Krita wchodzi w świat animacji za pieniądze użytkowników
Zespół tworzący Kritę, bardzo dobry, otwarty program do malowania, udostępnił testowe wydanie Krita Animation Edition. To odmiana programu, w której znalazły się udogodnienia dla tworzących animacje, ufundowane dzięki zbiórkom na Kickstarterze.
Krita Animation Edition powstała na bazie Krity 2.9. Finalna wersja będzie bazowała na nadchodzącej Kricie 3.0.
Z punktu widzenia użytkownika Krita do animacji niewiele różni się od tej zwykłej. W ustawieniach znajdziemy trzy nowe Dockery: Animation, Timeline i Onion Skins. Można je umieścić w dowolnym miejscu przestrzeni roboczej i z ich pomocą kontrolować animacje. Timeline to klasyczny widok kolejnych klatek animacji na osi czasu, Onion Skin to oczywiście widok kilku sąsiadujących klatek jednocześnie, panel Animation zaś kontroluje odtwarzanie. Z ich pomocą można malować na kolejnych klatkach.
Prezentacja nowości została umieszczona w instrukcji, którą opracował Timothée Giet.
Jeśli komputer, na którym działa Krita, da jej możliwość skorzystania z OpenGL 3.0 lub nowszego, można skorzystać także z opcji Instant Preview Mode (w menu View), która zastąpiła Level of Detail. Dzięki temu Krita pozornie działa szybciej. Podczas korzystania z wymagających większych obliczeń narzędzi program renderuje podgląd na żywo na mniejszej kopii obrazka, precyzyjny wygląd zaś oblicza w tle. Różnicę odczujemy podczas malowania, przesuwania fragmentów rysunku, korzystania z kształtów geometrycznych i filtrów.
Wielu nowości, wprowadzonych w tej odmianie Krity, nie zobaczymy gołym okiem. Ogromna część silnika napędzającego program została przepisana od podstaw, by narzędzia mogły korzystać z renderowania w tle. Dzięki temu wiele obliczeń związanych z powstającym dziełem wykonuje się, gdy użytkownik nie maluje. Zamiast pracować pełną mocą cały czas, Krita będzie wykonywać trudne zadania, gdy artysta będzie wybierał kolejny pędzel i planował kolejny kadr.
Te zmiany pozwalają pracować z bardziej skomplikowanymi projektami, mającymi wiele klatek i wiele warstw, bez zbędnego oczekiwania.
Wersję testową Krity w wersji do tworzenia animacji znajdziecie w naszym katalogu programów dla Windowsa. Program nie ma jeszcze instalatora i na razie jest rozprowadzany w postaci spakowanego archiwum. Na dystrybucjach Linuksa korzystających z PPA można ją zainstalować z repozytorium ppa:dimula73/krita.
Jeśli nie macie ochoty na eksperymenty, a chcecie tylko w spokoju porysować po cyfrowym płótnie, polecamy „zwykłą”, stabilną Kritę.