Kupiłem CB‑Radio. Gadżet czy niezbędny element każdego auta?
25.08.2014 | aktual.: 09.09.2014 15:06
Od czasu do czasu zdarza mi się pokonywać dłuższe trasy samochodem. Czasami sam, czasami z kimś, jednak akurat ta kwestia jest mniej ważna. Oprócz samej nawigacji (korzystam z map Google), która pokazuje mi gdzie w danym momencie są jakieś utrudnienia w ruchu oraz informuje o zakorkowanych trasach postanowiłem nabyć inne urządzenie, którego oczywiście kiedyś używałem, jednak nie posiadałem na własność. Mowa oczywiście o CB Radiu, które umożliwia komunikację pomiędzy innymi użytkownikami radiostacji. Gdzie stoją "misiaki", jak wygląda "ścieżka" do Warszawy itd. itd. itd. czyli moje wrażenia po miesiącu z korzystania zestawu CB.
Co kupiłem?
Wybór padł na urządzenia jednego producenta. Myślę, że dzięki dobraniu takiego zestawu będzie on lepiej ze sobą współgrał. Do rzeczy: radio to Telefunken TF SIRIUS-108 natomiast antena to TF STELLA-7 - tego samego producenta. Dlaczego akurat wybór padł na Telefunken a nie np President czy Midland? Oprócz głównego kryterium czyli jakości stawiałem także na cenę. Radio kupiłem za 249 zł natomiast antenę za 99 zł. Oczywiście bez problemu można znaleźć zestaw w cenie nawet 250 zł za komplet jednak tak jak mówiłem liczyłem także na dobrą jakość.
Kilka słów o radiu
Jeśli chodzi o podstawowe rzeczy, czyli modulację AM/FM, 40 kanałów itp. to jest w tym przypadku wręcz standard. Dodatkową, bardzo ciekawą opcją jest reduktor szumów - ASQ. Bardzo spodobał mi się ten gadżet ponieważ nie raz doświadczyłem irytacji i trzymaniu ręki na gałce "squelch", która reguluje szumy. W przypadku Siriusa włączam ASQ i jadę sobie spokojnie słysząc tylko tych, którzy generują najmocniejszy sygnał - w sumie o to przecież chodzi. Ale... no właśnie, nie ma rzeczy idealnych. O automatycznym reduktorze szumów można przeczytać naprawdę dużo - zarówno o jego zaletach jak i wadach. Skupmy się na tych drugich, ponieważ o głównej zalecie już wiemy. Reduktor sprawia, że tracimy zasięg anteny. Na krótkich odcinkach, w mieście i tym podobnym nie jest to problemem, jednak w praktyce na trasie często funkcję tą wyłączałem aby usłyszeć dalej i więcej - nawet jeśli jakość rozmów była gorsza (za sprawą wyłapywania również tych dalszych użytkowników CB) oraz jeśli musiałem co chwilę dostrajać sobie poziom szumów. Muszę przyznać, że radio jest bardzo fajne. Posiada ergonomicznie ułożone klawisze (po kilku chwilach wiesz już bez patrzenia który do czego służy), dobry głośnik oraz czytelny wyświetlacz. No właśnie... można powiedzieć, że aż za czytelny - szczególnie w nocy. W przypadku tego radia radzę pomyśleć o zamontowaniu go w takim miejscu, aby wyświetlacz nie był skierowany w stronę kierowcy, ponieważ LCD wręcz razi i to bardzo mocno. Mikrofon w tym radiu również wypadł bardzo pozytywnie. Inni kierowcy słyszeli mnie dokładnie, nikt nie narzekał na jakość rozmowy. Dużym atutem jest także kabel, który jest "miękki", a co za tym idzie bardzo wygodny. Zestaw dotarł do mnie już ze zrobionym kablem, tak więc po podpięciu do gniazda zapalniczki włączyłem radio i mogłem już rozmawiać z innymi kierowcami - mega wygoda.
Czas na antenę
Jeśli chodzi o "stellę" to bardzo popularna jeśli chodzi o wygląd antena. 70cm, pracująca w zakresie częstotliwości od 26 do 28MHz czyli bardzo standardowa specyfikacja jeśli chodzi o anteny CB. Sam osobiście unikałem długich "batów". Szczególnie śmieszą mnie te 1,5 metrowe anteny ustawione na dachu w osobówkach. Może i słyszą oddalonych o dobrych kilkanaście kilometrów, ale jak to wygląda i gdzie tu praktyczność? Stella spokojnie odbiera sygnał do 10, czasami nawet 15 km (jeśli użytkownik nadający sygnał ma dobrą antenę). Ogólnie podczas jazdy jeśli pytałem o cel oddalony o 20 - 30 km zawsze dostawałem informację o danym odcinku drogi więc jest dobrze. Zaskoczyło mnie zawilgocenie cewki - w pewnym momencie pojawiły się krople na ściankach, jednak nie wiem czy dotyczy to tylko mnie, czy innych także. W każdym bądź razie nie zauważyłem pogorszenia sygnału i po prostu jeżdżę z tym. Producent nie postarał się także o jakość papieru z jakiego wykonał naklejkę z nazwą TELEFUNKEN, a na tym akurat powinno mu zależeć. ;‑) Po miesiącu jazdy praktycznie nie widać kto jest producentem anteny. Oczywiście jest to antena magnesowa. Wiele jest opinii na temat tego jaki rodzaj mocowania jest najlepszy. Magnes jest według mnie bardzo wygodny, nawet jeśli tracimy na sygnale. Szybko mogę schować antenę do bagażnika i mogę spać spokojnie - nikt mi jej nie ukradnie w nocy - nie kuszę złodzieja bo cóż to za filozofia odciąć kabel? Co do przewodu - producent w tym przypadku dostarcza nam cztero-metrowy kabel, który w zupełności wystarcza, aczkolwiek dla czepialskich - metr więcej byłoby idealnym rozwiązaniem.
Podsumujmy
Wiem, że większość użytkowników radia interesuje głównie wiadomość o patrolach policji. Nie ma miśków - gaz do dechy. CB służy głównie do informowaniu o aktualnym stanie na drogach, nie tylko w kwestii policji. Dzięki korzystaniu z tego jakże świetnego gadżetu wiem gdzie jest korek, jak go ominąć, gdzie jest cel podróży (jeśli trudno go znaleźć z nawigacją). Inni użytkownicy informują także o przejeździe karetki (wiem wcześniej, że trzeba się zsunąć) - krótko mówiąc same plusy. Jeśli chodzi o mój zestaw - irytowała mnie tylko moc wyświetlacza. Jeśli radio było źle ustawione to w nocy światło raziło mnie co przeszkadzało w prowadzeniu auta. Oczywiście ten problem łatwo wyeliminować - wystarczy zainstalować CB w innym miejscu. Funkcję automatycznej redukcji szumów wyłączałem jeśli chciałem dowiedzieć się o jakimś miejscu nie patrząc na gorszą jakość rozmowy. Na codzień była jednak włączona a ja i tak mogłem dowiedzieć się o tym, o czym chciałem w danym momencie.
Kwestie techniczne
ANTENA CB
- Częstotliwość pracy 26,5-28MHz
- Długość promiennika 700mm
- Impedancja 50 Ohm
- Maksymalna moc 500W (chwilowa)
- Podstawa magnesowa o średnicy 95mm
- 4 metrowy kabel antenowy
RADIO CB
- Modulacja AM oraz FM
- 40 kanałów
- Wyświetlacz LCD
- Automatyczna redukcja szumów
- Szybki dostęp do kanałów 9 oraz 19
- Błąd częstotliwości: +/- 300Hz
- Pasmo dźwięku: 300Hz do 3KHz dla AM / FM
- Czułość mikrofonu: 3mV
Jeśli macie jakieś pytania śmiało piszcie. Postaram się na nie odpowiedzieć!