Sprawdź, kto dzwoni. Bank przypomina o aplikacji
BNP Paribas przypomina swoim klientom o możliwych atakach telefonicznych, w których oszuści podszywają się pod bankowców. Niebezpieczeństwo podania danych niewłaściwej osobie można jednak zminimalizować. BNP Paribas przypomina bowiem o cennej funkcji w aplikacji GOmobile.
BNP Paribas zwraca uwagę, że korzystający z aplikacji mobilnej GOMobile mogą weryfikować tożsamość dzwoniących pracowników banku, wykorzystując do tego system powiadomień. Podczas rozmowy wystarczy poprosić dzwoniącego o potwierdzenie tożsamości, a wówczas aplikacja bankowa wyświetli powiadomienie z imieniem i nazwiskiem bankowca. Jeśli rozmówcą jest oszust, nie będzie on technicznie w stanie wygenerować takiego powiadomienia w aplikacji w telefonie klienta.
Podobne rozwiązania oferują również w swoich aplikacjach inne banki. Klienci, którzy są skłonni podejmować rozmowy telefoniczne z bankowcami powinni bezwzględnie używać takiej formy weryfikacji, bo często to jedyna lub jedna z niewielu metod ostatecznego upewnienia się, czy po drugiej stronie telefonu znajduje się faktycznie pracownik banku. Warto przy tym pamiętać, że oszust może wysłać na nasz numer telefonu spreparowany SMS, który tylko będzie udawać powiadomienie z aplikacji. Trzeba więc skupić się i właściwie odczytać treść, która pojawi się na ekranie telefonu w momencie "weryfikacji".
Dzwoniący oszuści podający się za bankowców zwykle stosują socjotechnikę, aby wywołać poczucie strachu i zachęcić rozmówcę do podjęcia różnych kroków związanych z pieniędzmi. Zależnie od wariantu ataku, niektórzy wyłudzają w ten sposób wprost login i hasło do bankowości, inni z kolei proszą o przelanie środków na "rachunek tymczasowy", argumentując to zagrożeniem pieniędzy na przykład z uwagi na rzekomy atak hakerów. Oczywiście wszystkie te historie są zmyślone i są to próby wyłudzenia.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl