AMD Ryzen 5 2400G – test procesora ze zintegrowaną grafiką niezłej mocy

Długo czekaliśmy na Ryzena – ale gdy już zadebiutował wzeszłym roku, udowodnił swoimi możliwościami że AMD niezmyślało, obiecując procesory zdolne nie tylko dorównać układomIntela, ale też przewyższyć je w niektórych obciążeniachroboczych. Pod jednym względem jednak Ryzeny wyraźnie ustępowałykonkurencji. Wymagały dodatkowej karty graficznej. W zastosowaniachzwiązanych z profesjonalną obróbką grafiki czy graniem to nieproblem, taki sprzęt dostaje niezależne GPU. Dla wszystkich tych,którzy chcieli zbudować komputerek HTPC czy zwykłą maszynębiurową dla sekretarki, czyniło to jednak dostępne modele Ryzenówsłabo opłacalnym, albo wręcz niemożliwym wyborem. Rok 2018przynosi wyczekiwane zmiany – dwa nowe modele procesorów, Ryzen 52400G oraz Ryzen 3 2200G to rdzenie Zen ze zintegrowaną grafikąVega. Niezła cena i energooszczędność sprawiają, że będą onemocnymi rywalami dla nowych czipów i5 oraz i3 Intela z serii CoffeeLake. Jak mocnymi? Oto nasze pierwsze doświadczenia z nowymi APU.

AMD Ryzen 5 2400G – test procesora ze zintegrowaną grafiką niezłej mocy

12.02.2018 | aktual.: 12.02.2018 17:17

Obraz

Najciekawsze – czyli to, jak nowe APU spisują się w grach –zobaczycie już niebawem na naszych łamach w materiale przygotowanymprzez Krzysztofa. Tutaj ograniczymy się do krótkiej analizy tejarchitektury i przedstawienia wydajności Ryzena 5 2400G wsyntetycznych benchmarkach i popularnych aplikacjach.

APU wreszcie na desktopie

Debiutujące dziś dwa nowe procesory na rynek desktopów warchitekturze Raven Ridge – Ryzen 5 2400G oraz Ryzen 3 2200G –łączą ze sobą nieco ulepszone w stosunku do zeszłorocznej seriirdzenie Zen z najnowszymi grafikami Vega. Oba czipy to wykonane wlitografii 14 nm FinFET czterordzeniowe konstrukcje o TDP 65 W, bezproblemu więc zbudujemy na ich podstawie małe i energooszczędnekomputerki. Poniższa tabela przedstawia szczegółowo parametry:

modelrdzenie/wątkizegarbazowyzegarturbo\r\n\r\ncacheL2 \r\n\r\ncacheL3 \r\n\r\ngrafikashaderyzegarGPU\r\npamięćTDPcena
Ryzen52400G4/836GHz\r\n39GHz\r\n2MB4MBVega117041250MHzDDR4-293365W 169USD\r\nRyzen32200G4/435GHz37GHz\r\n\r\n2MB4MBVega85121100MHzDDR4-293365W99USD\r\n\r\n

Jak widać, różnice (oprócz ceny) sprowadzają się doczęstotliwości pracy zegarów, wykorzystania wielowątkowości iliczby rdzeni grafiki. AMD nie przedstawia bazowej częstotliwościdla układów graficznych, zapewnia jedynie, że procesory rozkładająmoc między CPU i GPU tak, by zapewnić najwyższą wydajności

Obraz

Rdzenie CPU

Istotną różnicą w stosunku do poprzednich Ryzenów jestzbudowanie nowych czipów w konfiguracji 4+0 – oznacza to, żewszystkie cztery rdzenie znajdują się w jednym kompleksie CPU(CCX), a nie tak jak poprzednio w dwóch kompleksach po dwa rdzenie.Z jednej strony oznacza to, że rdzenie tracą możliwośćkorzystania z dodatkowego cache L3, z drugiej zyskujemy nazmniejszeniu opóźnień w komunikacji między nimi. Wykorzystaniejednego modułu pozwoliło też zmniejszyć rozmiar czipu.

CCX: tym razem wszystkie rdzenie w jednym kompleksie
CCX: tym razem wszystkie rdzenie w jednym kompleksie

Taki pojedynczy CCX zapewnia więc w czipach Raven Ridge po 64 KBcache L1 dla instrukcji na rdzeń, po 32 KB cache L1 dla danych nardzeń, 512 KB cache L2 na rdzeń, oraz współdzielone 4 MB cache L3dla wszystkich rdzeni. Dodatkowo w czipie Ryzen 5 2400G każdy zrdzeni zawiera mechanizm symetrycznej wielowątkowości (SMT), dziękiczemu system zobaczy do ośmiu logicznych rdzeni.

Zintegrowana grafika

Drugą częścią procesorów jest zintegrowana grafika warchitekturze Vega. Jej najważniejsze cechy to nowy silnikgeometrii, bardziej elastyczny, odchodzący od ograniczeństandardowego potoku Direct3D 11, i najwyraźniej lepiejprzystosowany do niskopoziomowych API takich jak Vulkan czy Direct3D12. Wykorzystuje on nowe, ogólnego przeznaczenia shadery,zastępujące wiele dotychczasowych elementów potoku przetwarzaniageometrii. Ich głównym atutem jest możliwość szybszegoodrzucania przed rozpoczęciem renderowania sceny.

Shadery nowego silnika geometrii w grafice Vega
Shadery nowego silnika geometrii w grafice Vega

Jako że współczesne GPU nie służą już tylko do liczeniagrafiki, Vega dość dobrze wychodzi naprzeciw tym potrzebom,wprowadzając lepsze wsparcie dla innych niż 32-bitowezmiennoprzecinkowe typów danych. Przede wszystkim chodzi o danepołowicznej precyzji (16-bit), wspierane przez mechanizm RapidPacked Math. Dostajemy nie tylko zmniejszenie o połowę przestrzenirejestrów i ilości przenoszonych danych, ale też nowy bogatyzestaw instrukcji zmienno- i stałoprzecinkowej dla takiejarytmetyki. Pomoże to oczywiście w zastosowaniach związanych zsieciami neuronowymi, gdzie wydajność w arytmetyce połowicznejprecyzji jest najważniejsza, ale też w grach – nowe silnikizaczynajhą wykorzystywać 16-bitowe dane do parametrów oświetlenia,wektorów kierunku, wartości kolorów HDR i wielu innych.

Finalnie trzeba wspomnieć o znacznie wydajniejszych silnikachpikseli, które docelowo radzić sobie mają z obsługą monitorów orozdzielczościach 4K i częstotliwości odświeżania do 240 Hz.Pomaga w tym mechanizm Draw-Stream Binning Rasterizer, któryograniczona zbędne przetwarzanie i transfery danych dla GPU. W tymcelu obraz do wyrenderowania dzielony jest w elastycznych rozmiarówsiatkę kafli, a dla każdego z kafli gromadzona jest kolejkaprymitywów do zrastrowania. Mechanizm przechodzi następnie poskolejkowanych prymitywach, ustalając które są całkowicie lubczęściowo przesłonięte, a potem przetwarzana jest geometria, wjednym cyklu zegara na prymityw w potoku. Dzięki temu wszystkie danepotrzebne do rastrowania geometrii mieszczą się w szybkiej pamięciL2, nie trzeba za każdym razem odwoływać do zewnętrznej pamięci.AMD twierdzi, że pozwala to zmniejszyć wykorzystanie przepustowościpamięci o 33%, bez zwiększenia zużycia energii. Ważna sprawa dlaukładu graficznego, który przecież musi korzystać zewspółdzielonej z CPU pamięci operacyjnej DDR4.

Struktura

Kompleks rdzeni procesora, zintegrowany układ graficzny, a takżesilniki multimedialne, silnik wyświetlania, kontroler I/O ikontrolery pamięci DD4 spięte są w całość w ramach jednejfizycznej topologii strukturą o nazwie Infinity Fabric. Zapewnia onamonitorowanie i zarządzanie każdego z podpiętych do niejelementów, w ramach jednej pętli kontrolnej.

Struktura Infinity Fabric
Struktura Infinity Fabric

Najważniejszą funkcją jest tu oczywiście monitorowanie zużyciaenergii, częstotliwości pracy zegara i temperatury komponentówpoprzez technologię AMD SenseMI: nowe Ryzeny przetkane są sieciąpołączonych ze sobą sensorów, które tysiąc razy na sekundęmierzą napięcie, natężenie i temperaturę w czipie z dokładnościądo 1 mA, 1 mV i 1°C. Za balansowanie poszczególnymi parametramipracy odpowiedzialna jest maszynowa inteligencja, karmiona tymidanymi telemetrycznymi.

Nowe APU przynoszą też ulepszony mechanizm zarządzaniaczęstotliwością pracy procesora – Precision Boost 2. Nie tylkosteruje on zegarami z dokładnością do 25 MHz, ale teżoportunistycznie poszukuje najwyższej możliwej częstotliwościpracy do napotkania barier termicznych czy elektrycznych, lub teżosiągnięcia dopuszczalnej dla danego czipu częstotliwości.Owocuje to przede wszystkim w obciążeniach wielordzeniowych, gdziePrecision Boost 1 znaczniej szybciej ograniczał częstotliwośćpracy po wykryciu aktywacji wszystkich rdzeni – mimo że był np.termiczny zapas, pozwalający na dalsze podkręcanie.

Wydajność nowych APU

Na pierwszy ogień przetestowaliśmy Ryzena 5 2400G w testachsyntetycznych. Wykorzystana platforma testowa to płyta głównaminiITX MSI B350I PRO AC, certyfikowana pamięć RAM DDR-4 G-SKILL3200 MHz, dysk SSD Sandisk 128 GB. To wszystko pod kontrolą systemu Windows 10 Pro Fall Creators Update.

Cinebench R15

  • Cinebench R15: single core
  • Cinebench R15: multicore
[1/2] Cinebench R15: single core

CPU-Z

  • CPU-Z: niemal dwukrotnie wyższa wydajność dla rdzenia niż w starym APU A10-7850K
  • Ryzen 5 2400G w CPU-Z
[1/2] CPU-Z: niemal dwukrotnie wyższa wydajność dla rdzenia niż w starym APU A10-7850K

PCMark 10

W PCMark 10 nowy Ryzen wygrywa z większością procesorów i5
W PCMark 10 nowy Ryzen wygrywa z większością procesorów i5

3DMark

Fire Strike: nieco niższe detale – i można grać na zintegrowanej grafice
Fire Strike: nieco niższe detale – i można grać na zintegrowanej grafice
Time Spy: nikt chyba nie oczekiwał, że zintegrowana grafika zapewni tu płynność obrazu
Time Spy: nikt chyba nie oczekiwał, że zintegrowana grafika zapewni tu płynność obrazu

Słowem podsumowania

AMD zaoferowało procesory, które właściwie nie mają dziś konkurencji. Wydajność 65-watowego Ryzena 5 2400G jest wystarczająca nie tylko do tego, by poradzić sobie z każdym typowym obciążeniem roboczym w warunkach domowych, ale też pozwolić na granie w rozsądnych rozdzielczościach i FPS-ach w nowych grach – zobaczycie jak to wygląda już niebawem na wideo przygotowywanym przez Krzysztofa i Pawła. Intel do tej pory nie ma żadnej zintegrowanej grafiki, która mogłaby tu dorównać rozwiązaniom czerwonych.

Z kolei Ryzen 3 2200G jest procesorem, który powinien bez problemu poradzić sobie w typowych zastosowaniach biurowych, bez konieczności stosowania do niego dodatkowej karty graficznej.

Sądząc po cenach proponowanych na rynek amerykański, i u nas cena nowych procesorów powinna być przystępna dla portfela – wróżymy więc AMD sporą sprzedaż.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Zobacz także
Komentarze (42)