Linux na PlayStation 4: działa już Steam z grami, a nawet nowe API Vulkan

Otwiera się ciekawa perspektywa dla niezależnego od Sony graniana PlayStation 4. Hakerzy z zespołu fail0verflow pokazali podczasgrudniowego, 33. Chaos Communications Congress w Berlinie swojeosiągnięcia w dziedzinie uruchamiania Linuksa na tej konsoli, zwykorzystaniem sztuczki pozwalającej na wstrzyknięcie kodu w kernelPS4. A jest się czym chwalić. Doszliśmy do etapu, w którym śmiałomożna zamienić PlayStation 4 w linuksową Steam Machine,uruchamiając na niej większość nowych gier, a nawet dematechnologiczne dla interfejsu grafiki Vulkan.

Linux na PlayStation 4: działa już Steam z grami, a nawet nowe API Vulkan

06.01.2017 18:05

Rok temu na 32. konferencji Chaos Communications Congress hakerzyz grupy fail0verflow jako pierwsi pokazaliLinuksa uruchomionego na PS4.Wykorzystano wówczas pewną lukę wmechanizmie izolacji procesów jail systemu FreeBSD, będącegopodstawą dla systemu Orbis japońskiej konsoli – kod wywołanoprzez silnik renderowania stron internetowych WebKit. Do tego doszłybinarne zrzuty kernela systemu przez atak man-in-the-middle na szynęPCIe i wykorzystanie narzędzi do odwrotnej inżynierii Radeona.Pozwoliło to lepiej poznać architekturę tej maszyny, bardzoosobliwą pod wieloma względami – to wcale nie był zwykły pecetx86 wciśnięty w małą obudowę.

Te 12 miesięcy było bardzo owocne. Udało się uruchomićgrafikę 3D, dopracować wiele sterowników, napisać nowe sterownikitam gdzie ich brakowało, w efekcie powstała całkiem stabilna iużywalna wersja Linuksa, wykorzystująca kernel w wersji 4.9,oczywiście z licznymi łatkami. Można na niej uruchomić klientaSteam, a przez niego wiele linuksowych gier, takich jak np. Portal 2.Nieźle działa nawet Dolphin, czyli emulator Nintendo.– i to mimotego, że PS4 ze swoimi ośmioma słabymi rdzeniami CPU to trudny celdla pecetowego oprogramowania, zwykle optymalizowanego dla jednegoczy dwóch wydajnych rdzeni CPU.

Hakerzy grupy pracują obecnie nad zarządzaniem wydajnością(nie działa poprawnie skalowanie częstotliwości CPU, GPU też niemoże osiągnąć maksymalnej wydajności) oraz energią i systememchłodzenia. Zapowiadają też wsparcie dla nowej wersji konsoli, PS4Pro. Ostatnio jednak udało się osiągnąć niespodziewany postęp,za sprawą którego uruchamianie Linuksa na PS4 stało się znaczniebardziej interesujące.

It's official: The PS4 runs Vulkan. PS4 Linux 4.10-rc2, AMDGPU-PRO 16.50, Dolphin and the Vulkan demos. pic.twitter.com/R68y2nZKPS

— Hector Martin (@marcan42) 6 stycznia 2017Otóż z nowym Linuksem 4.10 (w wersji RC2, finalnej wersjijeszcze nie ma) uruchomiono sterowniki AMDGPU-PRO 16.50, a wraz znimi standardowe dema niskopoziomowego interfejsu grafiki Vulkan orazwspomniany emulator Dolphin, z jego backendemna Vulkana. To oczywiście duży wzrost wydajności, ale teżprzełamanie technicznego ograniczenia poprzednich sterowników. Jakwyjaśnia Hector Martin z fail0verflow, to wynik odkrycia w kodzieodniesień do rejestrów architektury Bonaire GPU: po modyfikacjinowego firmware, udało się te nowe sterowniki uruchomić.

Obraz

Ile czasu zajmie stworzenie niezależnego, dopracowanego„SteamOS-a” dla PlayStation 4? Sytuacja nie jest oczywista.Martin pokazał działającego Gentoo Linuksa z pulpitem Xfce naswoim PS4, ale to jest jego PS4. Hakerzy nie chcą podzielić sięwiedzą o wykorzystywanych exploitach, oficjalnym tłumaczeniem jestoczywiście to, że nie chcą przyczyniać się do piractwa nakonsoli Sony. Udostępnili opracowany przez siebie linuksowy kod wrepozytoriach grupy przechowywanych naGitHubie – ale bez „jailbreaka” niczego z nim nie zrobimy.Twierdzą za to, że wielu ludzi jest w stanie samodzielnie zrobićsobie exploity na PS4, oni zostawiają tę kwestię społeczności.Sami gotowi są pomóc każdemu, kto chciałby pomóc w ulepszaniuLinuksa na tej konsoli.

Zainteresowanych śledzeniem postępów w hackowaniu PlayStation 4zapraszamy na PS4 DeveloperWiki. Minie pewnie jednak jeszcze kilka lat, zanim doczekamy sięrównie kwitnącej sceny PS4, jak to jest w wypadku poprzednichPlayStation.

Programy

Zobacz więcej
Zobacz także
Komentarze (79)