Masz konto w mBanku? CSIRT KNF wydał ostrzeżenie

CSIRT KNF ostrzega klientów mBanku przed fałszywymi stronami logowania. Atakujący wyłudzają w ten sposób dane logowania oraz numery karty płatniczych. To otwarta droga do kradzieży środków z konta bankowego. CSIRT KNF apeluje więc, by sprawdzać dokładnie adresy odwiedzanych stron.

Klienci mBanku muszą uważać na fałszywe strony
Klienci mBanku muszą uważać na fałszywe strony
Źródło zdjęć: © NurPhoto via Getty Images | NurPhoto
Oskar Ziomek

26.08.2024 14:00

Fałszywa strona logowania do mBanku wizualnie jest podobna do prawdziwych stron bankowości, ale zdradza ją już adres www. Wystarczy przyjrzeć się URL-owi, aby rozpoznać, że nie jest to prawdziwa domena mBanku. Klienci powinni mieć taki odruch na co dzień. Dzięki temu unikną nieświadomego podania danych w formularzu, który jest spreparowany i jedynie przekazuje loginy i hasła na ręce atakujących.

Aby nie wpaść w podobną pułapkę, należy stosować się do podstawowych zasad bezpieczeństwa związanych z obsługą SMS-ów z nieznanych numerów, poczty e-mail czy wiadomości i postów w mediach społecznościowych. Każdą z tych dróg przestępcy próbują dotrzeć do potencjalnych ofiar z linkami i ofertami, którymi kuszą, by przejąć dane logowania do cudzego konta.

Do wszystkich treści tego rodzaju należy podchodzić z dystansem i nie "logować się" do banku na stronie, do której doprowadził dziwny link. Aby zachować pełne bezpieczeństwo w kontekście bankowości elektronicznej, warto przede wszystkim:

  1. Korzystać z bezpiecznego adresu logowania: przed wpisaniem swoich danych logowania, zawsze sprawdzaj pasek adresu w przeglądarce. Unikaj logowania, jeśli zauważysz literówki, błędy na stronie lub nieznany adres URL.
  2. Nie podawać pełnych danych: podając dane logowania, upewnij się, że bank prosi tylko o konieczne informacje, takie jak login klienta oraz wybrane znaki hasła (lub w niektórych przypadkach pełne hasło). Banki nigdy nie proszą o dane karty płatniczej lub dodatkowe dane osobowe,
  3. Nie kklikać podejrzanych linków: banki nigdy nie wysyłają linków w wiadomościach e-mail lub SMS. To często stosowana metoda phishingu, w której oszuści podszywają się pod bank, aby wyłudzić dane,
  4. Stosować dodatkowe mechanizmy uwierzytelnienia: włącz dodatkowe opcje bezpieczeństwa, takie jak obrazki bezpieczeństwa na stronie logowania. Pomaga to upewnić się, że logujesz się na właściwej stronie,
  5. Zastrzec PESEL: mechanizm bezpieczeństwa pozwalający na zastrzeżenie numeru PESEL ogranicza możliwość wykonywania operacji wymagających weryfikacji numeru PESEL przez nieuprawnione osoby. Można to zrealizować zarówno w urzędzie gminy, jak i przez internet w serwisie mobywatel.gov.pl lub w aplikacji mObywatel.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (42)