Paryż - Miasto Świateł, czyli Tetris na planszy
Paryż - Miasto Świateł to dwuosobowa gra planszowa będziemy starali się oczarować paryżan grą świateł elektrycznych latarni odbijających się od ścian wznoszonych budynków. Co ciekawe, budynki te bliźniaczo podobne są do dobrze wszystkim znanych tetrisowych klocków.
Inspiracje grami wideo to w świecie planszówek żadna nowość. Często są to pełne konwersje cyfrowych tytułów – mamy więc zarówno planszowego Dooma, planszowe This War of Mine, jak i planszową Cywilizację od Sida Meiera, ba na planszy możemy zagrać nawet w Europę Universalis czy Crusader Kings od Paradoxu. Niekiedy jednak projektanci gier planszowych pożyczają od cyfrowego oryginału jedynie pomysł na interesującą mechanikę i na tej bazie budują własną, oryginalną grę. I tak np. podczas zabawy w Wybuchowej Mieszance nie sposób pozbyć się skojarzeń z komórkowym Candy Crushem, a Adrenalina jako żywo przypomina komputerowe gry typu First Person Shooter. Jeśli jednak jakaś gra komputerowa spędza sen z powiek twórcom planszówek, to z całą pewnością jest to Tetris – jedna z najlepiej sprzedających się gier wideo w historii.
Jedną z pierwszych gier planszowych, której udało się zdobyć sławę dzięki tetrominom (klockom złożonym z czterech kwadratów) i pentominom (klockom złożonym z pięciu) był wydany w 2000 r. Blokus, czyli prosta abstrakcyjna gra, w której zadaniem graczy jest takie dokładanie kloców, aby żaden z nich nie stykał się z innymi należącymi do danego gracza.
Tetrisowe klocki odnaleźć mogliśmy później także i w takich tytułach jak Ubongo (2003 r.) czy FITS (2009 r.). Jednak autorem najbardziej znanym z planszowych adaptacji Tetrisa jest nie kto inny, jak legendarny Uwe Rosenberg, któremu zawdzięczamy m.in. wydanego w 2014 r. Patchworka. W tej przyjemnej dwuosobowej planszówce zadaniem graczy jest stworzenie kołdry przez łączenie ze sobą małych kawałków materiału, tworząc w ten sposób nowy niepowtarzalny wzór. Jak nie trudno się domyślić skrawki, z których gracze zszywają swoje kołdry przybierają tu kształt bloków, które każdemu chyba napsuły krwi podczas zabawy w Tetrisa. Tym razem jednak każdy z graczy otrzymał własną planszetkę, wciąż jednak można sobie poprzeszkadzać podbierając te klocki, które najbardziej będą interesować naszego rywala. Patchwork szybko okazał się hitem – przez użytkowników BoardGameGeeka został uznany za najlepszą grę abstrakcyjną wydaną w 2014 r., a rok później nominowano go do najbardziej prestiżowej nagrody wśród gier planszowych, czyli Spiel des Jahres. Co więcej, Patchwork wyznaczył nowy standard dla tetrisowych planszówek. Dwa lata później Rosenberg przerobił swój pierwotny pomysł i wydał nieco chłodniej przyjęty Ogródek, a w 2017 r. tetrisowe klocki mogliśmy poupychać w Parku Niedźwiedzi autorstwa Phila Walkera-Hardinga.
Wreszcie w 2019 r. swojego szczęścia z Tetrisem spróbowała para Hiszpanów: projektant José Antonio Abascalo oraz ilustrator Oriol Hernández, którzy zaproponowali nam podróż o dziwo… do Paryża końcówki XIX w. Tym razem jednak tetrisowa układanka to tylko połowa sukcesu, najpierw musimy przygotować pole gry korzystając z kafelków bruku, tak aby zmieścić na nim jak najwięcej swoich klocków i nie ułatwić zbytnio gry naszemu rywalowi. Co więcej, możemy też korzystać ze specjalnych umiejętności, które pozwalają na manipulację naszymi tetrominami. Paryż - Miasto Świateł jest to więc Tetris z dużą dawką negatywnej interakcji. Czy udany? Żeby się przekonać musicie obejrzeć moją recenzję na kanale Po prostu planszówki:
https://www.youtube.com/watch?v=oV5RflVY_MM
Jaka jest Wasza ulubiona wersja komputerowego Tetrisa? A może zapomniałem o jakiejś ważnej planszowej adaptacji?