Ważny komunikat CBZC. Dotyczy wszystkich Polaków
CBZC apeluje do Polaków, by uważali podczas rozmów telefonicznych. Ktoś podszywa się pod policjantów i deklaruje, że konieczne jest podjęcie działań, by "ochronić pieniądze". W praktyce oszuści wyłudzają w ten sposób pieniądze i dane osobowe.
12.12.2024 10:27
W ostatnim czasie nasiliły się przypadki oszustw, w których przestępcy podszywają się pod funkcjonariuszy Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, ale nie tylko. Oszuści, wykorzystując zaufanie społeczne, próbują wyłudzić od ofiar pieniądze lub dane osobowe, twierdząc, że działają w celu zabezpieczenia funduszy. Manipulują rozmową tak, by doprowadzić do realizacji przelewu, a przynajmniej wyłudzenia danych, które mogą pomóc zalogować się na konto w banku - ostrzega CBZC.
Jednym z najczęstszych scenariuszy jest telefon od rzekomego pracownika banku, który informuje o próbie wzięcia kredytu na nazwisko ofiary. Następnie, pod pretekstem ochrony środków, oszuści proszą o przelanie pieniędzy na tzw. konto techniczne. W takich sytuacjach często pojawia się fałszywy policjant CBZC, który ma uwiarygodnić całą operację. W praktyce jest to drugi oszust, który również jest zamieszany w sprawę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
CBZC apeluje, by pamiętać o kilku zasadach bezpieczeństwa, które pozwolą uniknąć zagrożenia. Najważniejsze jest, aby:
- pamiętać, że policja nie informuje telefonicznie o prowadzonych akcjach i nie prosi osób postronnych o pomoc w operacjach,
- nie traktować fachowego słownictwa rozmówcy i wyświetlonej informacji o nazwie dzwoniącego za ostateczne potwierdzenie wiarygodności,
- dokładnie czytać treść SMS-ów lub powiadomień z aplikacji mobilnych, przed przystąpieniem do jakichkolwiek działań,
- rozłączyć się z rozmówcą, jeśli wzbudza jakiekolwiek wątpliwości, a potem oddzwonić do danej instytucji na własną rękę po pewnym czasie,
- zachować zdrowy rozsądek i nie reagować pochopnie na wszelkie informacje o rzekomym zagrożeniu dla środków oraz zakładać, że taki komunikat może być fałszywy i celowo budzić skrajne emocje.
Warto zwrócić uwagę, że w okresie zimowym nie tylko banki i policja są wykorzystywane jako nośny temat dla oszustów. Wraz z rozpoczęciem sezonu grzewczego, pojawiają się przypadki podszywania się pod kominiarzy. Oszuści oferują fikcyjne usługi lub próbują ukraść cenne przedmioty. Aby uniknąć oszustwa, zaleca się weryfikację wizyt i proszenie o legitymację. W razie wątpliwości, mieszkańcy powinni kontaktować się ze spółdzielnią lub policją.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl