PlayStation 5 i kompatybilność wsteczna. Sony wyjaśnia detale
Czy PlayStation 5 istotnie obsłuży gry z PS4? – To pytanie, po środowej konferencji, budziło wiele niejasności. Mark Cerny powiedział, że na nowej konsoli z pozytywnym skutkiem przetestowano ok. 100 gier. Nie było jednak do końca jasne, czy taka liczba produkcji zamyka listę kompatybilności, czy może ma być tylko formą wyznacznika. Są wyjaśnienia.
20.03.2020 | aktual.: 20.03.2020 22:54
"Wierzymy, że zdecydowana większość spośród ponad 4000 tytułów na PS4 będzie dostępna na PS5" – odpowiada na blogu jeden z wiceprezesów Sony, a konkretniej Hideaki Nishino. "W swej prezentacji Mark Cerny nawiązał do 100 najpopularniejszych tytułów, pokazując, jak dobrze idą nasze starania o kompatybilność wsteczną" – tłumaczy Nishino.Zapewnia też, że przetestowano już setki tytułów, a następne czekają w kolejce. I Sony chce, według zapewnień, dążyć do maksymalnej kompatybilności wstecznej z PS4.
Ni mniej, ni więcej oznacza to, że lista kompatybilności będzie znacznie szersza niż 100 tytułów podanych przez Cernego. Co więcej, ponoć dodatkowa moc obliczeniowa PlayStation 5 ma przekładać się na usprawnienia w oprawie wizualnej i jakości rozgrywki. "Oczekujemy, że gry będą działały z wykorzystaniem zwiększonej wydajności PS5, aby mogły działać z wyższą lub bardziej stabilną liczbą klatek i potencjalnie wyższą rozdzielczością" – pisze przedstawiciel.
Wiadomo, że pewna część gier pisanych pod PlayStation 5, takich jak chociażby God of War, korzysta ze skalowania dynamicznego. Tymczasem dodatkowa moc obliczeniowa w naturalny sposób powinna przełożyć się na wyższą rozdzielczość. Może nawet pełne 4K.
Niestety, wciąż nie jest jasne, co w przypadku gier dla PS1, PS2 i PS3. Przynajmniej dwie pierwsze z wymienionych piątka mogłaby emulować. Z drugiej strony – mogło to już zrobić PlayStation 4, a jednak Sony nie zdecydowało się na stosowne rozwiązania. Wybrane klasyki można kupić w PS Store, ale nie uruchomić z oryginalnej płyty. Polityka biznesowa? Cóż, zapewne.