Poczta Polska wprowadza e‑awizo
Po ponad roku od pierwszych zapowiedzi, Poczta Polska wprowadziła usługę wysyłania elektronicznego awiza. Jeśli listonosz nie będzie mógł doręczyć przesyłki poleconej, jej adresat otrzyma e-mailem lub SMS-em wiadomość z numerem przesyłki i adresem placówki, w której może ją odebrać. To wygodne rozwiązanie zwłaszcza wtedy, gdy jesteśmy dłużej w pracy lub poza miejscem zamieszkania. Wystarczy udać się do placówki pocztowej i podać otrzymany numer listu poleconego, a pracownik wyda taką przesyłkę — twierdzi Agnieszka Piaskowska z Poczty Polskiej.
Bezpłatne eINFO: awizo nie wyprze całkowicie papierowych powiadomień. Aby skorzystać z dobrodziejstw nowego systemu, klient musi złożyć w placówce pisemną dyspozycję do otrzymywania informacji drogą elektroniczną. Wówczas będzie mógł zdecydować, w jaki sposób awizo ma być dostarczane: na podany numer telefonu lub adres e-mail. To jednak tylko tymczasowe rozwiązanie, bo w przyszłym roku Poczta Polska ma zamiar uruchomić serwis internetowy, w którym po założeniu konta będzie można monitorować przesyłki, obserwować historię nadań czy właśnie składać dyspozycje w sprawie awizo.
Elektroniczne awizo działa także w drugą stronę — klient indywidualny, który nadaje list polecony, może skorzystać z elektronicznego potwierdzenia doręczenia lub zwrotu przesyłki. Wystarczy tylko uzupełnić stosowne rubryczki na dowodzie nadania, by wiadomość informująca o statusie przesyłki została przesłana w momencie doręczenia lub ewentualnego zwrotu.