PKO BP wysyła instrukcję. Dotyczy każdego klienta z kartą
PKO BP wysyła do klientów wiadomość e-mail, w której podaje zasady bezpiecznego posługiwania się kartą płatniczą. To istotne reguły zwłaszcza w czasie wakacji i nieustannie nasilających się ataków z wykorzystaniem socjotechniki oraz fałszywych stron internetowych.
22.07.2024 | aktual.: 22.07.2024 12:20
PKO BP wysyła do klientów wiadomość e-mail, w której tłumaczy, jak bezpiecznie korzystać z karty płatniczej przy bankomacie, w sklepie oraz podczas płatności w internecie. Dla klientów to podstawowa wiedza, którą powinni przyswoić zwłaszcza przed wyjazdem wakacyjnym, gdy w roztargnieniu o części reguł bezpieczeństwa można łatwo zapomnieć.
W praktyce porady banku PKO są cenne dla wszystkich osób, które korzystają z karty płatniczej w dowolnym banku. PKO BP apeluje do klientów, aby między innymi:
- Podczas korzystania z bankomatów:
- Zwrócić uwagę na lokalizację maszyny i wybrać bankomat w dobrze oświetlonym miejscu,
- Przyjrzeć się szczelinie na kartę, gdzie może być zainstalowany tzw. skimmer, by przejąć odczyt danych z karty,
- Podczas korzystania z urządzenia upewnić się, czy w pobliżu nie została zainstalowana kamera skierowana na klawiaturę,
- Zasłonić ręką klawiaturę i ekran podczas wybierania opcji,
- Płacąc kartą w sklepach:
- Podając PIN upewnić się, że nikt nie widzi klawiatury,
- Po użyciu karty od razu chować ją w bezpieczne miejsce,
- Pamiętać, że dane takie jak imię, nazwisko, numer karty i CVV/CVC to dane wystarczające, by zapłacić kartą w sieci - należy je chronić,
- Pamiętać, że w restauracji obsługa powinna podejść do klienta z terminalem i nie zabierać karty "na zaplecze",
- Podczas płacenia w sieci:
- Uważać na fałszywe strony internetowe, gdzie mogą być wyłudzane dane z kart płatniczych,
- Dbać o bezpieczeństwo swoich haseł i danych karty,
- Unikać płatności bezpośrednio na stronie sklepu - lepiej skorzystać z powszechnie uznanych agentów rozliczeniowych, takich jak PayU czy Przelewy24,
- Ustawić rozsądne limity transakcji internetowych w swojej bankowości elektronicznej - w razie wycieku danych, straty będą mniejsze.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Bezpieczeństwo płatności kartą to tylko jeden z wielu aspektów, który trzeba wziąć pod uwagę. Nie należy zapominać o prowadzonych równolegle kampaniach phishingowych oszustów, którzy mogą wysyłać do losowych osób spreparowane SMS-y, dzwonić z nieznanych numerów lub stosować spoofing telefoniczny, a także rozsyłać wiadomości e-mail z zainfekowanymi załącznikami.
Warto być wyczulonym zwłaszcza na wszelkie wezwania do zapłaty i deklaracje konieczności podjęcia kroków, by "ochronić pieniądze na koncie" - najczęściej są to próby oszustwa.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl