Virgin Mobile- sieć skazana na porażkę?
Wszystko wskazuje na to, że sieć Virgin Mobile nie wystartuje pod koniec tego lata. Według nieoficjalnych informacji nastąpi to znacznie szybciej, bo już 8 sierpnia. Od tego dnia mają być dostępne startery w cenie 8zł. Magia ósemek? Wczoraj „wyciekły” do sieci cenniki i warunki promocji nowego operatora. Jest to dobry moment do przyjrzenia się rynkowi MVNO* w Polsce.
*(Formalnie: operator wirtualnej sieci ruchomej, MVNO z ang. Mobile Virtual Network Operator)
Krótka historia Virgin Mobile
Sieć miliardera Richarda Bransona był pierwszym wirtualnym operatorem na świecie, historia sieci rozpoczeła się w 1999 w Wielkiej Brytanii. Do tej pory Virgin Mobile działał w ośmiu krajach: w Wielkiej Brytanii, Australii, Kanadzie, Francji, Indiach, Chile, RPA i USA. Łącznie na świecie z usług Virgin Mobile korzysta ok 2 mln klientów. Największy sukces sieć odniosła w Wielkiej Brytanii. Nie wszystkie projekty miliardera okazały się trafione, projekt nie wypalił w Singapurze, gdzie po roku działalności sieć pozyskała tylko 30 tyś klientów.
Jak wygląda oferta Virgin Mobile w Polsce?
Sieć będzie funkcjonować w naszym kraju jako wirtualny operator (MVNO) na infrastrukturze sieci Play. Nieoficjalny cennik przedstawiają się następująco:
- 19gr za minutę połączenia do wszystkich sieci.
- 12gr za wysłanie wiadomości SMS.
- 25gr za wysłanie wiadomości MMS.
- 1gr za każde rozpoczęte 5kB transmisji danych (łącznie dla danych odebranych i wysłanych)
Z pakietów dostępne są jedynie pakiety internetowe, brak pakietów SMS i głosowych. Zasilenie konta w ramach promocji „50% ekstra za Doładowanie” premiowane jest 50% bonusem który można przeznaczyć na rozmowy i SMS/MMS do wszystkich sieci. Promocja trwa od 8 sierpnia do odwołania. Każde doładowanie przedłuża ważność konta o rok.
Konkurencja ma się czego obawiać ?
Jeżeli jest to ostateczna oferta Virgine Mobile to konkurencja może spać spokojnie. Zaprezentowany cennik jest łudząco podobny do oferty mBankMobile, który posiadał stawkę 19gr do wszystkich sieci już w 2009 roku! Tania minuta, drogi SMS i brak pakietów- oferta nie wyróżnia się niczym szczególnym, niczym co przyciągnie klientów innych sieci. Rewolucji nie ma zakładając, że jest to prawdziwy i ostateczny cennik.
MVNO skazane na porażkę?
Żaden operator MVNO nie odniósł w Polsce sukcesu. Nasz rynek nie jest zbyt przychylny dla wirtualnych operatorów. Pomijając fakt, że większość posiada oderwana od rzeczywistości ofertę to w przeciągu 5 lat istnienia MVNO w Polsce pojawiło się kilka perełek.
mBankMobile
Sieć wystartowała w 2007r, prosty cennik, co miesiąc darmowy pakiet MB oraz promocje dla osób aktywnie korzystających z banku. Osobom odpowiedzialnym za projekt nie udało się wykorzystać silnej w tamtym czasie pozycji mBanku do wypromowania własnej sieci.
Mobilking
Sieć wystartowała w lutym 2008 a dzięki szeroko zakrojonej akcji reklamowej w przeciągu 6 miesięcy zdobył 100 tysięcy klientów. W grudniu 2008 operator przekroczył liczbę 150 tysięcy klientów. [youtube=http://www.youtube.com/watch?v=J0YYZ3MFzgk] Pamięta ktoś jeszcze te reklamy ?
Mobilking kilkukrotnie zmieniał właściciela, w 2010 wykupiła go spółka MNI. Z dniem 16 maja 2012 Mobilking przeszedł do historii. Nie tylko Mobilking nie utrzmał się na rynku. Upadły takie projekty jak WPmobi, myAvon i Snickers Mobile. Porażkę poniosła również sieć właściciela GG. Sieć GaduAIR wystartowała w maju 2009 roku.
Cieszę się, że dzięki naszej sieci, która jako pierwsza podjęła współpracę z operatorami wirtualnymi na polskim rynku, zostanie udostępniony kolejny oryginalny pakiet usług telekomunikacyjnych. Jestem przekonany, że klienci sieci GG, jako zapaleni użytkownicy nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych i zaawansowanych technologii, docenią ofertę GaduAIR, dostrzegając w niej atrakcyjne poszerzenie możliwości komunikacji- powiedział Jarosław Bauc, prezes zarządu Polkomtel.
Dwa lata później została podjęta decyzja o zakończeniu projektu:
Bardzo dobra oferta, liczne promocje oraz akcje reklamowe nie pomogły zdobyć klientów. Oficjalny komunikat GG Network na temat likwidacji siec przedstawia się następująco:
Decyzja ta jest podyktowana brakiem możliwości pełnej realizacji celów założonych przez spółkę. Jest to spowodowane w głównej mierze strukturą polskiego rynku komórkowego, w znacznym stopniu utrudniającą odniesienie sukcesu niezależnym operatorom MVNO, pomimo oferowania przez nich bardzo atrakcyjnych warunków
Pomimo świetnych ofert niektórych operatorów MVNO większość z nas nie wie czym i kim są wirtualni operatorzy. Nie wydają oni wielkich kwot na promocję i reklamę. Wirtualni operatorzy nie sprzedają też subsydiowanych telefonów, wielu klientów przykłada większą wagę do ceny telefonu niż do liczby wliczonych minut w abonamencie. Na koniec trochę statystyki, liczba aktywnych kart SIM na rynku telefonii komórkowej w Polsce to 52,154 mln, penetracja rynku komórkowego wynosi wynosi 136,5 proc. W tej sytuacji Virgin Mobile ma naprawdę niewielkie szanse na zdobycie popularności w naszym kraju. Zawiodą się również osoby, które liczyły na to. że pojawienie się Virgine Mobile wywoła rewolucją czy wojnę cenową.