Nowe Audi e‑tron oficjalnie. Skomputeryzowany SUV bez klasycznych lusterek
Audi oficjalnie przedstawiło konkurenta dla Tesli. Model e-tron to pierwszy w pełni elektryczny SUV z logo czterech pierścieni. W związku z tym, że mamy do czynienia z producentem zapewniającym przewagę dzięki technice, to najnowszy samochód został naszpikowany nowoczesną elektroniką. Uwagę zwracają wirtualne lusterka.
18.09.2018 11:06
Elektryczny SUV napędzany jest dwoma mocnymi silnikami elektrycznymi, które naładowane do pełna mają zapewnić zasięg 400 km. Warto zaznaczyć, że wartość została zmierzona z wytycznymi WLTP – normy zapewniającej wartości znacznie bardziej zbliżone do realnych osiągów. Pierwsza setka pojawia się już po 5,7 sekundach. Nowy SUV pod względem rozmiarów znajduje się pomiędzy Q5 i niedawno wprowadzonym do oferty Audi Q8.
Wrażenie robi także środek samochodu. Widoczna jest komputeryzacja, która wprowadza 5 ekranów. Pierwszy wyświetlacz to wirtualny kokpit dobrze znany z nowych modeli Audi. Zastąpił on analogowe wskaźniki. Kolejne dwa ekrany umieszczone są na środku deski rozdzielczej. Co ciekawe, mamy do czynienia z dotykowymi wyświetlaczami zapewniającymi informację zwrotną. Każde naciśnięcie przycisku jest bowiem sygnalizowane delikatną wibracją i dźwiękiem. Nowe ekrany systemu MMI możemy już spotkać w nowym Audi A7.
Jedną z kluczowych cech e-trona ma być aerodynamika. To właśnie w celu zmniejszenia oporów wprowadzono intrygujące wirtualne lusterka, zastosowane po raz pierwszy w modelu produkcji seryjnej. Opcjonalne wyposażenie pozwala bowiem zastąpić tradycyjne lusterka kamerkami. Obraz z nich wyświetlany jest na ekranach na drzwiach, tuż nad klamkami. Tak, wirtualne lusterka będą dostępne w egzemplarzach sprzedawanych w Polsce.
W systemie nawigacji będą wprowadzone punkty ładowania. Będą one brane pod uwagę także podczas wyznaczania trasy do punktu docelowego, aby zapewnić możliwość naładowania akumulatorów. Oczywiście e-tron będzie cały czas podłączony do internetu, co pozwoli mu pobierać informacje o korkach, pogodzie czy także łączyć się zdalnie ze smartfonem. Mobilna aplikacja zapewni możliwość sprawdzenia stanu naładowania akumulatorów, włączenia postojowej nawigacji czy sprawdzenia średniego zużycia energii.
Na pokładzie znajdują się najnowsze systemy wsparcia i bezpieczeństwa. Audi e-tron to aktywny tempomat z funkcją trzymania się pasa ruchu, asystent zmęczenia podpowiadający, że warto zrobić przerwę czy asystent jazdy nocą, który na obrazie wyświetlanym na wirtualnym kokpicie oznacza przechodniów.
Pierwsze dostawy do klientów w Polsce rozpoczną się na początku 2019 roku.