Masz konto w ING? Uważaj na telefony od "pracowników"
ING Bank Śląski ostrzega przed fałszywymi połączeniami telefonicznymi. Atakujący podszywają się pod pracowników ING i deklarują, że "mają informację o włamaniu na konto". Dalej sugerują wykonywanie konkretnych działań, by ochronić pieniądze. To proces prowadzący do wyłudzenia danych.
15.12.2024 13:22
ING Bank Śląski ostrzega klientów przed podszywaniem się pod pracowników banku w rozmowach telefonicznych. Oszuści wykorzystują znane schematy i deklarują, że pieniądze na koncie są zagrożone, a aby je ochronić, trzeba podjąć odpowiednie kroki. Jeśli klient się wystraszy i uwierzy, że rozmawia z bankowcem, docelowo nieświadomie przekaże oszustowi dane, które pozwolą mu zalogować się na konto bankowe.
ING tłumaczy, że oszusta można stosunkowo łatwo poznać. Kluczowe dla podobnego ataku są bowiem następujące elementy:
- sugerowanie, że pieniądze na koncie są zagrożone lub proponowanie łatwej oferty pożyczkowej,
- propozycja przelania środków na "konto techniczne" w celu ich zabezpieczenia lub inwestycji,
- nakłanianie do instalacji dodatkowego oprogramowania (takiego jak TeamViewer, AnyDesk czy Splashtop do zdalnego kontrolowania urządzenia),
- proponowanie wypłacenia gotówki z bankomatu i przekazania jej rzekomemu policjantowi na żywo.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
ING Bank Śląski apeluje, by nie wykonywać takich poleceń, zwłaszcza że w przypadku ewentualnego wykrycia "niebezpieczeństwa pieniędzy", bank sam zablokuje bakowość lub kartę, jeśli sytuacja będzie tego wymagać. ING przypomina, że odbierając telefon od pracownika banku, można go sprawdzić, wykorzystując funkcję "Czy dzwoni ING" w aplikacji mobilnej. Dzięki temu klient będzie mieć pewność, że rozmawia z pracownikiem banku, a nie oszustem, który próbuje się za niego podać.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl