Ważny komunikat CBZC. Dotyczy wszystkich Polaków

CBZC apeluje do Polaków, by uważali podczas rozmów telefonicznych. Ktoś podszywa się pod policjantów i deklaruje, że konieczne jest podjęcie działań, by "ochronić pieniądze". W praktyce oszuści wyłudzają w ten sposób pieniądze i dane osobowe.

Strona CBZC
Strona CBZC
Źródło zdjęć: © dobreprogramy.pl | Oskar Ziomek
Oskar Ziomek

12.12.2024 10:27

W ostatnim czasie nasiliły się przypadki oszustw, w których przestępcy podszywają się pod funkcjonariuszy Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, ale nie tylko. Oszuści, wykorzystując zaufanie społeczne, próbują wyłudzić od ofiar pieniądze lub dane osobowe, twierdząc, że działają w celu zabezpieczenia funduszy. Manipulują rozmową tak, by doprowadzić do realizacji przelewu, a przynajmniej wyłudzenia danych, które mogą pomóc zalogować się na konto w banku - ostrzega CBZC.

Jednym z najczęstszych scenariuszy jest telefon od rzekomego pracownika banku, który informuje o próbie wzięcia kredytu na nazwisko ofiary. Następnie, pod pretekstem ochrony środków, oszuści proszą o przelanie pieniędzy na tzw. konto techniczne. W takich sytuacjach często pojawia się fałszywy policjant CBZC, który ma uwiarygodnić całą operację. W praktyce jest to drugi oszust, który również jest zamieszany w sprawę.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

CBZC apeluje, by pamiętać o kilku zasadach bezpieczeństwa, które pozwolą uniknąć zagrożenia. Najważniejsze jest, aby:

  • pamiętać, że policja nie informuje telefonicznie o prowadzonych akcjach i nie prosi osób postronnych o pomoc w operacjach,
  • nie traktować fachowego słownictwa rozmówcy i wyświetlonej informacji o nazwie dzwoniącego za ostateczne potwierdzenie wiarygodności,
  • dokładnie czytać treść SMS-ów lub powiadomień z aplikacji mobilnych, przed przystąpieniem do jakichkolwiek działań,
  • rozłączyć się z rozmówcą, jeśli wzbudza jakiekolwiek wątpliwości, a potem oddzwonić do danej instytucji na własną rękę po pewnym czasie,
  • zachować zdrowy rozsądek i nie reagować pochopnie na wszelkie informacje o rzekomym zagrożeniu dla środków oraz zakładać, że taki komunikat może być fałszywy i celowo budzić skrajne emocje.

Warto zwrócić uwagę, że w okresie zimowym nie tylko banki i policja są wykorzystywane jako nośny temat dla oszustów. Wraz z rozpoczęciem sezonu grzewczego, pojawiają się przypadki podszywania się pod kominiarzy. Oszuści oferują fikcyjne usługi lub próbują ukraść cenne przedmioty. Aby uniknąć oszustwa, zaleca się weryfikację wizyt i proszenie o legitymację. W razie wątpliwości, mieszkańcy powinni kontaktować się ze spółdzielnią lub policją.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)