Z pamiętnika z życia programisty FLOSS: Postęp
Jako, że moje poprzednie projekty spotkały się z brakiem zainteresowania, to postanowiłem zmienić trochę kierunek. Zamiast się skupiać na przydatnych do programowania bibliotekach i tym podobnych oraz rzeczach o dyskusyjnej przydatności (innowacyjnych; tworzonych w celu zbadania rynku), postanowiłem skupić się na aplikacjach dla końcowego użytkownika, które mogą odnieść sukces. Nie odbierzcie tego źle - stare projekty również będą kontynuowane, jednak poświęcę im mniej czasu.
Pierwszą nową aplikacją jest Postęp (ang. Progress, jednak dla odróżnienia tej gry od innych projektów na sourceforge, dodałem przyrostek „Call To Power”). Wiem, że kiedyś była Civilization: Call To Power, ale mam nadzieję, że uda się mi zastosować sztuczkę Microsoftu z Windows subsystem for Linux i nikt do nazwy mojego projektu nie będzie rościć pretensji.
Gra Postęp jest grą dziwną. Przede wszystkim bazuje na Freeciv, która ma być klonem Civilization. Bliżej jej jednak do Frozen Synapse, niż do normalnej strategii turowej. W Postęp gracze podejmują decyzje jednocześnie, by po zaakceptowaniu swoich decyzji przez każdego, obserwować wynik. Przynajmniej takie są założenia. Obecnie niektóre czynności jednostek działają tak, jak we Freeciv, a czynności typu ruch jednostki, jak we Frozen Synapse. Postęp ma umożliwiać częściowe odtworzenie reguł z Civilization IV i Civilization VI. Na pewno walka będzie inna niż w tych grach (proszę zauważyć, iż w Civilization IV może być wiele jednostek militarnych na jednym polu, a w Civilization VI tylko jedna). Dodatkowo już teraz dochodzą inne smaczki, jak np. system niewolnictwa, który przecież w historii ludzkości miał miejsce.
System niewolnictwa jest obecnie dostępny tylko w wersji z repozytorium git. By pozyskać niewolnika, trzeba wejść do pustego miasta wroga (tak, jest to możliwe; możliwe jest nawet, by dwie wrogie jednostki militarne były na jednym polu) i wybrać combat (walka) > enslave population. Spowoduje to skonsumowanie zaznaczonej jednostki i utworzenie niewolnika. Z populacji miasta pochodzenia niewolnika zostanie zmniejszona liczba ludności o 1. Następnie musimy przenieść naszego niewolnika do naszego miasta. Możemy w takim momencie wybrać dwie opcje: sell slavers (sprzedaj niewolników) lub slavery fought. Wybór pierwszej opcji spowoduje dodanie dziesięciu sztuk złota do naszego skarbca i na parę tur spowoduje większe zadowolenie naszego ludu z miasta, gdzie została dokonana transakcja. Druga opcja powoduje dodanie punktów nauki militarnych. Obie opcje powodują zniszczenie niewolnika.
Pewnie zauważyliście, że wspomniałem o punktach nauki militarnych? W Postępie są trzy rodzaje nauki (w Civilization VI są dwa rodzaje nauki, ale ja musiałem być lepszy ;‑D ). Są to: normalna nauka, nauki socjalne i nauki militarne. Punkty pierwszego typu są otrzymywane, jak we Freeciv. Punkty drugiego typu są zależne od populacji. Punkty militarne w założeniu mogą mieć różne źródła, jednak obecnie brak mi pomysłów.
Podobnie, jak w Civilization VI, w Postępie mamy dzielnice. Sposób obsługi dzielnic jest jednak różny. Dzielnice w Postępie są specyficznymi typami miast. Po prostu chciałem pójść na łatwiznę. W przyszłości może się to zmienić.
Do zaimplementowania zostało jeszcze dużo rzeczy. Mam swoje pomysły, ale najpierw chciałbym się skupić na dodawaniu podstawowych mechanizmów rozgrywki i rzeczy potrzebnych do odtworzenia zestawów reguł częściowo przypominających te z Civilization IV i Civilization VI.