Ostrzeżenie dla klientów banku Santander. Tak nas oszukują
Santander Bank Polska wystosował do swoich klientów ostrzeżenie za pośrednictwem aplikacji do obsługi bankowości mobilnej. Dotyczy ono fałszywych połączeń telefonicznych, które mogą być tragiczne w skutkach.
23.02.2024 07:31
"Nie daj się porwać lawinie oszustów" – czytamy w ostrzeżeniu, które Santander Bank Polska przekazał swoim klientom. Apel ten dotyczy fałszywych połączeń telefonicznych, które służą cyberprzestępcom do wyłudzania poufnych danych lub pieniędzy od swoich ofiar.
W ostrzeżeniu, które Santander wysłał do klientów, czytamy o socjotechnikach, które są najczęściej stosowane przez oszustów. Przeważnie w tego typu rozmowach złodziej podaje się np. za pracownika banku, policji czy prokuratury. Jeśli do oszustwa wykorzystany jest spoofing telefoniczny, możliwe nawet, że w naszym telefonie wyświetli się numer instytucji, pod którą oszust się podszywa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Techniki oszustów – uważaj na takie rozmowy
W trakcie rozmów oszuści często mówią o tym, że pieniądze ofiary z jakiegoś powodu są zagrożone. Częstym rozwiązaniem problemu ma być na przykład wypłata środków w oddziale banku lub w bankomacie i przekazanie ich na określone konto. Czasem przestępcy zachęcają do pobrania aplikacji do zdalnej obsługi pulpitu i proszą o realizację przelewu "na bezpieczne konto", czyli de facto oddanie im pieniędzy w prezencie.
Santander Bank Polska zachęca swoich klientów, by w razie wątpliwości dotyczących tego rodzaju rozmowy, skontaktować się z bankiem pod numerem 1 9999. W celu zwiększenia bezpieczeństwa klienci banku powinni stosować się do pięciu zasad bezpiecznego bankowania, które Santander sformułował następująco:
- pomyśl, zanim klikniesz link lub otworzysz załącznik,
- zadbaj o swoje hasła,
- zatroszcz się o sprzęt i dane,
- zachowuj dyskrecję nie tylko w sieci,
- jeśli coś wzbudza Twój niepokój, daj nam znać.
Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl