Kickstarter z czym to się je?
03.11.2017 | aktual.: 03.11.2017 10:25
Wielu graczy skrycie marzy o tym, aby stać się twórcami gier i podbić gamedev. Jeśli po godzinach pracujesz nad projektem swojej gry i chcesz, aby usłyszał o niej świat, musisz znaleźć źródło finansowania. Profesjonalna praca nad grą oznacza niemałe wydatki, na szczęście są sposoby, dzięki którym można zdobyć pieniądze i skupić się na tworzeniu produktu, który zapisze się złotymi zgłoskami w historii gier. Dziś opowiem kilka słów o platformie Kickstarter i zaletach finansowania społecznościowego.
(Wersja dla osób którym nie chce się czytać na końcu ;))
Jak moja gra trafiła na Kickstartera?
Nasza debiutancka gra pojawiła się na platformie Kickstarter dość późno, gdy już nie byliśmy na początkowym etapie prac. Trafiliśmy już pod skrzydła inwestora, a także sprawdziliśmy czy rynek będzie zainteresowany naszą grą – społeczność wspieram.to i Greenlight pokazała nam, że nad Edengradem warto pracować. Kickstarter był przez nas traktowany głównie jako platforma marketingowa – chcieliśmy, aby o naszej produkcji zrobiło się głośno za granicą. Chciałbym podzielić się pewną ciekawostką – wraz z upływem czasu okazało się, że pozyskani podczas kampanii crowdfundingowej gracze stali się bardzo zaangażowaną i wartościową grupą testerów.
Jak rozpocząć przygodę z Kickstarterem?
Jeśli uważasz, że nadszedł właściwy moment, aby swój genialny pomysł pokazać internautom na całym świecie, do uruchomienia kampanii będziesz potrzebować:
- paszportu;
- konto bankowe;
- kartę płatniczą z opcją przeprowadzania transakcji online;
- firmę, która posiada adres i konto bankowe.
Na ten moment Kickstarter nie umożliwia tworzenia kampanii z Polski, dlatego polskie mogą być wyłącznie paszport i karta płatnicza. Aby uruchomić kampanię na Kickstarterze należy założyć firmę w USA, Kanadzie lub Wielkiej Brytanii.
Kiedyś najlepszą opcją było tworzenie kampanii w USA ze względu na gromadzenie funduszy w dolarach. Sytuacja zmieniła się odkąd twórcy platformy uruchomili wyświetlanie waluty na podstawie lokalizacji użytkownika, nie projektu. Nie zmienia to faktu, że tworzenie kampanii z wykorzystaniem amerykańskiej waluty jest przez wielu użytkowników wciąż mile widziane.
Jak stworzyć kampanię, która porwie tłumy?
Muszę przyznać, że tworzenie kampanii na platformie Kickstarter jest niezwykle proste i intuicyjne. System przeprowadza przez wszystkie etapy, przedstawiając poszczególne możliwości. Jestem pewien, że stworzenie kampanii nie przysporzy Ci trudności, pamiętaj jednak o ważnych elementach, jakimi są:
Film
Jest to niewątpliwie najważniejsza część kampanii, dlatego warto dopracować go w najdrobniejszym szczególe. Pamiętaj, aby trwał on nie dłużej niż 4 minuty – nasz miał 8 minut, a to zdecydowanie za dużo. O czym mówić w filmie? Warto przedstawić zespół i cel projektu, a także jasno poinformować, na co zostaną przeznaczone zebrane pieniądze. My pokusiliśmy się o podanie informacji na temat wydania gry, jednak z perspektywy czasu uważam, że nie było to dobrym posunięciem – praca nad grą może się przeciągać, a to wiąże się z poinformowaniem fanów o opóźnieniu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, dlaczego premiery gier często się zmieniają, daj znać w komentarzu, a ja postaram się wkrótce coś na ten temat napisać.
Budżet marketingowy
Jeśli nie masz pieniędzy na promocję, lepiej wstrzymaj się z uruchomieniem kampanii na Kickstarterze. Działania reklamowe są niezwykle istotne i wielu ekspertów twierdzi, że powinny plasować się na poziomie 20‑30% planowanej kwoty zbiórki. W naszym przypadku inwestycja około 25 tysięcy złotych w marketing zaowocowała pozyskaniem 200 tysięcy złotych. Budżet marketingowy warto przeznaczyć na wpisy na stronach branżowych, przy czym należy zaznaczyć, że redaktorzy raczej nie zgadzają się na nieodpłatne zamieszczanie informacji na temat planowanych lub utworzonych kampanii. Wynika to z faktu, że wiele projektów, które zebrały wysokie dofinansowanie i doskonale się zapowiadały, zakończyły się niepowodzeniem. Podczas promowania kampanii nie należy również zapominać o działaniach w mediach społecznościowych. Tutaj przydaje się wiedza na temat kampanii reklamowych i targetowania reklam.
Informacje o postępach
fani z chęcią finansują ciekawe projekty, jednak w zamian chcą wiedzieć, co się z nimi dzieje. My raz w tygodniu zamieszczaliśmy film z podsumowaniem prac, w którym pokazywaliśmy jakąś istotną zmianę. Może to być informacja związana ze zmianami w projekcie, kampanii lub osiągnięcie jakiegoś kamienia milowego.
Ile pieniędzy można zebrać w trakcie kampanii na Kickstarterze?
My zebraliśmy ponad 200 tysięcy złotych, z czego musieliśmy zapłacić prowizję dla Kickstartera, odprowadziliśmy podatki w Wielkiej Brytanii i Polsce, a także pokryliśmy koszty nagród i marketingu. Pozostała nam około 1/4 zebranej kwoty – dość mało, ale zawsze coś.
Według mnie platforma Kickstarter doskonale sprawdza się w roli narzędzia marketingowego i nie zawsze warto postrzegać ją w kategorii źródła finansowania. Stworzenie kampanii może również pomóc w pozyskaniu inwestora, który wyłoży pieniądze potrzebne na realizację projektu marzeń, czego życzę każdemu polskiemu graczowi, który skrycie marzy o tym, aby stać się twórcą gier i podbić gamedev. Powodzenia!