Mikrobaterie: 2000 razy więcej energii, 1000 razy szybsze ładowanie, 30 razy mniejszy rozmiar
W dzisiejszych czasach z urządzeniami elektronicznymi można zrobić wszystko, technologie pędzą bez opamiętania, urządzenia są coraz mniejsze, cieńsze (niekiedy nawet przezroczyste) i jedynie baterie niezmiennie nas powstrzymują. Tu niewiele się zmieniło przez ostatnie lata. Narodziło się jednak kolejne ciekawe rozwiązanie, które, jeśli okaże się opłacalne, może wprowadzić nas w nową epokę… nie tylko dlatego, że znów będzie można ładować telefon raz w tygodniu.
18.04.2013 14:51
Na Uniwersytecie Illinois w Urbana-Champaign trwają prace nad udoskonaleniem baterii litowo-jonowych. Naukowcy twierdzą, że możliwe jest konstruowanie baterii, które będą przechowywać 2000 razy więcej energii, niż te znane obecnie, czym przewyższają nawet superkondensatory. Autorzy publikacji na stronie Uniwersytetu twierdzą, że mają one tyle mocy, że można baterią z telefonu uruchomić samochód z wyładowanym akumulatorem, a potem w mgnieniu oka ponownie naładować telefon do pełna. Co więcej, te najmocniejsze baterie na planecie mają rozmiary rzędu kilku milimetrów.
Lekkie modyfikacje konstrukcji mikrobaterii pozwolą na zastosowanie ich zarówno w miejscach, gdzie potrzebne jest szybkie uwolnienie dużej mocy, gdzie mogą zastąpić superkondensatory, jak i tam, gdzie cenny jest czas uwalniania, czyli w różnej maści urządzeniach elektronicznych zasilanych bateriami. Na tym zastosowania się nie skończą — konstruktorzy twierdzą, że mikrobaterie nie muszą poświęcać mocy na rzecz czasu pracy i tym samym złamali paradygmat baterii.
Badaniami kieruje William King z Wydziału Inżynierii Mechanicznej. Kluczem do sukcesu jest projekt szybkoładującej katody autorstwa zespołu pod kierownictwem Paula Brauna, do której King z zespołem dorobił anodę. Więcej technicznych szczegółów można znaleźć w magazynie Nature.
Być może spełnią się marzenia o smartfonach mających 3mm grubości, ładujących się w kilka sekund i działających kilka dni, malutkich urządzeniach medycznych, lekkich pojazdach elektrycznych i wszystkich tych urządzeniach, które nie zostały zbudowane z powodu ograniczeń, jakie nakładają dzisiejsze kondensatory i baterie.