Polka straciła ponad 100 tys. zł. Była pewna, że rozmawia z konsultantem

W ostatnim czasie na policję zgłosiła się 46-letnia kobieta, która padła ofiarą oszusta podającego się za pracownika jej banku. Pomimo podjętych przez nią środków ostrożności, straciła ponad 100 tysięcy złotych.

Kobieta uwierzyła oszustowi podającemu się za pracownika banku
Kobieta uwierzyła oszustowi podającemu się za pracownika banku
Źródło zdjęć: © Getty Images | ROMAN R
Konrad Siwik

23.02.2023 16:36

Jak wyjaśnia Komenda Rejonowa Policji Warszawa VI w notatce z 22 lutego, kobieta otrzymała telefon od mężczyzny, który przedstawił się jako pracownik jej banku, posługując się wyraźnym wschodnim akcentem. Aby zweryfikować jego tożsamość, 46-latka zweryfikowała numer telefonu na stronie banku i kontynuowała rozmowę.

Fałszywy konsultant poprosił ją o kilka informacji związanych z logowaniem na konto bankowe i poinformował, że z jej rachunku złożono wnioski o przyznanie kredytu. Oferując swoją pomoc w anulowaniu wniosków, polecił jej korzystanie z aplikacji, która miała łączyć się z numerem telefonu działu technicznego jej banku. Kobieta wykonywała wszystkie instrukcje podane przez oszusta, prawdopodobnie nawet skorzystała z opcji udostępnienia ekranu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Po dwugodzinnej rozmowie kobieta próbowała zalogować się na swoje konto, ale bezskutecznie. Zadzwoniła do banku, a prawdziwy konsultant uświadomił ją, że została oszukana. Kobieta zgłosiła sprawę na policję, ale oszuści zdołali już przelać jej pieniądze pomiędzy rachunkami, na obce konta, wypłacić środki z bankomatu i zaciągnąć pożyczkę w wysokości 50 tysięcy złotych. Ostatecznie 46-latka poniosła straty sięgające prawie 108 tysięcy złotych.

Policja apeluje, by chronić swoje pieniądze

Niestety, to nie pierwszy taki przypadek zgłoszony na policję w ostatnim czasie. Dlatego KRP VI apeluje, by być ostrożnym i chronić swoje pieniądze. W przypadku otrzymania podejrzanego telefonu lub wiadomości najlepiej skontaktować się bezpośrednio ze swoim bankiem i nie udostępniać osobom trzecim żadnych informacji osobistych czy hasła.

Ostatnio również eksperci firmy ESET zwrócili uwagę na ostrzeżenia wydawane przez FBI związane z oszustwem na "pomoc techniczną". To poważne zagrożenie polegające na podobnej zasadzie, co wspomniane oszustwo "na konsultanta", z którym również mogą spotkać się Polacy. Analitycy wskazują także, jak nie paść ofiarą takiego oszustwa.

Konrad Siwik, dziennikarz dobreprogramy.pl

Jesteś świadkiem próby oszustwa?Poinformuj nas o tym zdarzeniu!

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (64)