SMS zamiast e‑maila. Uzasadniona metoda rekruterów
Rekruterzy często doświadczają frustracji, gdy ich wysiłki idą na marne, co zazwyczaj widać po urywającym się kontakcie z potencjalnym kandydatem do pracy. Idealnym rozwiązaniem na takie okazje okazują się SMS-y, które z kilku przyczyn są lepszą formą komunikacji od wiadomości e-mail.
19.08.2024 14:48
Z raportu firmy Randstad wynika, że tylko co szesnasta osoba, która niedawno rozpoczęła nową pracę, szukała jej krócej niż miesiąc. Dla blisko 3/4 badanych, proces ten trwał od 1 do 3 miesięcy. Kandydaci często składają aplikacje na wiele ofert pracy jednocześnie, zwłaszcza, gdy po wysłaniu swojego CV doświadczają jedynie ciszy. Takie ruchy wpływają na sposób komunikacji z kandydatami, który muszą obrać rekruterzy.
Wsparcie w postaci SMS-ów okazuje się niezwykle cenne w późniejszych etapach rekrutacji - kiedy nadszedł czas, aby zaprosić kandydatów na spotkanie, zlecić im zadanie lub poinformować, że przeszli do kolejnego etapu. Wiadomość tekstowa dociera szybciej i skuteczniej niż e-mail, który jest zwykle stosowany do tego celu.
Według raportu SMSAPI "Komunikacja marki. Oczekiwania konsumenta", połowa badanych odczytuje nowego e-maila w ciągu godziny, podczas gdy SMS w tym samym czasie zobaczy aż 91 proc. odbiorców, a 69 proc. zrobi to już w ciągu 5 minut. To istotna przewaga, zwłaszcza w dynamicznych sytuacjach, takich jak konieczność potwierdzenia spotkania czy przesunięcia jego terminu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wiele firm korzysta z komunikacji tekstowej na co dzień, używając komunikatorów takich jak Slack czy Teams. Wprowadzenie kandydata do tej przestrzeni wydaje się jednak przedwczesne i nadmiarowe, rozwiązaniem jest więc dostępny dla każdego SMS.
Co ciekawe, nie zawsze dobrym pomysłem jest połączenie głosowe. Jak wynika z amerykańskiego badania "Generation Mute", aż 80 proc. respondentów wolałoby otrzymać informację przez czat niż odbierać połączenia. Dotyczy to zwłaszcza młodych osób, które celowo unikają rozmów telefonicznych.
Firmy korzystają również z bardziej zaawansowanych zastosowań narzędzi do masowych wysyłek wiadomości, na przykład używając numeru odbiorczego, co pozwala kandydatom na bieżąco potwierdzić swoje dalsze zaangażowanie w proces, nawet za pomocą krótkiego "tak" lub "nie". Takie rozwiązanie jest również bardzo cenne, kiedy wysyłamy do kandydatów wiadomości przypominające o rozmowie kwalifikacyjnej i dajemy możliwość jej odwołania w odpowiedzi zwrotnej. Dzięki temu kandydat nie musi szukać kontaktu, aby poinformować, że nie może się pojawić.
Ogromną zaletą korzystania z komunikacji SMS w procesie rekrutacji jest budowanie pozytywnego doświadczenia kandydata oraz kompromis pomiędzy masową skalą a zachowaniem czynnika ludzkiego i kultury organizacji. SMS-y są również stosowane przez agencje pracy tymczasowej, które poszukują ludzi do nieregularnych zleceń i dysponują już bazą kontaktów do osób, z którymi wcześniej współpracowały.