Citroen e‑C4: System zarządzania energią, napęd elektryczny i zasięg

Citroen e-C4 to kolejny model koncernu Stellantis z napędem elektrycznym. Tym razem jest to model z segmentu C, który oferuje bardzo wysoki komfort podróży i przyzwoity zasięg, choć nie w każdych warunkach. Jak spisuje się w trasie i w mieście? Czy system zarządzania energią pozwala na optymalne wykorzystanie napędu?

Nowoczesne wnętrze, nowoczesny napęd, tylko system mógłby za tym nadążać
Nowoczesne wnętrze, nowoczesny napęd, tylko system mógłby za tym nadążać

Obraz
Obraz

System zarządzania energią

System zarządzania energią w Citroenie e-C4 jest bardzo podstawowy i niestety nie przekazuje kierowcy zbyt wielu informacji. Przykładowo w testowanym przeze mnie jakiś czas temu Volkswagenie ID.3 mogłem sprawdzić, ile energii zużywa konkretna funkcja w samochodzie. Tutaj mamy do dyspozycji podstawowe informacje, choć pomocnym może być wykres, który pokazuje poziom zużytej i odzyskanej energii na przestrzeni ostatnich 30 minut. Nie jest to zbyt dokładne i czytelne, ale w pewnym stopniu pozwala dopracować styl jazdy w celu minimalizacji zużycia energii.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]
  • Slider item
  • Slider item
[1/2]
  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Rodzaj zastosowanego napędu, zużycie energii i ładowanie

Citroena e-C4 wyposażono w baterię o pojemności 50 kW, co według producenta przekłada się na zasięg do 350 kilometrów. Podczas mojego testu było dość zimno i pogoda była zmienna, ale przy bardzo łagodnym traktowaniu pedału gazu, w trybie Eco i podróżując z prędkościami miejskimi, osiągnięcie ponad 300 kilometrów nie stanowi najmniejszego problemu. Jeśli kierowca dobrze pozna auto, przekroczenie 330-340 kilometrów zasięgu również jest osiągalne.

Obraz

Podczas mojego przejazdu po zatłoczonej Warszawie oraz spokojnej jazdy po Radomiu, pokonując około 100 km, zużyłem 16,5 kWh/100km. Czasami jechałem dynamicznie, czasami snułem się w korku itp. Wydaje mi się, że jest to wynik zbliżony do zapewnień i jeśli ktoś się postara, z pewnością „utnie” z wyniku 1 kWh. To z kolei przełoży się na deklarowany zasięg ponad 300 km. Zupełnie inaczej jest w trasie przy prędkościach 120-140 km/h. Zasięg znika w oczach a zużycie energii przekracza 25 kWh/100km.

Obraz

Zasięg nie jest problemem, jeśli użytkownik będzie miał gdzie doładować auto np. po dotarciu do pracy lub na zakupy. Ponownie, wszystko zależy od infrastruktury i dostępnej ładowarki, ale w optymalnych warunkach, doładowanie auta od 0 do 80%, zakładając wykorzystanie ładowarki o mocy 100 kW, zajmie około 30 minut. Należy pamiętać, że po przekroczeniu 80% prędkość ładowania bardzo spada i nawet producenci nie zalecają, aby doładowywać baterię „pod korek”. Jeśli ktoś będzie miał tyle szczęście i trafi w Polsce na sprawną i nie zajętą ładowarkę o takiej mocy, półgodzinne ładowanie jest w pełni akceptowalne.

Obraz
  • Slider item
  • Slider item
[1/2]
Obraz

Podsumowanie

Citroen e-C4 to kolejny bardzo ciekawy „elektryk” w portfolio koncernu Stellantis. Pod względem wydajności w mieście nie ma się czego wstydzić, w trasie z kolei nie czuje się najlepiej. Szkoda, że Citroen przy okazji wprowadzania nowego modelu do gamy nie pokusił się o rozszerzenie funkcjonalności systemu o dokładniejszą analizę zużycia energii itp. Może zmieni się to w przyszłości przy okazji liftingu lub nowych modeli.

Plusy
  • Wydajny napęd elektryczny
  • Osiągalny zasięg w mieście to nawet 350 km
  • Szybkie ładowanie do 100 kW
Minusy
  • System info-rozrywki wymaga poprawy
  • Niewiele informacji nt. zużycia energii itp.

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)