Apel policji. Taka sytuacja może spotkać każdego

Ruszyła kolejna kampania, której organizatorzy apelują do ludzi o rozsądek i ostrożność. Tym razem chodzi o uświadomienie, że podawanie danych dostępowych do konta w banku zawsze jest złym pomysłem.

Rozmowa telefoniczna
Rozmowa telefoniczna
Źródło zdjęć: © Pexels

13.04.2024 07:10

Internetowi oszuści wciąż polegają na braku świadomości swoich potencjalnych ofiar. Dzięki narzędziom, które pozwalają im na skuteczne podszywanie się na przykład pod pracowników banków, są oni w stanie przekonać nas, że w celu ochrony przed zagrożeniem lub z powodu problemów technicznych, konieczne jest przekazanie danych do logowania do bankowości elektronicznej.

Policja informuje o nowej kampanii, w której apeluje się do społeczeństwa o ostrożność. W ramach kampanii "Bankowcy dla CyberEdukacji" powstała seria krótkich filmów, w której znane osoby opowiadają, jak korzystać z cyfrowych usług bankowych w taki sposób, by nie doszło do tragedii.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kampania powstała w wyniku współpracy Związku Banków Polskich, Fundacji Warszawski Instytut Bankowości i Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa z Policją. Jej celem jest uświadomienie społeczeństwa o ryzyku, jakie niesie za sobą korzystanie z internetu, a także przekazanie wskazówek, jak chronić swoje dane w sieci.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak czytamy w komunikacie na stronie policji, należy pamiętać, że jeśli ktoś zadzwoni i poprosi o przekazanie danych, takich jak np. kod BLIK czy hasło do logowania do konta, kod autoryzacyjny z wiadomości SMS, to na pewno oszust. Pracownicy banków nie proszą o takie dane.

Nawet jeśli ktoś podaje się za pracownika banku, dzwoni z numeru banku i zna twoje imię i nazwisko, nadal może być oszustem. Wszelkie próby wyłudzenia danych dostępowych do konta bankowego powinny wzbudzać twoją czujność. Należy uważać – cyberprzestępcy są bardzo dobrzy w manipulacji. Jeśli chcesz zweryfikować, czy masz do czynienia z pracownikiem takiej instytucji, rozłącz się, odczekaj chwilę i na spokojnie, ręcznie wybierz numer infolinii bankowej. Tam uzyskasz wszelkie informacje.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Jesteś świadkiem próby oszustwa?Poinformuj nas o tym zdarzeniu!

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (14)