Pojazdy autonomiczne z ludzkimi cechami? Nowy projekt Jaguar Land Rover dostanie oczy

Producenci ewidentnie nie radzą sobie z samochodami autonomicznymi, które według opinii wielu ekspertów są po prostu głupie i jeszcze przez długi czas nie będą miały sensu. Zamiast więc pracować nad ich oprogramowaniem i „zachowaniem” na drodze, inżynierowie starają się… nadać im ludzkie cechy. Najnowszy projekt Jaguar Land Rover dostanie oczy.

Będziemy obserwowani przez autonomiczne pojazdy. Brzmi przerażająco! (fot. materiały prasowe)
Będziemy obserwowani przez autonomiczne pojazdy. Brzmi przerażająco! (fot. materiały prasowe)

Producenci za wszelką cenę starają się opracować pojazdy autonomiczne jak najszybciej, bowiem na rynku motoryzacyjnym liczy się jedno – kto pierwszy, ten lepszy. Co prawda prowadzone są testy, niektórzy już wprowadzają zalążki autonomicznych systemów do aut, ale nadal jest to tylko niewielka cząstka tego, co obiecują marketingowcy. Ot, obecnie mamy wersję demo, albo raczej wczesną alfę z wieloma błędami i problemami. Z jednej strony są samochody, które zatrzymują się przed cieniem drzewa, z drugiej winę zrzuca się na ludzi, którzy muszą się dostosować do obcowania z maszynami o mentalności glonojada.

Obraz

Teraz mamy nowy pomysł, który ma pomóc ludziom komunikować się z pojazdami autonomicznymi. Otóż koncern Jaguar Land Rover wpadł na pomysł, jak rozwiązać problem związany z komunikowaniem się z ludźmi, a konkretniej z pieszymi. Otóż prowadząc tradycyjny samochód, kierowca bardzo łatwo może wejść w podstawową interakcję z pieszymi, szczególnie na przejściach dla pieszych. Jeśli kierowca ma zamiar zatrzymać się przed przejściem, może po prostu dać znak pieszemu, aby ten śmiało wkroczył na pasy. Poza tym może cały czas utrzymywać z nim kontakt wzrokowy i kontrolować, jak się zachowuje. W samochodach autonomicznych jest z tym problem.

Jaguar Land Rover’s virtual eye pods

W chwili obecnej dział mobilności Jaguara Land Rovera zastanawia się, czy duże oczy zamontowane na pojeździe dają pieszym większą swobodę oraz pewność, że mogą przejść przez przejście, gdy dojeżdża do niego pojazd bez kierowcy. Zdaniem inżynierów i programistów, kontakt wzrokowy z samochodem wzbudza zaufanie i pewność, że auto „widzi” pieszego i nie będzie chciało go potrącić. Badania odbędą się na specjalnie przygotowanym terenie w Coventry w Wielkiej Brytanii. Wezmą w nich udział między innymi psychologowie, którzy przeanalizują reakcje ludzi przed i po nawiązaniu kontaktu wzrokowego z pojazdem bez kierowcy. Brzmi niedorzecznie? Cóż, takie są fakty.

Obraz

„Dla człowieka spojrzenie na kierowcę zbliżającego się pojazdu przed wejściem na drogę jest naturalne i wzbudza pewne zaufanie. Zrozumienie, w jaki sposób przekłada się to na bardziej zautomatyzowany świat jutra, jest niezwykle ważne” - powiedział Pete Bennett, kierownik ds. badań nad mobilnością w przyszłości Jaguar Land Rover. „Chcemy wiedzieć, czy dostarczenie ludziom informacji na temat intencji pojazdu jest korzystne, czy też wystarczy, aby pieszy wiedział, że auto go zauważyło i na pewno zatrzyma się przed przejściem.” – dodał.

Obraz

Oczywiście wszystko ma pewien sens, ale trudno oprzeć się wrażeniu, że te wszystkie badania, wnioski, oskarżenia i szukanie dziury w całym to tylko przykrywka do tego, że producenci po prostu nie mogą rozwiązać podstawowego problemu – nie potrafią nauczyć maszyny logicznego myślenia. Wszystko działa na zasadzie miliona skryptów i wystarczy jedna zmienna, aby maszyna się pogubiła i doprowadziła do wypadku. Swoją drogą ciekawe, co będzie następne? Wielkie mechaniczne ręce pozwalające na gestykulację, czy też pług z przodu pojazdu pozwalający spychać ludzi z drogi i przejść dla pieszych? A może lepiej dać sobie z tym spokój i zająć się tym, aby auta były bardziej przyjazne dla kierowców i innych użytkowników drogi? Wydaje się, że na pojazdy autonomiczne jest jeszcze za wcześnie.

Programy

Zobacz więcej

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (37)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (869 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.