Dashboard w praktyce - konfiguracja Windows Server 2012 Essentials
20.01.2013 19:16
Instalacja to dopiero połowa sukcesu. Serwer trzeba jeszcze poprawnie skonfigurować. Wielką pomocą dla "zielonych" administratorów Essentials służy Dashboard. Po każdym jego uruchomieniu na ekranie HOME znajdziemy listę kontrolną czynności potrzebnych do prawidłowego skonfigurowania serwera.
Warto też mieć na oku powiadomienia z okna Alert Viewer. Zaraz po instalacji pojawiają się tam ostrzeżenia sygnalizowane żółtym trójkątem ostrzegawczym, a w miarę upływu czasu mogą pojawić się kolejne - u mnie po kilkunastu dniach były już 4. Dobrze jest reagować na nie na bieżąco, a jedną z pierwszych czynności powinno być
Włączenie Microsoft Update
[img=alertviewer4] Microsoft Update to rozszerzona usługa Windows Update, która pozwala na aktualizację nie tylko systemu Windows, ale całego oprogramowania firmy Microsoft. Nawet jeśli na serwerze nie ma dodatkowych programów, warto ją włączyć, żeby pozbyć się ostrzeżenia Alert Viewera. Wykonuje się to na ekranie HOME:
Aktualizacja systemu
Windows Server jak każdy Windows co jakiś czas pobiera z Microsoftu nowe łatki. Alert Viewer przypomina o ich zainstalowaniu, wystarczy jedno kliknięcie w Open Windows Update.
Przeniesienie folderów serwera na inny dysk
Domyślnie Essentials tworzy na dysku C: w katalogu ServerFolders pięć udostępnionych folderów:
- Client Computer Backups - kopie zapasowe komputerów klienckich
- Company - folder ogólnego przeznaczenia dla firmowych dokumentów
- File History Backups - do przechowywania historii plików komputerów z Windows 8
- Folder Redirection - przekierowanie folderów, dane kont użytkowników przechowywane na serwerze
- Users - zawiera foldery sieciowe dla każdego użytkownika
Przechowywanie tych danych na dysku systemowym nie jest dobrą praktyką, bo w przypadku awarii serwera można wszystko stracić. Dlatego Alert Viewer zachęca do ich przeniesienia.
W tym celu musimy przejść do ekranu STORAGE, w którym pokazana jest lista wszystkich udostępnionych folderów. Aby przenieść folder, wystarczy wybrać z menu podręcznego opcję Move the folder i postępować według wskazówek kreatora:
Tę czynność powtarzamy dla wszystkich folderów. Po przeniesieniu folderu kreator przypomina, żeby uwzględnić go w kopii zapasowej serwera - wystarczy kliknąć Open, a otworzy się odpowiedni kreator.
Dodanie własnych folderów do serwera
Przy okazji możemy dodać do serwera własny folder, podając jego nazwę, lokalizację i opis:
W kolejnym kroku wybiera się poziom dostępu dla poszczególnych użytkowników, a zaznaczenie opcji ukrywa folder przed dostępem przez przeglądarkę internetową:
Ostanie okno znów pozwala uruchomić kreatora backupu.
Konfigurowanie kopii zapasowej serwera
Alert Viewer podpowiada, że kreator ten można uruchomić również na ekranie DEVICES klikając na liście zdań po prawej stronie Set up Backup for the server.
Do backupu potrzebny jest dodatkowy dysk, który nie był podłączony do serwera w trakcie instalacji. Niestety nie można użyć jednocześnie kilku dysków. Po podłączeniu niesformatowanego dysku Alert Viewer wyświetli informację, którą w tym przypadku można zignorować.
Jeśli na dysku nie ma partycji trzeba zaznaczyć opcję Show all drives that can be used as backup drives. Po wybraniu dysku kreator ostrzega, że zostanie on sformatowany i wszystkie dane zostaną utracone.
W kolejnych krokach podajemy nazwę woluminu, określamy częstość, z jaką mają być wykonywane kopie zapasowe oraz wybieramy katalogi do archiwizacji.
[join][img=serverbackup10]
[join][img=serverbackup13]
Nowy dysk z kopiami zapasowymi nie będzie pojawiał się w Eksploratorze Windows, jednak na ekranie STORAGE możemy sprawdzić, że jest rzeczywiście używany
Pozbyliśmy się alertów, ale na liście kontrolnej pozostało sporo pozycji, czas na
Dodanie kont użytkowników
W Essentials jest to bardzo proste - uruchamiamy kolejnego kreatora:
Po kliknięciu Change the password policy można obniżyć wymagania wobec haseł:
Lista Level of access służy do wyboru, czy chcemy dodać zwykłego użytkownika, czy kolejnego administratora. Kolejny krok to nadanie użytkownikowi uprawnień do folderów udostępnionych na folderze (pełny dostęp, tylko odczyt, brak dostępu) oraz do zdalnego łączenia się z serwerem przez VPN i Remote Web Access:
[join][img=useraccount5]
Tak jest w przypadku standardowego użytkownika, natomiast nowy administrator będzie miał dostęp do wszystkiego:
Wszystkie ustawienia użytkownika można zmienić na ekranie USERS:
Emailowe alerty o stanie serwera
Dobry administrator powinien wiedzieć, co dzieje się z jego serwerami, na przykład dzięki powiadomieniom przychodzącym na konto pocztowe. W Essentials można w ten sposób otrzymywać większość alertów z Alert Viewera. Funkcję tę tradycyjnie włącza się w Dashboardzie na ekranie HOME.
[img=64][join][img=emailalerts1] [join]Żeby serwer mógł wysyłać pocztę, trzeba mu podać dane do zewnętrznego serwera SMTP, podobnie jak w programie pocztowym:
Szczegóły konfiguracji dla najpopularniejszych kont pocztowych podane są na Technecie. W polu Email recipients podajemy adresy odbiorców oddzielone średnikami, można użyć tego samego konta do wysłania i odbierania. Po kliknięciu Apply and send email zostanie wysłana testowa pusta wiadomość:
Pozostała jeszcze konfiguracja usług Anywhere Access oraz Media Server oraz podłączenie komputerów klienckich do serwera, tematy te spróbuję poruszyć w kolejnych wpisach.