Koniec darmowych treści od polskich wydawców?
Koniec darmowych treści w polskim Internecie — taka wiadomość krąży dziś po sieci, budząc strach internautów. Jednak powodów do obaw mamy mniej, niż głosi to hasło... a w niektórych przypadkach mamy nawet powody do radości.
18.07.2012 | aktual.: 19.07.2012 10:38
Serwis Piano Media powiadomił, że sześcioro polskich wydawców (Agora, Murator, Ringier Axel Springer Polska, Media Regionalne, Polskapresse oraz Edytor) odpowiedzialnych łącznie za 27 gazet i 14 magazynów, oraz Polskie Radio, dołącza do należącego do serwisu systemu płatności. W efekcie za niewysoką opłatą (9,99 zł tygodniowo, 19,99 miesięcznie lub 199 rocznie) w jednym miejscu będzie można uzyskać dostęp do materiałów pochodzących na przykład z Gazety Wyborczej, Forbesa, Poradnika Domowego, Czterech Kątów, Dziennika Bałtyckiego i wielu innych.
Jak to będzie z końcem darmowych treści? Nie tak źle, jak wiele osób się obawia. Jeszcze nie wiadomo, jak konkretni wydawcy rozwiążą ten problem, ale wiele serwisów zadeklarowało, że darmowe sekcje pozostaną niezmienione. Wzbogacone zostaną za to sekcje płatne. Przykładowo, dla Gazety Olsztyńskiej jest to doskonały sposób, aby umieścić w sieci artykuły wcześniej dostępne jedynie na papierze, dla Forbesa zaś będzie to sposób na dotarcie jego treści Premium do szerszego grona odbiorców. Niektórzy planują również udostępniać niektóre treści wcześniej osobom posiadającym abonament. Osobną korzyścią będzie możliwość usunięcia reklam z niektórych stron.
W sierpniu na stronach gazet i magazynów pojawi się eksperymentalny pasek logowania, pełny system ma zaś ruszyć we wrześniu. System Piano na razie sprawdził się na Słowacji i w Słowenii, zaś w Polsce po raz pierwszy będzie działał na tak dużą skalę (według Gemiusa ma szanse dotrzeć do prawie 20 milionów Polaków).
Swoimi szczegółowymi planami podzieliło się Polskie Radio.