Programowanie = Nasz Drugi Język. Uczniowie nauczą się pisać kod
Polska ma szansę stać się jednym z dziesięciu najbogatszych krajów na świecie do 2050 roku. Wydaje się to możliwe, ale tylko pod warunkiem, że zainwestujemy w ludzki potencjał. Mowa o programistach, którzy są uważani za jednych z najlepszych na świecie. Taka okazja do rozwoju i awansu na listę najbogatszych krajów świata pojawia się niezwykle rzadko.
1 września 2023 roku ma rozpocząć działanie innowacyjna inicjatywa o nazwie "Programowanie - Nasz Drugi Język". Jest to projekt skierowany do uczniów szkół podstawowych, którego celem jest nauczenie ich programowania. Inicjatywa ta jest wynikiem unikalnej współpracy pomiędzy różnymi sektorami - biznesem, administracją rządową, samorządami, uczelniami, instytutem badawczym oraz szkołami. Wszyscy zaangażowani w ten projekt wierzą, że jest to historyczna szansę dla Polski.
Celem inicjatywy "Programowanie - Nasz Drugi Język" jest zwiększenie poziomu nauczania programowania w szkołach podstawowych. Polacy od dawna są uznawani za jednych z najlepszych programistów na świecie. Współtworzą oni najbardziej innowacyjne firmy i konsekwentnie osiągają wysokie wyniki w najważniejszych międzynarodowych olimpiadach informatycznych, takich jak ACM ICPC.
Pomysłodawcą tej społecznej inicjatywy jest Miron Mironiuk, założyciel i CEO Cosmose AI, polskiej firmy działającej na największych rynkach Azji. W Radzie Merytorycznej programu zasiada między innymi profesor Krzysztof Diks z Uniwersytetu Warszawskiego, orędownik nowej podstawy programowej z informatyki, od lat związany z Olimpiadą Informatyczną i wychowawca mistrzów świata w programowaniu.
Pilotaż programu, który opiera się na szkoleniu nauczycieli informatyki, obejmie trzy gminy: Chełm, Syców oraz Zduńską Wolę. Projektowi patronuje Ministerstwo Cyfryzacji, a NASK jest fundatorem stypendiów dla nauczycieli informatyki. W kolejnych latach program planuje zwiększenie zasięgu do poziomu ogólnopolskiego. W ciągu czterech lat wszyscy uczniowie polskich szkół podstawowych poznają podstawy programowania, co da Polsce szansę na skok cywilizacyjny.
Idea "Programowanie = Nasz Drugi Język" opiera się na przekonaniu, że musimy skalować najlepsze praktyki nauczania do wszystkich uczniów, nie tylko tych najzdolniejszych. Nie każdy będzie programistą, ale każdy absolwent polskiej szkoły, zarówno dziewczyny, jak i chłopcy, powinien znać podstawy programowania, ponieważ jest to podstawowa umiejętność XXI wieku, tak jak czytanie, pisanie czy liczenie. Programowanie to nie tylko "klepanie kodu", ale także sztuka logicznego myślenia i rozwiązywania problemów.
W ramach programu "Programowanie = Nasz Drugi Język" zostanie przeprowadzony pilotaż powszechnego nauczania programowania podczas regularnych lekcji informatyki w szkołach podstawowych w klasach 4-6. Program nauczania będzie realizowany przez nauczycieli na co dzień pracujących w szkołach biorących udział w projekcie. Nauczyciele zostaną wcześniej przeszkoleni, a następnie objęci opieką merytoryczną, metodyczną, organizacyjną i techniczną przez cały okres trwania projektu.
Nauczyciele i uczniowie otrzymają bezpłatnie materiały dydaktyczne wsparte nowoczesnymi narzędziami informatycznymi umożliwiającymi pracę w chmurze. Realizowany program jest w pełni zgodny z podstawą programową informatyki. Mechanizm działania programu przewiduje, że każdy nauczyciel biorący udział w programie dostanie miesięczne stypendium przez cały rok szkolny. Fundatorem stypendiów jest Państwowy Instytut Badawczy NASK.