Więcej konkretów o Mercedes-Benz Vision Urbanetic Concept na CES
Producenci dwoją się i troją, aby na targach CES pokazać wszystko, co mają najlepszego. Przykładowo Mercedes pokazał swój projekt Vision Urbanetic Concept w pełnej krasie oraz funkcjonalności. Nie był to jednak pokaz statyczny, bowiem dziennikarze mogli przejechać się tym ciekawym pojazdem.
11.01.2019 11:48
Koncepty samochodów autonomicznych zazwyczaj wyglądają dziwnie. Najlepszym przykładem jest właśnie Mercedes-Benz Vision Urbanetic Concept, który prezentuje się co najmniej interesująco, ekstrawagancko i mocno futurystycznie. W tym szaleństwie jest jednak metoda i oprócz fantazyjnego wyglądu, który w odmianie osobowej przypomina „kokon”, pojazd ma bardzo ciekawą i przydatną funkcjonalność – jest modularny.
Mercedes-Benz Vision URBANETIC: Mobility for Urban Areas
Platforma będąca jednocześnie podwoziem z całym napędem oraz bateriami stanowi bazę dla różnego rodzaju modułów. Sama platforma może operować autonomicznie i przemieszczać się między punktem A i B, zaś to, co zostanie zamontowane na górze zależy tylko i wyłącznie od aktualnych potrzeb. Przewoźnik może zatem zastosować moduł do przewozu ludzi z miejscem dla 12 pasażerów, z dużą ilością okien i dużym panoramicznym oknem dachowym otoczonym oświetleniem LED. Siedziska są ułożone w okrąg, z dwupoziomowym siedzeniem z tyłu kapsuły. W module towarowym można z kolei przewozić do 10 palet. Być może w przyszłości powstaną również inne moduły oferujące ciekawe funkcjonalności. Można je wymieniać w ciągu kilku minut.
Mercedes-Benz Vision Urbanetic Concept jest cały czas w łączności z siecią, korzysta między innymi z raportów o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, a także może monitorować lokalne wydarzenia i wysyłać flotę do konkretnej lokalizacji, na przykład pod stadion po meczu lub koncercie, by rozładować zwiększone zapotrzebowanie na transport itp. Ponadto pojazd jest w stanie komunikować się z osobami poza pojazdem dzięki wyświetlaczom z przodu i z boku. Ze względu na wymienne moduły, każdy pojazd może być na służbie praktycznie 24/7 z przerwami na wymianę modułów i ładowanie. Na przykład w ciągu dnia może służyć jako transport publiczny, w nocy zaś do rozwożenia towarów, pieczywa do sklepów itp.
Niestety, jest problem… Mercedes-Benz twierdzi, że jest to tylko badanie w zakresie elektrycznych i autonomicznych rozwiązań transportowych i nie planuje wprowadzenia Urbanetic na rynek. W sumie to wielka szkoda, bowiem pomysł wymiennych modułów jest świetny, ale w motoryzacji mocno niedoceniany. Swoją drogą pojawiło się kilka pomysłów na samochody osobowe z wymiennymi nadwoziami, ale ze względu na problematyczną logistykę i wymianę nadwozia, projekty zawsze lądowały w szufladach. Może kiedyś staną się bardziej przyjazne dla zwykłego użytkownika.