Szkółka dobrego programowania czyli Python cz.1
30.07.2012 16:17
Witam wszystkich blogowiczów. Jest to mój pierwszy wpis więc mam nadzieje, że nie zostanę zbyt ostro potraktowany z góry na dół. Mój pierwszy wpis będzie na temat programowania w Python, moim celem będzie pokazanie Python' a od tej dobrej strony, aby nikogo nie przerażało używanie tabulacji i pisanie czystego, eleganckiego oraz czytelnego kodu. Liczę też na komentarze pomagające mi napisać drugą cześć tej szkółki oraz jak mi pozwolicie kolejne części. Moim przewodnim zadaniem jest nauczyć chętnych tworzyć pierwsze zmienne oraz tworzyć duże aplikacje np jakąś gierkę (jak mi czas pozwoli coś kiedyś jeszcze sklecić).
Teraz duża uwaga :P ponieważ osobiście tworzę na Mac Os więc osoby które będą próbować swoich sił na Windows będą się musiały po prostu na początku za pomocą komentarzy a potem założę coś na forum aby było wygodniej(tylko znowu brak kolejnych 24 h na zrobienie wszystkiego :P) No to zacznijmy od tradycyjnej sprawy czyli od początku :P (niezłe zamieszanie) a więc będziemy pobierać. Pobieramy wszystko w aktualnej wersji 3.x(- x oznacza oczywiście wersji ja aktualnie robię w 3.2 ponieważ jest stabilna i są wszystkie moduły mi potrzebne.)
i oczywiście Linux
instalacje nie wiem czy muszę pokazywać ? to chyba już jest intuicyjne :)
po odpaleniu mamy nasz interpretator czyli mniej więcej coś takiego :P
[image=interpreter_Python ]
no to jak już mamy coś gdzie da się coś napisać i uruchomić to spróbuje coś powiedzieć dla osób w ogóle nie programujących :) na podstawie małych pytań najczęściej zadawanych
Co to jest zmienna i po co się tego używa?
Jak sama nazwa mówi zmienna coś zamienia:P a teraz tak bardziej szczegółowo :) zmienna jest to operacja która zastępuje wartość jakimś symbolem. Nie może ona zaczynać się od liczb, nie może posiadać spacji, polskich znaków, najlepiej żeby spełniało normy wypracowane przez doświadczonych programistów czyli zmienne powinny zaczynać się z małej litery np mojeImieJestBardzoFajne jak widać pierwsza litera jest mała a później aby nie dawać spacji przyjęło się że kolejne słowa są z dużej litery :) i radze tego przestrzegać i co najważniejsze nazwenictwo preferował bym w języku angielski i aby jak najwięcej mówiły same ze siebie np jak chcemy utworzyć obiekt(wyjaśnie to później) który będzie przechowywał plik PDF preferował bym nazwe file albo filePDF jeżeli bedzie dużo zmiennych z plikami :) i co najważniejsze zmienna nie może mieć nazwy innych operacji zastrzeżonych z góry np warunek if, for , while, itp.
Dobra namieszałem może trochę w głowie więc pokaże coś na przykładzie, aby się poukładało wszystko :)
[code=Python]numbers = 123 myText="ala ma kota a kot to sierota"[/code]
tutaj jest zadeklarowana zmienna z liczbą 123 czyli zmienna zastąpiła liczbe 123 nazwą numbers
Teraz ktoś by mógł mnie zbluzgać za to że nie powiedziałem jak przypisać wartość do zmiennej a więc zrobiłem to specjalnie więc jak widać jeden znak "="(równa się) oznacza przypisanie czyli do zmiennej numbers przypisano(znajduje się w zmiennej) wartość i proszę nie mylić z dwoma znakami == ponieważ one są do porównywania ale to później :P.
Jak znam życie znajdzie się taki cwany który kiedyś programował w C++ lub innym języku powie a gdzie jest typ zmiennej?
Otóż to jest w Pythonie piękne że nie ma czyli jedną zmienną można używać wiele razy i w różny sposób np
[code=Python]a = 123 print(a) 123 b = "ala ma kota a kot to sierota" print(b) ala ma kota a kot to sierota[/code]
tak wygląda kod w interpretatorze:
teraz pytanie kolejne co to jest ten print() jest takie coś co wyświetla w interpretatorze co chcemy wyświetlić a to coś to się nazywa funkcja, ale to wyjaśnię później także nie stresować się proszę :) ważne żeby teraz wiedzieć że to tak się używa i do tego służy :)
kolejną ważna rzeczą są spacje ponieważ to one ułatwiają czytanie później tobie lub innemu programiście np
[code=Python]a=("asdads",(a+b)*(((("ale mam kaprys")))) [/code]
i pytanie gdzie teraz jest błąd?
jest gorzej takie coś przeczytać jak by ktoś miał w 2tyś lini kodu a takie coś miał by do wyboru:
[code=Python]a=("asdads", (a+b) * ( ( ( ( "ale mam kaprys" ) ) ) )) [/code]
jest to o niebo lepsze do rozgryzania ale pamiętajmy że też bez przesady ponieważ są takie miejsca gdzie odstępy mogą też przeszkadzać :P
Ale pamiętajmy, że przy nawiasach zawsze na ratunek przychodzi nam IDE, które podkreśla nam który nawias jest otwierający i odpowiednik jego zamknięcia :)
Na koniec małego szkolenia, żeby na razie nie robić mętliku w głowie. informacja dla ciekawskich gdzie słowo o zdeklarowaniu zmiennej zaskoczę wszystkich, że w Python nie ma czegoś takiego jak jawne deklarowanie zmiennych :) czyli tam gdzie jest zmienna zapisana tam jest zadeklarowana bez wcześniejszego zapisywania typu oraz deklarowania dla tego Python jest tak ciekawym językiem programowania :)
W następnej części postaram się wyjaśnić co to warunek i pętla w jak najlepszy i najprostszy sposób.
Pozdrawiam wszystkich :)