Up North Web 2011 rozpoczęte
Rozpoczęło się Up North Web 2011, konferencja poświęcona technologiom webowym, organizowana przez Opera Software.
W tym roku dziennikarze technologiczni z całego świata zebrani zostali w Park Rica Hotel w dzielnicy Holmenkollen, w Oslo. Tak, to to samo Holmenkollen które uwielbia Adam Małysz. :-) Z okien hotelu widać panoramę na Oslo oraz odnowioną w ostatnich latach skocznię. Tymczasem w Raga Hall pięknego hotelu pracownicy Opery prezentują kolejne nowości.
Główny dzień konferencji został rozpoczęty przez CEO firmy, Larsa Boilesen, z którym mieliśmy okazję przeprowadzić wywiad nie tak dawno. Pałeczkę od niego przejął CTO Håkon Wium Lie pokazując po raz pierwszy „dużą” Operę 12 oraz mobilne wydania: Operę Mobile 11.5 oraz Operę Mini 6.5. Nowe wydania mobilne dostępne będą o godzinie 14:00 już dziś, Opera 12 alfa dopiero w czwartek.
Czego oczekiwać po nowej przeglądarce? Akcelerowanego wsparcia dla webGL-a, obsługę kamery oraz masy usprawnień pod maską. CDO firmy Christen Krogh i Håkon Wium Lie wydawali się szczerze podekscytowani możliwością użycia kamery bezpośrednio w przeglądarce. Osobiście jednak jestem sceptyczny i obawiam się ataków na przeglądarki mające na celu naruszenie naszej prywatności w najbardziej namacalny przez sieć sposób. Warto natomiast przygotować się na przepisany od nowa parser HTML-a oraz usprawniony silnik JavaScript, które znajdą się w dwunastym wydaniu Opery. Na zmiany powinni się przede wszystkim przygotować twórcy stron – rzadko zdarza się, że przepisanie kluczowej części przeglądarki nie zmienia sposobu, w jaki prezentuje ona strony. ;-]
Obok świeżych wydań przeglądarek, twórca CSSa prezentował również nowe podejście do treści w Internecie, silnie wzorowane na magazynach papierowych. Poprzez proste rozszerzenie CSS-a Opera chce umożliwić publikowanie tekstu w szpaltach dostosowującego się do urządzeń o różnych formatach, tekstu przewijanego strona po stronie ze znanymi z papierowych wydawnictw reklamami.
Reklamy stanowiły zresztą poważną część porannej prezentacji. Mahi de Silva, wicedyrektor wykonawczy, po raz pierwszy zaprezentowała nowy publiczny system płatności firmy – Opera Payment Exchange – który w połączeniu z istniejącą platformą reklamową i rynkiem wymiany reklam i przestrzeni na stronach ma wzmocnić pozycję Norweskiej firmy w przestrzeni reklam na urządzenia mobilne.
Konferencja trwa, a co ciekawsze informacje wypływające na niej powinny się znaleźć na moim blogu. Zapraszam fanów Opery (i sieci w ogóle)!