Microsoft może porzucić urządzenia Surface do 2019 roku
Podczas Canalys Channels Forum pojawiła się informacja, że w 2019 roku Microsoft porzuci linię urządzeń Surface, skupiając się na oprogramowaniu i chmurze. Warto zaznaczyć, że tego zdania jest CEO Canalys, Steve Brazier, a także partnerzy OEM Microsoftu, w tym Lenovo i Dell.
Zmiany mające nadejść w Microsofcie, który skupi się na swoich najbardziej dochodowych segmentach, mają być przez obecnego prezesa firmy. Jak twierdzi Steve Brazier, Satya Nadella ma zrezygnować z linii Surface, ponieważ jest facetem stawiającym na oprogramowanie i chmury. Faktycznie, obserwując obecną politykę Microsoftu, wyraźnie widać większe zaangażowanie w rozwój usług i oprogramowania, zwłaszcza kierowanego na rynek biznesowy. Z kolei chociażby tworzenie własnych smartfonów zostało porzucone.
Oczywiście Lumie zniknęły, ale przecież sprzęt Surface wciąż jest rozwijany i wydaje się być ważnym dla Microsoftu. Według Braziera to tylko krótkotrwały trend, a Surface’y mają dobre i złe kwartały, ale ogólnie nie przynoszą zysku i nie ma więc sensu pozostanie w tej branży. Faktycznie, jeśli spojrzymy na przychody Microsoftu w czwartym kwartale roku fiskalnego 2017, to dział Surface zaliczył spadek. Przychody pochodzą z kolei z działalności związanej z chmurą – przede wszystkim z platformy Azure i Office 365.
Zdanie CEO Canalys potwierdzają producenci sprzętu, którzy współpracują z Microsoftem. Według COO Lenovo, Gianfranco Lanci, Microsoft może zabić linię Surface nawet przed 2019 rokiem. Z kolei Marius Hass z Della stwierdził, że prawdopodobnie Microsoft spowolni w tworzenie sprzętu Surface. Gianfranco Lanci dodaje, że Microsoft zarabia dużo na Windows, Office i chmurze, ale wciąż traci na urządzeniach.
Przewidywania są jak najbardziej prawdopodobne. Satya Nadella w przeciwieństwie do Steve’a Ballmera, nie ma większych oporów podczas pozbywania się działów nie przynoszących odpowiednich zysków. Zrobił to już ze smartfonami, twierdząc, że Microsoft skupi się na oprogramowania dla Androida i iOS-a, porzucił ostatnio usługę Groove Music czy zrezygnował z rozwoju kolejnych generacji opasek Microsoft Band.
Z drugiej jednak strony, linia Surface została dobrze przyjęta. Urządzenia Microsoftu cieszą się dobrą opinią i często słusznie porównywane są do sprzętu Apple. Według wielu dziennikarzy i użytkowników, to właśnie sprzęt Surface wykorzystuje potencjał Windowsa 10 i powinien być wyznacznikiem dla partnerów Microsoftu, którzy chcą tworzyć urządzenia z dotykowymi wyświetlaczami. Dodatkowo obecny sukces Surface powstał właśnie za rządów obecnego prezesa firmy.
Linia Surface staje się coraz bardziej rozpoznawalną marką, i to marką premium. Wciąż nie jest tak znana jak Xbox czy Windows, ale wśród urządzeń z Windows 10 ma już silną pozycję. Czy jednak tak silną, by być ważną dla Nadelli? Przekonany się w ciągu najbliższych dwóch lat.