Fall Creators Update naprawia błąd alokacji pamięci API DirectX
Do użytkowników Windowsa 10 trafia od wczoraj najnowsza wersja systemu, aktualizacja Fall Creators Update. Oprócz zmian związanych ze stylistyką interfejsu, nowy Windows rozwiązuje także wiele wykrytych wcześniej błędów. Jednym z nich jest uciążliwa dotychczas alokacja pamięci przez API DirectX.
Problem ciągnął się od lat i dotyczył już Windowsa 8. Microsoft zmienił wówczas sposób obliczania dostępnej pamięci dla gier, sztucznie ograniczając maksymalny przydział do 4 GB. Co istotne, pomimo iż teoretycznie chodzi wyłącznie o pamięć graficzną, w praktyce alokowana była także część RAM-u, toteż ograniczenie mogło być zauważalne także dla osób dysponujących kartami graficznymi o mniejszej niż 4 GB pamięci.
W związku z ograniczeniem, za wzór często podawany był Windows 7, gdzie podobny problem z punktu widzenia użytkowników nie występował. Szczegóły na ten temat przedstawił serwisowi Neowin Jesse Natalie z zespołu Direct3D w Microsofcie i jak się okazuje, pomimo pozornego braku problemów, wówczas również występowały błędy i nieprawidłowe obliczanie wielkości dostępnej pamięci:
Ostatecznie jednak dopiero teraz, w Fall Creators Update udało się stworzyć stosowną poprawkę, dzięki której API potrafi właściwie obliczać wielkość dostępnej pamięci. Niestety, jak poinformował Natalie, szansa na pojawienie się tej samej łatki w Windowsie 8.1 jest niewielka. Jako ciekawostkę warto dodać, iż Natalie dowiedział się o całym problemie kilka miesięcy temu na Reddicie.