Poczta Polska łączy stare z nowym. Klienci też to odczują
Poczta Polska zrobiła kolejny krok w stronę nowoczesności. Z pomocą Microsoftu wdrożyła nowoczesne oprogramowanie, które ułatwi pracę, rozliczenia i rozwijanie kolejnych usług dla klientów.
Po e-awizo, przerabianiu listów na e-maile i Envelo przyszła pora na gruntowne zmiany "pod maską" Poczty Polskiej. Właśnie zakończył się proces wdrażania platformy Microsoft Dynamics AX – rozbudowanego systemu relacji z klientami, finansów, inwentaryzacji, prowadzenia magazynu i wielu innych działań niezbędnych w firmie tego kalibru. Dzięki temu usprawniona zostanie wewnętrzna praca Poczty Polskiej.
Wbrew pozorom może to mieć znaczenie także dla klientów Poczty Polskiej. Platforma Microsoft Dynamics AX ma umożliwić szybszą pracę 1300 użytkownikom korzystającym z systemu, więc niektóre procesy zostaną znacznie przyspieszone i łatwiej będzie podjąć kluczowe decyzje. Ponadto Microsoft Dynamics AX zapewni odpowiedni poziom cyberbezpieczeństwa, relatywnie tanie utrzymanie infrastruktury.
Od e-kartki po transport lotniczy
Poczta Polska już teraz jest w czołówce największych firm w Polsce, ale ma ambitne plany. Transformacja cyfrowa, której częścią jest wdrożenie Microsoft Dynamics AX, to krok w kierunku rozwinięcia usług i działalności operacyjnej. Spółka dąży do zapewnienia pełnego łańcucha dostaw, obejmującego transport lotniczy, kolejowy i drobnicowy. Jeśli się to uda, Poczta Polska będzie jednym z największych operatorów logistycznych.
Obecnie oprogramowanie Microsoftu usprawnia przede wszystkim procesy księgowe. Wiele operacji finansowo-księgowych będzie wykonywanych automatycznie, kontrahenci zostaną zebrani w centralnej bazie. Wcześniej dane kontrahentów i umowy były rozmieszczone w 26 osobnych systemach! Platforma pomoże też badać potrzeby rynku i się do nich dopasowywać, z czym ostatnio Poczta Polska miała pewne problemy.
Infrastruktura Poczty Polskiej została połączona ze środowiskiem chmurowym Microsoft Azure, dzięki czemu całość może się skalować, zależnie od chwilowych potrzeb spółki. Azure zapewnia też wysoki poziom cyberbezpieczeństwa przechowywanych danych, świetne możliwości monitoringu i łatwe zarządzanie.
Z czasem klienci także powinni zauważyć zmiany. Oferta Poczty Polskiej będzie lepiej odpowiadać ich potrzebom, niektóre usługi da się zrealizować szybciej, jakość też powinna się podnieść. Powinno też zniknąć ogólne poczucie bałaganu.
Poczta Polska w liczbach
Z Microsoft Dynamics AX skorzysta 1,3 tys. pracowników Poczty Polskiej, zatrudniającej ponad 80 tys. osób. Firma ma w Polsce ponad 7,5 tys. placówek, filii i agencji. Codziennie pocztowcy pokonują dystans równy 13 okrążeniem Ziemi, dostarczając miliony listów i paczek.
Od strony księgowej Poczta Polska także imponuje. Platforma Microsoftu została przystosowana do generowania jednego z największych plików JPK w kraju – JPK spółki ma 32 tys. stron… za miesiąc. Średnio księgowanych jest 11 mln transakcji miesięcznie, a w szczytowych okresach nawet milion dziennie. Środowisko Azure Poczty Polskiej też należy do czołówki. Wdrożenie prowadziło 150 osób z Poczty Polskiej, polskich dostawców usług i Microsoftu.