UPC Polska zwróci abonentom pieniądze. Chodzi o usługę włączoną bez ich zgody
Operator usług telekomunikacyjnych UPC Polska będzie musiał udzielić rekompensaty klientom sieci. Zapadła w tej sprawie właśnie decyzja prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
12.02.2021 | aktual.: 06.03.2024 21:44
Sprawa dotyczy dostarczania internetu i dodatkowej usługi o nazwie "Pakiet Bezpieczeństwa UPC". Taka usługa była aktywowana u każdego nowego abonenta UPC, bądź przy zmianie taryfy u operatora. Według UOKiK to za mało, że firma informowała o tym fakcie abonentów, gdyż zabrakło tutaj pytania o ich zgodę.
Usługa "Pakietu Bezpieczeństwa UPC" to dodatkowy program antywirusowy, który operator włącza z okresem próbnym na jeden miesiąc, po którym uiszczana jest opłata 9 zł miesięcznie. Niestety niektórzy konsumenci nie byli nawet w ogóle o jego włączeniu informowani oraz - co już wyszczególniliśmy - nie byli pytani o zgodę.
Po minięciu okresu próbnego, jeśli abonenci nie wyłączyli tej usługi ręcznie (np. poprzez panel klienta EBOK UPC), od drugiego miesiąca naliczana była opłata 9 zł miesięcznie.
UOKiK zobowiązał UPC Polska do zaprzestania tej praktyki - decyzja jest prawomocna i obowiązuje od 29 stycznia 2021 r. Operator ma 2 miesiące na rozpoczęcie wdrożenia zmian. Abonenci, których firma nie pytała o zgodę na włączenie tej usługi będą mogli odzyskać pieniądze. Po skontaktowaniu się z UPC z reklamacją i podaniu numeru konta bankowego, operator będzie musiał udzielić upustu na kolejnej fakturze.
Poniżej znajdują się szczegóły zobowiązania:
Konsumenci, którzy zrezygnowali z "Pakietu Bezpieczeństwa UPC" pomiędzy otrzymaniem pierwszej lub drugiej lub trzeciej, a wystawieniem przez UPC Polska kolejnej faktury zawierającej naliczenie za korzystanie z usługi "Pakiet Bezpieczeństwa" będą mogli otrzymać zwrot tych płatności (jeśli wcześniej nie otrzymali takiego zwrotu). Spółka zwróci im kwotę od 9 do 27 zł (w zależności od tego, kiedy konsument zrezygnował).
Przedsiębiorca pozytywnie rozpatrzy reklamacje dotyczące ponoszenia opłat za "Pakiet Bezpieczeństwa UPC", które konsumenci zgłosili w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia przez nich umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych oraz które wpłynęły lub wpłyną do spółki w okresie od 29 grudnia 2020 r. do 30 dni po wprowadzeniu przez UPC Polska nowych procedur. Reklamacje te zostaną uwzględnione maksymalnie do 6 pierwszych płatności za usługę antywirusa. Dodatkowo firma ponownie rozpatrzy odrzucone reklamacje konsumentów obciążonych opłatą za "Pakiet Bezpieczeństwa UPC", które wpłynęły do niej od połowy maja 2016 r. Obejmie to wnioski reklamacyjne, które zostały wniesione przez konsumentów w ciągu 2 lat od zawarcia umowy, a które rozpatrzono negatywnie lub częściowo pozytywnie.