Blog (29)
Komentarze (114)
Recenzje (0)
@k1b1cDashboard w praktyce - konfiguracja Windows Server 2012 Essentials

Dashboard w praktyce - konfiguracja Windows Server 2012 Essentials

20.01.2013 19:16

Instalacja to dopiero połowa sukcesu. Serwer trzeba jeszcze poprawnie skonfigurować. Wielką pomocą dla "zielonych" administratorów Essentials służy Dashboard. Po każdym jego uruchomieniu na ekranie HOME znajdziemy listę kontrolną czynności potrzebnych do prawidłowego skonfigurowania serwera.

448859

Warto też mieć na oku powiadomienia z okna Alert Viewer. Zaraz po instalacji pojawiają się tam ostrzeżenia sygnalizowane żółtym trójkątem ostrzegawczym, a w miarę upływu czasu mogą pojawić się kolejne - u mnie po kilkunastu dniach były już 4. Dobrze jest reagować na nie na bieżąco, a jedną z pierwszych czynności powinno być

Włączenie Microsoft Update

[img=alertviewer4] Microsoft Update to rozszerzona usługa Windows Update, która pozwala na aktualizację nie tylko systemu Windows, ale całego oprogramowania firmy Microsoft. Nawet jeśli na serwerze nie ma dodatkowych programów, warto ją włączyć, żeby pozbyć się ostrzeżenia Alert Viewera. Wykonuje się to na ekranie HOME:

448863

Aktualizacja systemu

Windows Server jak każdy Windows co jakiś czas pobiera z Microsoftu nowe łatki. Alert Viewer przypomina o ich zainstalowaniu, wystarczy jedno kliknięcie w Open Windows Update.

448866

Przeniesienie folderów serwera na inny dysk

Domyślnie Essentials tworzy na dysku C: w katalogu ServerFolders pięć udostępnionych folderów:

  • Client Computer Backups - kopie zapasowe komputerów klienckich
  • Company - folder ogólnego przeznaczenia dla firmowych dokumentów
  • File History Backups - do przechowywania historii plików komputerów z Windows 8
  • Folder Redirection - przekierowanie folderów, dane kont użytkowników przechowywane na serwerze
  • Users - zawiera foldery sieciowe dla każdego użytkownika

Przechowywanie tych danych na dysku systemowym nie jest dobrą praktyką, bo w przypadku awarii serwera można wszystko stracić. Dlatego Alert Viewer zachęca do ich przeniesienia.

448871

W tym celu musimy przejść do ekranu STORAGE, w którym pokazana jest lista wszystkich udostępnionych folderów. Aby przenieść folder, wystarczy wybrać z menu podręcznego opcję Move the folder i postępować według wskazówek kreatora:

448873
100295
100296
100297
100298

Tę czynność powtarzamy dla wszystkich folderów. Po przeniesieniu folderu kreator przypomina, żeby uwzględnić go w kopii zapasowej serwera - wystarczy kliknąć Open, a otworzy się odpowiedni kreator.

Dodanie własnych folderów do serwera

Przy okazji możemy dodać do serwera własny folder, podając jego nazwę, lokalizację i opis:

100299
100300

W kolejnym kroku wybiera się poziom dostępu dla poszczególnych użytkowników, a zaznaczenie opcji ukrywa folder przed dostępem przez przeglądarkę internetową:

100301
100302

Ostanie okno znów pozwala uruchomić kreatora backupu.

Konfigurowanie kopii zapasowej serwera

Alert Viewer podpowiada, że kreator ten można uruchomić również na ekranie DEVICES klikając na liście zdań po prawej stronie Set up Backup for the server.

100303
100304

Do backupu potrzebny jest dodatkowy dysk, który nie był podłączony do serwera w trakcie instalacji. Niestety nie można użyć jednocześnie kilku dysków. Po podłączeniu niesformatowanego dysku Alert Viewer wyświetli informację, którą w tym przypadku można zignorować.

100305
100306

Jeśli na dysku nie ma partycji trzeba zaznaczyć opcję Show all drives that can be used as backup drives. Po wybraniu dysku kreator ostrzega, że zostanie on sformatowany i wszystkie dane zostaną utracone.

448901

W kolejnych krokach podajemy nazwę woluminu, określamy częstość, z jaką mają być wykonywane kopie zapasowe oraz wybieramy katalogi do archiwizacji.

100308
100309

[join][img=serverbackup10]

100310
100311

[join][img=serverbackup13]

Nowy dysk z kopiami zapasowymi nie będzie pojawiał się w Eksploratorze Windows, jednak na ekranie STORAGE możemy sprawdzić, że jest rzeczywiście używany

448912

Pozbyliśmy się alertów, ale na liście kontrolnej pozostało sporo pozycji, czas na

Dodanie kont użytkowników

W Essentials jest to bardzo proste - uruchamiamy kolejnego kreatora:

100313
100314

Po kliknięciu Change the password policy można obniżyć wymagania wobec haseł:

100315
100316

Lista Level of access służy do wyboru, czy chcemy dodać zwykłego użytkownika, czy kolejnego administratora. Kolejny krok to nadanie użytkownikowi uprawnień do folderów udostępnionych na folderze (pełny dostęp, tylko odczyt, brak dostępu) oraz do zdalnego łączenia się z serwerem przez VPN i Remote Web Access:

100317
100318

[join][img=useraccount5]

Tak jest w przypadku standardowego użytkownika, natomiast nowy administrator będzie miał dostęp do wszystkiego:

100319
100320

Wszystkie ustawienia użytkownika można zmienić na ekranie USERS:

448933

Emailowe alerty o stanie serwera

Dobry administrator powinien wiedzieć, co dzieje się z jego serwerami, na przykład dzięki powiadomieniom przychodzącym na konto pocztowe. W Essentials można w ten sposób otrzymywać większość alertów z Alert Viewera. Funkcję tę tradycyjnie włącza się w Dashboardzie na ekranie HOME.

[img=64][join][img=emailalerts1] [join]Żeby serwer mógł wysyłać pocztę, trzeba mu podać dane do zewnętrznego serwera SMTP, podobnie jak w programie pocztowym:

448937

Szczegóły konfiguracji dla najpopularniejszych kont pocztowych podane są na Technecie. W polu Email recipients podajemy adresy odbiorców oddzielone średnikami, można użyć tego samego konta do wysłania i odbierania. Po kliknięciu Apply and send email zostanie wysłana testowa pusta wiadomość:

100323
100324

Pozostała jeszcze konfiguracja usług Anywhere Access oraz Media Server oraz podłączenie komputerów klienckich do serwera, tematy te spróbuję poruszyć w kolejnych wpisach.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)