LG otwiera webOS – system z telewizorów trafi na smartfony, tablety i smartwatche?

Pamiętacie system operacyjny webOS? Można było spotkać go na smartfonach HP, po czym przeszedł w ręce LG i rozkwitł jako świetny system dla telewizorów. Nadszedł czas na kolejną zmianę. Firma LG udostępniła źródła swojej wersji platformy i liczy na nowe zastosowania systemu.

LG otwiera webOS – system z telewizorów trafi na smartfony, tablety i smartwatche?

Firma LG kupiła system webOS w 2013 roku, gdy było już wiadomo, że HP nie będzie rozwijać smartfonów z tym systemem (a szkoda!) i w zasadzie nie było niszy, w której mógłby zagrzać miejsce. Były plotki o umieszczaniu go na drukarkach, ale w końcu trafił na sprzedaż. Prawdopodobnie dobrze się stało, gdyż efekty prac LG są bardzo dobre. Na testowanym przez nas niedawno LG OLED55C7 system sprawdził się rewelacyjnie i zdaniem LG ma spory potencjał. Nie można też odmówić mu dojrzałości.

W dzisiejszym kto nie idzie do przodu szybciej od konkurencji, ten się cofa. Wyścig na smartfony nieco zwolnił, więc trzeba szukać nowych terenów do podbicia. Pomóc w tym ma udostępniona właśnie, otwarta wersja systemu webOS, którą każdy może pobrać za darmo i zainstalować na swoim sprzęcie, cokolwiek by to nie było. W uproszczeniu webOS to wielozadaniowy system z jądrem Linuksa i obsługą HTML5 i CSS3, jest więc uniwersalny i można na niego tworzyć aplikacje multimedialne bez poznawania specyficznych języków. Wraz ze źródłami systemu zainteresowani dostali do dyspozycji narzędzia deweloperskie, dokumentację i forum, dzięki którym mogą zapoznać się ze stosowanymi w nim rozwiązaniami i wymieniać doświadczenia. Szczegóły znajdziecie na stronie webOSose.org.

Obraz

To jednak nie wszystko. LG będzie działać na rzecz nowych zastosowań systemu i analizować propozycje zebrane od setek lokalnych startupów, które wpływają do koreańskiej agencji promocji branży IT. Specjaliści wybiorą te najbardziej wartościowe i będą je wspierać logistycznie, technicznie i marketingowo w osiągnięciu zamierzonego celu. W planach jest też pomoc w udziale w międzynarodowych imprezach branżowych, jak Open Source Summit i OSCON, gdzie wspierane przez LG startupy będą mogły prezentować swoje pomysłowe i dochodowe rozwiązania. Dzięki temu webOS znów ma szansę wyjść poza swoją niszę i znaleźć miejsce w ekskluzywnym klubie systemów operacyjnych, które wyszły z niszy i odniosły komercyjny sukces.

Trzeba jednak przypomnieć, że webOS raz już był otwierany i nie przyniosło to dobrych efektów. W 2011 roku firma HP udostępniła jego źródła, licząc na szybszy rozwój systemu dzięki wsparciu społeczności. To posunięcie wyglądało jednak bardziej jak poszukiwanie darmowej siły roboczej i nic dziwnego, że nie wypaliło. Działania LG w kierunku wsparcia startupów mogą przynieść dużo lepsze efekty, zwłaszcza że jednocześnie wciąż rozwijana będzie własnościowa wersja systemu.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (40)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (869 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.