Blog (24)
Komentarze (174)
Recenzje (0)
@guildosProgramy 64 bitowe - 32 bity żegnajcie?

Programy 64 bitowe - 32 bity żegnajcie?

O samej architekturze 64 bitowej nie muszę chyba mówić, bo jest znana już od ładnych paru lat. Zawsze byłem ciekawy czy używanie takich "szerszych" programów ma jakikolwiek sens. Na prośbę użytkownika bogdanos0 zamieszczam moja specyfikację:

422324

Właściwie architektura wykorzystywana jest już od roku 1961, zauważam ostatnio, że wszystkie technologie mają jakieś stare korzenie. Pierwszy system x64 powstał w 1985 roku i miał jądro Unix- owe. AMD i Intel upowszechniają tę architekturę, zaczynając od AMD w 2003 roku z procesorem Athlon 64 i serwerowym Opteron- em, a Intel w roku 2004 w procesorze Pentium 4 i serwerowym Xeon- ie, do dnia dzisiejszego. Oto programy, których użyję do testu:

  • 7-Zip
  • UDK Game
  • Cinebench R10

Kompresor, gra i benchmark, wszystko ładnie obciąża zestaw, pytanie tylko, czy te programy zostały tylko skompilowane w 64 bitowym kompilatorze, czy też mają zoptymalizowany kod, o to jest pytanie!

Test

7-Zip

W tym programie skompresujemy folder o wielkości 123 MB, myślę, że jest to w miarę normalna wartość, nie za duża, nie za mała. Dodam, że w kompresowanym folderze znajdują się pliki x86 jak i x64.

(mniej=lepiej)
(mniej=lepiej)

Dobry start x64, różnica w wydajności aż, lub może tylko o 13%. Przy większych plikach, czyli w profesjonalnych zastosowaniach, gdzie sekundy czasami są przeliczane na złotówki, różnica na pewno będzie większa, więc opłaca się.

UDK Game

Jest to gra programu do tworzenia gier komputerowych opartych na silniku Unreal Engine 3, wykorzystuje ona niestety DirectX 9. Nie zmierzyłem FPS- ów, ponieważ nie da się wyłączyć synchronizacji pionowej, nawet poprzez sterownik Nvidi, a prawie cały czas były 62 FPS- y. Kolejną ciekawostką jest, że programy 64 bit zużywają więcej pamięci RAM, ale nigdy nic nie pisze o ilości zużywanej pamięci graficznej, przecież w grach chyba to jest ważniejsze, nieprawdaż? Dodam jeszcze, że architektura 64 bitowa może mieć szynę szerszą niż 64 bity, na przykład obecne CPU mają 128 bitów.

Zajętość pamięci w MB (mniej=lepiej)
Zajętość pamięci w MB (mniej=lepiej)

No, aż o 1% wygrywa x86 w grafice, za to w pamięci systemowej architektura 32 bitowa odnosi zwycięstwo o 7%, czyli przy przykładowym wzroście wydajności z poprzedniego testu zwraca się. No niestety zużycie pamięci jest większe, ale 32 bity obsługują maksymalnie 3,25 GB, a 64 bity 1 TB pamięci RAM, ale to jest już od dawien dawna wiadome. Lecz nie tylko zajętość pamięci RAM jest większa, na przykład setup Blender- a waży 27,2 MB dla x86 i 31,6 MB dla wersji x64.

Cinebench r10

Moim zdaniem dobrze zoptymalizowany program do testów, benchmark można by powiedzieć. Więc powinien dać nam duże różnice w wydajności.

(mniej=lepiej)
(mniej=lepiej)

No widać sobie różnice, nawet dużą, co ja pisze 21% o takie coś chodzi wiwat x64! Szczególnie na zawodach w OC warto używać programów 64 bitowych, oczywiście jeżeli komisja na to pozwoli.

Podsumowanie

Pojawia się coraz więcej programów x64, a krążą nawet pogłoski, że Windows 8 ma być w wersji 128 bitów, zobaczymy. Sądzę, że na te 128 bitów warto czekać, bo dalej 64 nie dają, aż takiego skoku wydajności jak byśmy chcieli. Jednakże na dzień dzisiejszy rozwiązanie trafione. W sumie zależy również, a nawet przede wszystkim czego się od tej technologi wymaga. A poza tym należy pamiętać, że właściwie ma już 9 lat.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (28)