Program naprawczy MacBook Pro i inne programy serwisowe Apple
20 kwietnia Apple uruchomiło program wymiany baterii w niektórych MacBooka Pro bez Touchbara. Jednak to nie jedyny program związany z bezpłatnymi naprawami usterek i wad w produktach Apple. Pomyślałem sobie, że może warto przypomnieć i wyjaśnić kilka, ciągle aktywnych programów serwisowych Apple.
MacBook i MacBook Pro
Zacznijmy więc od najświeższego, czyli programu wymiany baterii w MacBooku Pro bez Touchbara. Jak wynika z informacji przekazanej przez Apple, problem może dotyczyć niektórych egzemplarzy wyprodukowanych pomiędzy październikiem 2016 a październikiem 2017 roku. Problem baterii wiąże się z jej wadą materiałową mogącą doprowadzić do jej spuchnięcia i nieprawidłowej pracy. Zdaniem Apple, usterka na nie jest niebezpieczna dla użytkownika, jednak może spowodować uszkodzenie komputera.
Aby sprawdzić, czy nasz komputer kwalifikuje się do darmowej wymiany baterii, należy na stronie Apple skorzystać z działu wsparcie, odnaleźć link do wspomnianego programu serwisowego i wprowadzić numer seryjny komputera w celu weryfikacji.
Jeśli nasz komputer kwalifikuje się do bezpłatnej wymiany, warto umówić odpowiedni termin, pamiętając o tym, że elementy takie jak bateria dostarczane są przez Apple do serwisu. W tym modelu bateria jest integralną częścią obudowy komputera (TopCase), tak więc zostanie wymieniony cały element. Nie ma potrzeby usuwania danych z komputera, gdyż serwis nie ma potrzeby uruchamiania komputera z dysku użytkownika i raczej powinien tego unikać z uwagi na ochronę danych właściciela komputera.
Niezależnie od programu, jeśli wasz komputer zgodnie z numerem seryjnym nie kwalifikuje się do bezpłatnej wymiany baterii, a mimo wszystko podejrzewacie lub macie pewność, że bateria w waszym komputerze spuchła, Apple może bezpłatnie wymienić spuchniętą baterię, jeśli wasz komputer, niezależnie od modelu, ma do trzech lat. Jeśli komputer ma więcej niż trzy lata, wymian takiej baterii jest odpłatna.
Zostańmy jeszcze na chwilę przy komputerach. Apple ciągle prowadzi program wymiany matryc w komputerach przenośnych z wyświetlaczem typu Retina. Program ten zakłada bezpłatną wymianę matrycy komputera, na której zaobserwowano łuszczącą się powłokę antyrefleksyjną. Aby sprawdzić, czy taki objaw występuje w naszym komputerze, należy go wyłączyć. Dobrze wyczyścić ekran i odchylić klapę matrycy o 45 stopni. Jeśli matryca jest jednolicie czarna, nie ma problemu. W przypadku łuszczącej się powłoki można zaobserwować jaśniejsze/matowe plamy najczęściej w okolicy kamery FaceTime oraz przy krawędziach.
Program ten obejmuje także sytuacje, gdy na powłoce matrycy widać ślady odbitych klawiszy. W przypadku wątpliwości warto skonsultować to z serwisem Apple i ewentualnie oddać komputer do diagnozy. Jest to o tyle istotne, że program ten obejmuje komputery, które mają nie więcej niż 4 lata. Podobnie jak przy wymianie baterii, serwis nie ma potrzeby uruchamiania komputera z dysku użytkownika.
Program ten dotyczy tylko matryc typu Retina, więc ewentualne wady na wyświetlaczu MacBook Air nie mogą być naprawiane w ramach tego programu Apple. Jednak łuszcząca się powłoka antyrefleksyjna w MacBooku Air jest tak częsta, jak śnieg na Saharze.
iPhone
Programem dość popularnych, choć jak wynika z praktyki, niewielu użytkowników o nim wie, jest program bezpłatnej wymiany baterii w iPhone 6s. Pewna seria telefonów posiadała wadliwie działającą baterię, co skutkowało tym, że telefon nieoczekiwanie wyłączał się niezależnie od stanu baterii. Choć program ten funkcjonuje już dość długo, dość często zdarzają się klienci, którzy zgłaszają się na płatną wymianę baterii w modelu 6s i dowiadują się, że ich telefon kwalifikuje się na bezpłatną wymianę.
W celu sprawdzenia, czy telefon kwalifikuje się do takiej, bezpłatnej naprawy, należy ponownie skorzystać z działu wsparcia na stronie Apple i na stronie programu wprowadzić numer seryjny (nie IMEI) telefonu. Program ten jest ograniczony czasowo i nie obejmuje urządzeń, których data zakupu jest starsza niż trzy lata, licząc od daty zgłoszenia usterki do serwisu. Ważne jest, że owa bezpłatna wymiana może być zrealizowana tylko raz i oczywiście dotyczy urządzeń z oryginalną baterią.
Zostańmy jeszcze przy iPhone, tym razem 6 Plus. To już niemłody telefon i coraz więcej egzemplarzy tego telefonu nie może już podlegać naprawom gwarancyjnym. Może być to szczególnie bolesne, gdy się okaże, że MultiTouch w naszym telefonie nagle przestał działać, tak jak powinien, albo w górnej części wyświetlacza pojawiają się paski lub kwadraty.
Niektóre osoby decydują się na wymianę wyświetlacza w serwisie nieautoryzowanym i okazuje się, że problem pojawia się ponownie albo wcale nie został rozwiązany i użytkownik zadaje sobie pytanie, co dalej. Tymczasem tego typu usterka jest objęta programem jakości Apple. Nie wdając się w szczegóły techniczne, usterka ta nie jest spowodowana nieprawidłową pracą wyświetlacza, ale uszkodzeniem płyty głównej telefonu. Co dalej ? Zgodnie z programem jakości Apple wymieni telefon na nowy w cenie wymiany wyświetlacza, czyli w kwocie około 750 zł (w zależności od serwisu). Wymiana taka może być oczywiście zrealizowana tylko wówczas, gdy telefon kwalifikuje się do naprawy serwisowej, a więc nie ma nieautoryzowanych modyfikacji (np. nieoryginalna bateria).
Akcesoria
Programy żartobliwie nazywane „Neverending Story” to programy dotyczące akcesoriów, co do których zakończenia Apple nie wyznaczyło terminu i raczej są one nastawione na całkowite wyeliminowanie wadliwych akcesoriów z rynku. Co ciekawe, użytkownicy najczęściej nie zdają sobie sprawy z faktu, że ich akcesorium podlega bezpłatnej wymianie – bardzo często są to wymiany „od ręki”.
Najstarszym chyba programem objęta jest wymiana europejskich zasilaczy 5W, jakie Apple dołącza do iPhonów, iPadów, iPodów. W niektórych, starszych urządzeniach można spotkać się z zasilaczem oznaczonym symbolem A1300 i ten zasilacz, niezależnie od wieku zostanie bezpłatnie wymieniony na nowszy model A1400.
Zasilacz A1300 był dołączany między innymi do starszych iPhonów do modelu 4s włącznie, ale nie znaczy to, że nie są używane do dziś. Taki zasilacz, o ile nie ma uszkodzeń mechanicznych, może zostać wymieniony na nowy model.
Kolejny program obejmuje wtyczki tzw. Duckhead, które używane są z zasilaczami MacBooków, iPadów oraz z zasilaczami 12W. Obudowy tych wtyczek mogą pękać i Apple zaleca ich wymianę, oczywiście bezpłatną i najczęściej realizowaną „od ręki”. Wadliwe wtyczki mają wygrawerowane w plastiku numery seryjne, natomiast model poprawiony ma nadrukowany emblemat EUR.
Ostatni wart zapamiętania program dotyczy bezpłatnej wymiany kabla ładowania USB‑C, jaki był dostarczany wraz z komputerem MacBook do czerwca 2015 roku. Wadliwy kabel uniemożliwiał prawidłowe ładowanie komputera i Apple zaleca jego wymianę na nowy. W przypadku wątpliwości warto porównać swój kabel z informacją na stronie Apple lub skorzystać z pomocy serwisu, by potwierdzić, czy kwalifikuje się on do wymiany.
Ostatnimi programami, które Apple realizuje dotyczy zegarków Apple Watch. Tej sytuacji jednak objawy muszą zostać zweryfikowane przez techników i jeśli ustalą oni, że urządzenie kwalifikuje się do bezpłatnej naprawy, zostanie ona zrealizowana w tym trybie.
Pierwsza kwestia to spuchnięta bateria w Apple Watch 1 generacji (najstarszy). Ten model zegarka może zostać bezpłatnie wymieniony w okresie do 3 lat od daty zakupu, o ile technik stwierdzi, że w zegarku spuchła bateria.
Drugi, bardzo podobny program dotyczy Apple Watch 2, który może się nie uruchomić, gdy bateria zegarka została nadmiernie rozładowana. Jeśli zegarek taki nie ma uszkodzeń mechanicznych wykluczających możliwość serwisowania i ma nie więcej niż 3 lata, Apple może wymienić go bezpłatnie na nowy egzemplarz.
To wszystkie programy naprawcze Apple, jakie obowiązują na terenie Polski i w większości Europy. Warto przejrzeć swoje urządzenia i skorzystać z ewentualnej możliwości bezpłatnego usunięcia usterki lub wymiany urządzenia w czasie trwania programu. Na koniec dodam, że każda wymieniona część objęta jest 90‑dniową gwarancją producenta.