Apple App Store pełne fejkowych aplikacji. Nie działają, a zarabiają miliony
Od dłuższego czasu jeden z deweloperów oprogramowania, Kosta Eleftheriou, natrafił na wiele podejrzanych aplikacji na iPhone'y (system iOS). Niektóre z nich były w stanie zarobić kilka milionów dolarów. Ich mechanizm wyzysykiwania użytkowników za każdym razem był dość podobny.
08.02.2021 21:51
Eleftheriou jest twórcą klawiatury Fleksy, a także aplikacji FlickType na Apple Watch, która umożliwia pisanie za pomocą gestów na zegarku.
Właśnie całe śledztwo dewelopera oprogramowania zaczęło się od natrafienia na aplikacje, które były totalnymi plagiatami FlickType. Z jednym wyjątkiem - były praktycznie bezużyteczne.
Twórcy tych aplikacji reklamowali je jako klawiaturę dla inteligentnego zegarka Apple, a nawet bezprawnie wykorzystywali materiały reklamowe twórcy FlickType.
Sęk w tym, że po pobraniu aplikacji takiej, jak np. KeyWatch użytkownik widział jedynie czarny ekran z możliwością odblokowania aplikacji. Taka przyjemność kosztowała 8 dolarów za tygodniową subskrypcję, za aplikację, która praktycznie w zasadzie nie działała.
Co gorsza oprogramowanie miało napompowane w fałszywy sposób oceny oraz recenzje w sklepie App Store, które praktycznie zalały serwis i dawały poczucie tego, że mamy do czynienia z wiarygodną aplikacją. Wszystkie te opinie były wykupione.
Według danych z serwisu Appfigures, szacowany dochód z tego fejkowego oprogramowania to 2 miliony dolarów rocznie.
Szczęśliwie po rzucenia światła na sprawę, Apple usunęło aplikację ze sklepu. Jednak oprogramowania na iPhone'y stworzonego przez naciągaczy nie brakuje, a tego typu wykroczenia nie powodują zawieszenia kont twórców tego typu przekrętów.
Innym przykładem jest Star Gazer+, aplikacja ze średnią ocen 4,4/5 pochodzącą z ponad 80 tys. opinii. Zarabia 5 milionów dolarów rocznie.
Problem ma ogromną skalę i wystarczy jedynie wykupić dużą liczbę pozytywnych opinii, aby "oszukać system". Apple jest bezsilne i nie ma pomysłu ani inicjatywy na moderację treści.
Nie znaczy to jednak, że nie można zaradzić temu zjawisko. Marco Arment, jeden z deweloperów na iOS zasugerował, żeby pozbyć się opcji cyklicznej, odnawialnej płatności tygodniowej. Innym rozwiązaniem, według Davida Barnarda, mogłoby być wprowadzenie opcji anulowania subskrypcji z poziomu aplikacji. Niestety aplikacje, które umożliwią wykupowanie abonamentu nie mają odgórnie narzuconego wymogu umieszczania takiej funkcji.