś podszywa się pod markę na Facebooku

Przeglądając Facebooka, uważaj na sponsorowane posty, w których "Biedronka_Polska" sugeruje możliwość otrzymania kuponu na zakupy z okazji 25. urodzin marki w Polsce. To nie są oficjalne działania Biedronki, ale kogoś, kto podszywa się pod tę markę za pośrednictwem przynajmniej 2 profili na Facebooku.

Uważaj na kupony od "Biedronka_Polska" – to podstęp, fot. Getty Images
Uważaj na kupony od "Biedronka_Polska" – to podstęp, fot. Getty Images
Oskar Ziomek

Cała sprawa do złudzenia przypomina analogiczny przypadek sprzed dwóch tygodni, kiedy zauważyliśmy podobne oszustwo związane z marką Decathlon. Schemat działania jest w zasadzie identyczny. Krótki post na Facebooku ma zachęcać do kliknięcia linka, by odebrać swój kupon.

W praktyce łącze przekierowuje jednak do ankiety, której wypełnienie może dopiero zaowocować szansą wygrania kuponu na zakupy o wartości 500 złotych. Tryb przypuszczający jest natomiast tylko teoretyczny, bo jak okazuje się w praktyce, każde przesłanie dowolnie wypełnionej ankiety i tak skutkuje wyświetleniem informacji o zwycięstwie.

Fałszywy post na Facebooku. Ktoś opłacił jego promowanie, ale nie ma związku z oficjalnym kontem Biedronki, fot. Oskar Ziomek.
Fałszywy post na Facebooku. Ktoś opłacił jego promowanie, ale nie ma związku z oficjalnym kontem Biedronki, fot. Oskar Ziomek.

"Biedronka świętuje 25-lecie w Polsce" – brzmi post na Facebooku. "Z radością informujemy, że Biedronka ukończyła 25 lat w Polsce. W tym szczęśliwym momencie wręczymy Ci Bony upominkowe Biedronka. Po prostu kliknij tutaj [link] i odbierz swój kupon". Ankieta to pozorna formalność. Pytania są tylko dwa, a odpowiedzi można zaznaczyć losowe. W kolejnym kroku użytkownik zobaczy jeszcze jeden link, który prowadzi do spreparowanej strony z logo Biedronki.

Wypełnienie ankiety to formalność. Na koniec kolejne przekierowanie, fot. Oskar Ziomek.
Wypełnienie ankiety to formalność. Na koniec kolejne przekierowanie, fot. Oskar Ziomek.

Z naszej analizy wynika, że w tym przypadku każdorazowo wyświetlana jest ta sama witryna. To inne podejście od tego, które pamiętamy ze wspomnianego oszustwa związanego z Decathlonem, gdzie link przekierowywał użytkownika na jedną z przynajmniej dwóch różnych stron – najprawdopodobniej losowo. Tutaj ofiara trafi na stronę o adresie pl1b[.]food-voucher[.]com, gdzie zostanie poproszona o wprowadzenie swoich danych (w tym imienia, nazwiska i adresu e-mail) i wyrażenie szeregu zgód marketingowych.

Spreparowana strona, na której użytkownik nakłaniany jest do wyrażenia szeregu zgód marketingowych, fot. Oskar Ziomek.
Spreparowana strona, na której użytkownik nakłaniany jest do wyrażenia szeregu zgód marketingowych, fot. Oskar Ziomek.

Podobnie, jak w poprzednim przypadku, także tym razem załączone są regulaminy i wyjaśnienia związane z udostępnieniem swoich danych wielu firmom. "Uczestnictwo w Konkursie nie jest w żaden sposób uzależnione od zakupu jakichkolwiek towarów, korzystania z odpłatnych usług i/lub uiszczenia jakichkolwiek opłat za na rzecz PELEMA PTE. LTD., jego partnerów lub jakichkolwiek innych podmiotów, organizacji czy spółek zaangażowanych w organizację Konkursu" – czytamy we fragmencie regulaminu.

Użytkownik nie ryzykuje więc utraty pieniędzy, a jedynym zagrożeniem jest "sprzedanie" swoich danych Partnerom, czyli w głównej mierze agencjom marketingowym, jawnie wymienionym zresztą w jednym z załączonych dokumentów. Na tym etapie trudno powiedzieć, czy jeśli uczestnik nadal świadomie chce zdecydować się na takie działania, ostatecznie otrzyma kupon do Biedronki – intuicja podpowiada jednak, że nie. Narazi się natomiast na kolejne ataki lub spam, który zacznie spływać do jego skrzynki e-mail.

Biedronka dziękuje za zgłoszenie i zachęca do kontaktu

O problemie z fałszywą akcją promocyjną na Facebooku poinformowaliśmy Biedronkę i otrzymaliśmy potwierdzenie, że opisywane posty istotnie nie mają związku z oficjalnymi działaniami firmy.

*"Dziękujemy naszym klientom za sygnały o fałszywych konkursach lub SMS-ach od firm podszywających się pod naszą sieć" – odpowiada Paweł Franczak, mł. menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka. "Przypominamy i podkreślamy, że Biedronka nigdy nie wysyła klientom zachęt do podawania danych osobowych lub np. wpłat pieniędzy na konto. Zalecamy szczególną ostrożność w przypadku pojawienia się takich próśb. W przypadku wątpliwości dotyczących konkursów prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Klienta, za pośrednictwem adresu: bok@biedronka.eu lub formularza kontaktowego: https://www.biedronka.pl/pl/kontakt. Informujemy też, że oficjalnym profilem sieci Biedronka na Facebooku jest https://www.facebook.com/BiedronkaCodziennie".

W chwili pisania niniejszego tekstu, ankieta wciąż jest dostępna w sieci. Na fałszywy post na Facebooku nie trafiliśmy już ponownie, ale dwa profile o nazwie Biedronka_Polska* wciąż są publicznie dostępne. Warto więc nadal uważać i z rozsądkiem podchodzić do ofert tego rodzaju, zaś w przypadku pewności oszustwa, zgłaszać podejrzane posty Facebookowi.

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (24)