Bat na telekomy. Mogą zostać ukarane za nieblokowanie oszustw
Urząd Komunikacji Elektronicznej może nałożyć karę na operatora telekomunikacyjnego, jeśli ten nie blokuje połączeń od oszustów. Bat na telekomy, może stać się wobec tego również batem na oszustów, a nam przynieść trochę spokoju.
25.09.2024 | aktual.: 27.09.2024 10:45
Cyberprzestępcy są w stanie wykorzystać każdą okazję, by okraść nieświadomego obywatela. Udowadniają to m.in. próby oszustw "na powódź". Choć oszustwa te są trudne do likwidacji, ustawowe rozwiązania pomagają z nimi walczyć - czytamy w środowym wydaniu "Dziennika Gazety Prawnej".
Od 25 września br. Urząd Komunikacji Elektronicznej ma możliwość nakładania kar na operatorów telekomunikacyjnych, którzy nie blokują oszukańczych połączeń telefonicznych typu spoofing. Chodzi tu o połączenia, w których oszuści podszywają się pod zaufane instytucje. Użytkownik na swoim urządzeniu widzi numer banku, policji czy prokuratury, choć połączenie faktycznie wykonywane jest z innego numeru. DGP przypomina, że minął już rok od wejścia w życie ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. "To ostatni etap wdrażania jej rozwiązań" - zaznaczono w tekście.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kary za brak walki z oszustami
Celem ustawy jest zwalczanie najczęstszych metod wyłudzania danych osobowych, haseł i pieniędzy przez cyberprzestępców. Przepisy obejmują zarówno walkę ze spoofingiem, jak i smishingiem, czyli fałszywymi wiadomościami tekstowymi oraz e-mailami, czyli najpowszechniejszymi rodzajami oszustw, z którymi się spotykamy.
- Ustawa nie wyeliminuje całkowicie spoofingu i smishingu, ale pozwala operatorom podejmować działania – podkreślił Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange.
Tomasz Bukowski, ekspert ds. telekomunikacji z Kancelarii Prawnej Media, w rozmowie z "DGP" dodaje, że pierwsze efekty ustawy można będzie zauważyć "pewnie" w połowie października.
Spoofing będzie blokowany
Ustawa nakłada na przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązek blokowania połączeń z numerów używanych wyłącznie do odbierania, takich jak infolinie banków czy firm ubezpieczeniowych. Listę tych numerów prowadzi UKE. Na razie znajduje się na niej jedynie dziesięć pozycji. Choć zgłaszanie numerów na listę nie jest obowiązkowe, może być korzystne dla poszczególnych firm. Umożliwia bowiem ochronę przed nieuprawnionym wykorzystywaniem danego numeru przez oszustów.
Telekomy mają również obowiązek blokowania SMS-ów zgodnych ze wzorcami z bazy CSIRT NASK.
- Od początku roku zablokowaliśmy, na podstawie wytworzonych wzorców, ok. 700 tys. SMS-ów od oszustów, zanim dotarły one do użytkowników. Na listę ostrzeżeń trafiły w tym czasie ponad 72 tys. stron podszywających się m.in. pod serwisy do płatności online, banki czy media społecznościowe – poinformowała "DGP" Małgorzata Plawgo, szefowa biura prasowego NASK.