PKO BP wysyła instrukcję. Dotyczy każdego klienta z kartą

PKO BP wysyła do klientów wiadomość e-mail, w której podaje zasady bezpiecznego posługiwania się kartą płatniczą. To istotne reguły zwłaszcza w czasie wakacji i nieustannie nasilających się ataków z wykorzystaniem socjotechniki oraz fałszywych stron internetowych.

PKO BP wydał ważny komunikat
PKO BP wydał ważny komunikat
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Marek SLUSARCZYK
Oskar Ziomek

22.07.2024 | aktual.: 22.07.2024 12:20

PKO BP wysyła do klientów wiadomość e-mail, w której tłumaczy, jak bezpiecznie korzystać z karty płatniczej przy bankomacie, w sklepie oraz podczas płatności w internecie. Dla klientów to podstawowa wiedza, którą powinni przyswoić zwłaszcza przed wyjazdem wakacyjnym, gdy w roztargnieniu o części reguł bezpieczeństwa można łatwo zapomnieć.

W praktyce porady banku PKO są cenne dla wszystkich osób, które korzystają z karty płatniczej w dowolnym banku. PKO BP apeluje do klientów, aby między innymi:

  • Podczas korzystania z bankomatów:
    1. Zwrócić uwagę na lokalizację maszyny i wybrać bankomat w dobrze oświetlonym miejscu,
    2. Przyjrzeć się szczelinie na kartę, gdzie może być zainstalowany tzw. skimmer, by przejąć odczyt danych z karty,
    3. Podczas korzystania z urządzenia upewnić się, czy w pobliżu nie została zainstalowana kamera skierowana na klawiaturę,
    4. Zasłonić ręką klawiaturę i ekran podczas wybierania opcji,
  • Płacąc kartą w sklepach:
    1. Podając PIN upewnić się, że nikt nie widzi klawiatury,
    2. Po użyciu karty od razu chować ją w bezpieczne miejsce,
    3. Pamiętać, że dane takie jak imię, nazwisko, numer karty i CVV/CVC to dane wystarczające, by zapłacić kartą w sieci - należy je chronić,
    4. Pamiętać, że w restauracji obsługa powinna podejść do klienta z terminalem i nie zabierać karty "na zaplecze",
  • Podczas płacenia w sieci:
    1. Uważać na fałszywe strony internetowe, gdzie mogą być wyłudzane dane z kart płatniczych,
    2. Dbać o bezpieczeństwo swoich haseł i danych karty,
    3. Unikać płatności bezpośrednio na stronie sklepu - lepiej skorzystać z powszechnie uznanych agentów rozliczeniowych, takich jak PayU czy Przelewy24,
    4. Ustawić rozsądne limity transakcji internetowych w swojej bankowości elektronicznej - w razie wycieku danych, straty będą mniejsze.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Bezpieczeństwo płatności kartą to tylko jeden z wielu aspektów, który trzeba wziąć pod uwagę. Nie należy zapominać o prowadzonych równolegle kampaniach phishingowych oszustów, którzy mogą wysyłać do losowych osób spreparowane SMS-y, dzwonić z nieznanych numerów lub stosować spoofing telefoniczny, a także rozsyłać wiadomości e-mail z zainfekowanymi załącznikami.

Warto być wyczulonym zwłaszcza na wszelkie wezwania do zapłaty i deklaracje konieczności podjęcia kroków, by "ochronić pieniądze na koncie" - najczęściej są to próby oszustwa.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
internetbezpieczeństwopko bp
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (38)