Sztuczna inteligencja. Tak wpłynie na branżę IT

Sztuczna inteligencja potrafi coraz więcej. Ostatnio zaprezentowany model GPT-4 jest teraz zdolny do przyjmowania obrazu jako danych wejściowych i generować odpowiedzi do 25 tys. znaków. Na jakie zatem obszary wpłynie sztuczna inteligencja?

Chat GPT - jak wpłynie na branżę IT?
Chat GPT - jak wpłynie na branżę IT?
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | irissca
Norbert Garbarek

29.03.2023 17:10

Odpowiedź na to, jak najnowsze technologie pracujące w oparciu o m.in. uczenie maszynowe wpłyną na bezpieczeństwo danych i przyszłość wybranych zawodów przygotowała firma Progress. Eksperci zwracają uwagę na automatyzację wykonywanych zadań, wzrost produktywności i pojawienie się nowych miejsc pracy.

Automatyzacja powtarzalnych zadań

Oszczędność czasu pracowników i wykorzystywanych przez nich zasobów. To jeden z argumentów przemawiających za używaniem narzędzi jak Chat GPT w przedsiębiorstwach. Zgodnie z raportem firmy Progress, która powołuje się na badania firmy sortlist, "pracodawcy przewidują średni wzrost wydajności na poziomie 74 proc." po wdrożeniu uczenia maszynowego do obsługi powtarzalnych czynności.

Sztuczna inteligencja ma też zagwarantować specjalistom IT więcej czasu na pracę nad złożonymi i strategicznymi inicjatywami. Mowa w tym miejscu m.in. o rozbudowie systemów opartych o SI i zarządzanie nimi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ważne jest szkolenie sztucznej inteligencji

Dostęp do Chat GPT jest możliwy nie tylko za pośrednictwem strony internetowej jego producenta. Inteligentny bot jest też elementem popularnej przeglądarki Microsoft Edge. Dodatkowo Chat GPT można zintegrować z systemami wewnętrznymi firm poprzez interfejs API. To daje szansę na dostosowanie bota do konkretnych potrzeb przedsiębiorstwa, a w efekcie zwiększenie satysfakcji klienta i budowanie jego lojalności względem firmy.

Należy pamiętać, że Chat GPT i inne podobne narzędzia to automatycznie działające mechanizmy, niezdolne do rozumienia i odczuwania emocji na takim samym poziomie jak człowiek – wyjaśnia dyrektor regionalny w firmie Progress Niklas Enge.

Niezbędne jest jednak umiejętnie dobieranie danych treningowych, których używa sztuczna inteligencja do nauki. Podczas szkolenia modeli językowych istotne jest, aby pamiętać o tym, że SI potrzebuje informacji, które nie zawierają uprzedzeń i stereotypów.

Pojawienie się nowych miejsc pracy

Automatyzacja powtarzalnych czynności pierwotnie wykonywanych przez ludzi jest możliwa dzięki wykorzystaniu w przedsiębiorstwie sztucznej inteligencji. Progress dostrzega w tym szansę na tworzenie się kolejnych miejsc w pracy. Mają być one związane z uczeniem maszynowym, przetwarzaniem danych oraz inżynierią oprogramowania. Oznacza to jednak modyfikację zakresu umiejętności wymaganych na niektórych stanowiskach.

"Chat GPT ma potencjał, aby znacząco wpłynąć na sposób funkcjonowania firm oraz korzystania przez konsumentów z konkretnych produktów i usług. Może to mieć długoterminowy wpływ na globalną gospodarkę." – czytamy w komunikacie.

Progress zwraca też uwagę na konieczność zachowania autentyczności i wiarygodności generowanych przez SI treści. – Niezbędne jest opracowanie jasnych zasad i wytycznych dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji, a także kontrola jakości tworzonych przez nią treści – wyjaśnia Enge. W te kwestie ma być zaangażowanych wielu specjalistów spoza obszaru IT.

Norbert Garbarek, dziennikarz dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (31)