"Ulubione" firmy cyberprzestępców. Sprawdź, na co uważać
Cyberprzestępcy uwielbiają phishing. Jest to jedna z najczęściej używanych metod ataków, z których chętnie korzystają internetowi oszuści. Przygotowano raport, na podstawie którego można wskazać, za jakie firmy podszywano się najczęściej.
26.11.2022 13:38
Phishing to bardzo stara, bardzo popularna i bardzo skuteczna metoda, z której korzystają cyberprzestępcy. Polega ona na podszywaniu się pod znane marki i wyłudzaniu w ten sposób danych od swoich ofiar. W ostatnim czasie phishing ponownie zyskał na popularności.
Bitdefender przeprowadził badania na temat najczęściej wykorzystywanych przez cyberprzestępców metod. W trakcie pandemii oszuści często starali się wykorzystać tematykę szczepień, leków czy korzystali z okazji, które tworzyła praca zdalna. Teraz, gdy o koronawirusie zrobiło się nieco ciszej, wracają do dawnych metod.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Analiza zachowań cyberprzestępców w okresie od maja do października 2022 r. pokazuje, że internetowi oszuści znów wolą podszywać się pod największe międzynarodowe marki. Dwie najpopularniejsze firmy, których wizerunek wykorzystują przestępcy, to Amazon (43,79 proc.) i DHL (23,11 proc.).
W maju jedna czwarta wszystkich kampanii phishingowych, które zostały przechwycone przez Bitdefender, dotyczyła DHL. Oszuści fałszowali usługi logistyczne, kurierskie, dostarczania paczek i poczty ekspresowej. W 27 proc. przypadków podszywano się pod usługi e-commerce, przetwarzanie w chmurze, reklamy online i cyfrowe usługi przesyłania strumieniowego Amazon. Podszywanie się pod DHL i Amazon odpowiadało za ponad połowę ataków phishingowych wymierzonych w maju.
W okresie do października akcje związane z DHL w zasadzie utrzymywały się na podobnym poziomie. Jeśli zaś chodzi o Amazon, kampanie korzystające z tej marki niemal podwoiły się, osiągając szczyt w październiku z udziałem 56,8 proc.
Phishing - oszuści podszywają się pod firmy technologiczne
Cyberprzestępcy lubują się także w firmach technologicznych. Często podszywają pod Microsoft (13 proc., trzecie miejsce w ogólnym zestawieniu), Google (1,3 proc., siódme miejsce), czy Apple (0,7 proc., dziesiąte miejsce).
Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl